خدمات زیربنایی مانند راه‌های ارتباطی از مهم‌ترین عوامل توسعه‌ای جوامع مختلف محسوب شده و این مساله در جامعه بشری امروز نیز همواره مورد توجه دولتمردان بوده و هست.

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد - حسینعلی مقصودی مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: ۱۹۷ کیلومتر راه اصلی، بزرگراه، تونل و پل در این استان در حال احداث است که از این راه‌ها، ۵۴ کیلومتر راه اصلی، ۱۳۱ کیلومتر بزرگراه، ۹ دستگاه تونل به ۱۲ کیلومتر و ۶ دستگاه پل دهانه بزرگ است.

راه‌های در دست احداث در استان بیش از سه هزار میلیارد تومان قراردارد پیمانکار دارد که با این وجود برخی طرح‌ها هنوز با مشکل اعتباری روبرو است.

تونل‌های کره‌بس۱ و ۲، چری، زره، فارسان- دشتک و گورمیزه از جمله تونل‌های در دست اجرا در استان است.

با توجه به سرمای هوا بسیاری از این طرح‌ها متوقف شده است.

از ۶۰ کیلومتر چهارخطه شهرکرد به بروجن ۲.۶ کیلومتر ورودی و خروجی سفیددشت و ورودی شهر فرادنبه باقی مانده است که پیمانکار انتخاب شده و تا پایان سال مستقر می‌شود.

توسعه راه

مطالبه ای که بالاخره به مرحله اجرا رسید

محور لردگان به ایذه از جمله محور‌های مهم استان چهارمحال و بختیاری می‌باشد که قرار است به آزادراه تبدیل شود، عملیات اجرایی این آزادراه ۲۹ تیر ۱۴۰۰ با حضور سید حمید پورمحمدی معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه آغاز شد.

با توجه به وقوع حوادث مختلف رانندگی در سال‌های اخیر در این محور ترانزیتی مهم کشور و وارد شدن خسارات جانی و مالی فراوان به مسافران و عابران این مسیر، ایمن‌سازی و توسعه آن از مطالبات مردمی بود که پس از سال‌ها تیرماه ۱۴۰۰ به مرحله کلنگ‌زنی رسید.

سید حمید پورمحمدی معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه در آیین کلنگ زنی آزادراه لردگان به ایذه گفت: برای اجرای مرحله نخست این طرح یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اختصاص یافت.

سید حمید پورمحمدی

اجرای کامل این طرح در مدت سه سال به هشت هزار میلیارد ریال دیگر نیاز دارد.

در سطح ملی به‌دنبال راهکاری برای دریافت مصوبه‌ای به منظور اختصاص کامل اعتبار برای آزادراه لردگان به ایذه هستیم.

با اجرای این طرح لردگان در یک چهارراه ترانزیتی ارتباطی قرار می‌گیرد و این جاده فلات مرکزی ایران و قطب‌های صنعتی خوزستان و اصفهان را به خلیج‌فارس متصل می‌کند.

ورود قرارگاه خاتم به بحث تکمیل باند دوم محور لردگان به ایذه

غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: باند دوم محور بروجن، لردگان به ایذه با همکاری قرارگاه خاتم با استفاده از اعتبارات قابل توجه تهاتر نفت اجرایی می‌شود، این بحث یک ظرفیت بزرگ برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در حوزه راه سازی است.

بودجه ریزی از وزارت محوری به استاندار محوری تغییر پیدا کرده است و استانداران اختیارات بیش‌تری در هزینه کرد درآمد‌های اختصاصی و تسهیلات خواهند داشت.

آغاز احداث باند دوم محور لردگان به ایذه از اوایل سال ۱۴۰۱

حمید ربیعی معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: با مساعد شدن آب و هوا از اوایل سال ۱۴۰۱ عملیات احداث باند دوم محور لردگان به ایذه آغاز می‌شود.

با توجه به ترافیک بالای محور لردگان به ایذه و تصادفات منجر به جرح و فوت فراوان، احداث باند دوم این محور در دستور کار وزارت راه قرار گرفت.

احداث راه

با توجه به اینکه شروع پروژه جدید امکان‌پذیر نیست در قانون بودجه امسال با اخذ مجوز ماده ۲۳ این پروژه به طرح باغملک به ایذه اضافه شد.

پس از انجام مطالعات، ۱۵ کیلومتر ابتدای مسیر به مناقصه گذاشته و شرکت استراتوس برنده منافصه شده است و هم‌اکنون در مرحله انعقاد قرارداد می‌باشیم.

پیش‌بینی ۱۸۰ میلیارد تومان برای ساخت محور دوم باغملک، ایذه به لردگان

حمید ربیعی معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: اعتبار کل طرح احداث محور دوم باغملک، ایذه به لردگان ۱۸۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که از این میزان تاکنون ۱۰۰ میلیارد تخصیص یافته است.

طول کل مسیر ۱۲۰ کیلومتر است و پیش بینی می‌شود در صورت تأمین اعتبار، ۱۵ کیلومتر ابتدایی مسیر لردگان به ایذه بعد از ۲ سال به اتمام برسد.

احداث راه

۶۰ کیلومتر از طرح احداث محور دوم باغملک، ایذه به لردگان در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد که تاکنون ۱۵ کیلومتر آن مطالعه و به پیمانکار واگذار شده و مابقی مسیر در درست مطالعه است.

۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل چهارخطه بروجن، لردگان به ایذه

غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری، از جذب اعتباری معادل ۸۰۰ میلیارد تومان برای ادامه اجرای باند دوم جاده بروجن به لردگان و لردگان به ایذه با همراهی نمایندگان مجلس شورای اسلامی خبر داد.

مشکل قرار گرفتن استان در بن بست ارتباطی باید با ایجاد کریدور ارتباطی رفع شود.

احداث راه

خدمات زیربنایی مانند راه‌های ارتباطی از مهم‌ترین عوامل توسعه‌ای جوامع مختلف محسوب شده و این مساله در جامعه بشری امروز نیز همواره مورد توجه دولتمردان بوده و هست تا جایی که از جاده همیشه به عنوان رکن مهم توسعه یاد می‌شود.

امروزه دولت‌ها برای توسعه مدرن جوامع خود بیش از پیش به انجام زیرساخت‌های ارتباطی در حوزه‌های مختلف از جمله جا به جایی کالا و مسافر اهمیت می‌دهند تا جایی که روز به روز شاهد گستره ارتباطاتی مهم در اقصی نقاط جهان هستیم.

بهبود وضعیت راه‌ها می‌تواند به آبادانی کمک کرده تا مسیر کشور برای دستیابی به توسعه پایدار را نیز هموار شود.

گزارش از افسانه احمدی فارسانی

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار