استاندار اصفهان گفت: قصور پیش آمده دربرگشت فلفل دلمه‌ای صادراتی روسیه در سطح ملی پیگیری خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان - سید رضا مرتضوی گفت: استانداری از طریق مکاتبه با سازمان بازرسی کل کشور این موضوع را در سطح ملی دنبال خواهد کرد.

او این موضوع را در جلسه پیگیری قصور احتمالی پیش آمده در ایجاد خسارات کلان به تولیدکنندگان فلفل دلمه‌ای صادراتی اعلام کرد.

استاندار اصفهان گفت: بر اساس مقررات بانک مرکزی، استانداری و دستگاه قضای استان با سخت‌گیری های فراقانونی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی برخورد جدی خواهند کرد و درصورت ارائه گزارش هر گونه تخلفی در این زمینه، هیچ مسامحه ای نخواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز شائبه ناسالم بودن محصولات کشاورزی و وجود باقی مانده سموم در آنها را اشتباه دانست و گفت: متاسفانه مشکل پیش آمده در خصوص فلفل دلمه‌ای در سطح ملی بوده است.

او گفت: سازمان حفظ نباتات روسیه خواستار درنظرگرفتن شیوه نامه های جدید درمحصولات صادراتی کشاورزی و عدم استفاده از چهار نوع سم در این محصولات شده بودند. این در حالی است که با وجود اینکه سموم استفاده شده در محصولات ایران دارای کمترین دوره ماندگاری بوده و دارای مجوز اتحادیه اروپا نیز است این سموم در روسیه ثبت نشده است.

مرادمند می گوید توسعه کشت فلفل دلمه ای براساس اعلام نیاز کشور روسیه بوده است، پس از ایجاد این مشکل و برگزاری جلسات وزیرجهادکشاورزی با مسئولان روسیه مقررشد بازدیدهایی از سوی این کشور از گلخانه‌های تولیدکننده این محصول انجام شود.

او در ادامه خواستارامهال اقساط تسهیلات بانکی واحدهای تازه تاسیس تولیدکننده فلفل دلمه ای رنگی صادراتی شد.

یکی از تولیدات گلخانه‌ای شاخص اصفهان فلفل دلمه‌ای است که بیشتر آن به بازار منطقه اوراسیا و به خصوص روسیه صادر می‌شود.

روند صادرات تا اواخر آبان طبق روال ادامه داشت تا اینکه بار‌های ایرانی پشت مرز‌های روسیه باقی ماند و یکی پس از دیگری برگشت خورد و این برای استان‌هایی نظیر اصفهان، سمنان، مرکزی و کهگیلویه و بویراحمد که از تولیدکنندگان و صادرکنندگان عمده فلفل دلمه‌ای هستند به معنای زیان میلیاردی بود.

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
تو بازار ایران همین میوه ها و سبزیجات سمی بازگشت خورده از خارج را به قیمت خیلی زیادی میفروشند. حد اقل اگه مرگ میخورم یکم ارزونترش کنید.