به نوشته یک پایگاه خبری آمریکایی همراهی نکردن جامعه جهانی با آمریکا برای تحریم بازی‌های المپیک زمستانی پکن شکستی برای واشنگتن است.

باشگاه خبرنگاران جوان - کمتر از دو هفته مانده به بازی‌های المپیک زمستانی پکن تنها ۹ کشور به آمریکا پیوسته و اعلام کرده اند که دیپلمات‌های شان را برای حضور در این رویداد ورزشی به چین اعزام نخواهند کرد. واکنش بین المللی به این موضع آمریکا بی تفاوتی و تمسخر بوده است.

به باور کارشناسان، همراهی نکردن جامعه جهانی با آمریکا برای تحریم بازی‌های المپیک زمستانی پکن نشان می‌دهد که موقعیت آمریکا به عنوان یک نیروی موثر در تشکیل ائتلاف ها، تضعیف شده است.

به نوشته نشریه پولتیکو چاینا واچر، حتی شرکای سنتی آمریکا نیز از موضع این کشور درباره بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ انتقاد کرده اند. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه موضع آمریکا را در قبال بازی‌های المپیک زمستانی پکن رد کرده و ناکافی و نمادین توصیف کرده است. رئیس جمهور چک نیز این موضع آمریکا را به مثابه سوءاستفاده از اندیشه المپیک دانسته است. وزیر امور خارجه اتریش نیز هشدار داد که این موضع آمریکا «سیاسی کاری درباره بازی‌های ورزشی» است.

کانادا، انگلیس، آمریکا، استرالیا و چند کشور دیگر تحریم سیاسی بازی‌های المپیک زمستانی پکن را اعلام کرده بودند. تحریم سیاسی المپیک به این معنی است که ورزشکاران این کشور‌ها می‌توانند در مسابقات شرکت کنند، اما هیچ مقام دولتی در افتتاحیه و حین بازی‌های آن حضور نخواهد داشت. این کشور‌ها این تحریم را اعتراضی به وضعیت حقوق بشر در چین می‌دانند.

دولت چین اتهامات آمریکا مبنی بر نقض حقوق بشر در اردوگاه‌های کار اجباری اویغور‌ها را که علت اصلی تحریم بازی‌های المپیک است، به شدت رد می‌کند و این رویکرد آمریکا در قبال بازی‌های المپیک را بازی سیاسی واشنگتن در قبال یک رویداد ورزشی و فرهنگی می‌داند.

بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ در پکن از ۴ تا ۲۰ فوریه ۲۰۲۲ (۱۵ بهمن الی ۱ اسفند) و بازی‌های پارالمپیک از ۴ تا ۱۳ مارس (۱۳ الی ۲۲ اسفند) برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار