به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، بهروز آقایی گفت: یکی از دغدغههای مدیران صنایع کشورهای در حال توسعه به ویژه مدیران سازمان بنادر و دریانوردی تامین مالی برای فائق آمدن بر مشکلات پروژهها می باشد.
او می گوید: به بیان دیگر امروزه داشتن منابع زیرزمینی (نفت، گاز و معادن) و نیروی انسانی کارآمد برای توسعه کفایت نمیکند، بلکه مدیریت قوی و هوشمندانه ای که بتواند جذب سرمایههای بین المللی را برای اجرای پروژههای تعریف شده و دانش و فناوری را وارد کشور کند، فاکتور مؤثر و تعیین کنندهای محسوب میشود.
آقایی گفت:جلب نظر سرمایه گذاران نیازمند طراحی و ایجاد مدلهای متنوع قراردادی است که یکی از آنها قرارداد ساخت و بهره برداری و انتقال یا به اصطلاح «B.O.T» (Build-operation-Transfer ) است که امروزه مورد استقبال قرار گرفته است.
به گفته مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان دلیل عمده استقبال از این مدل مسئولیت بسیار محدود کارفرما در قبال ریسکهای پروژه (مالی، اجرایی و بهره برداری) بوده بطوریکه بیشترین ریسکهای قرارداد به سرمایهگذار منتقل میشود.
او گفت: به همین دلیل کشورهای در حال توسعه که دارای محدودیت سرمایه و تکنولوژی بوده و آستانه تحمل پذیری ریسک بسیار پایین دارند، به این نوع قراردادها رغبت زیادی نشان میدهند.
او بیان کرد: بر همین اساس بنادر در طول مدت بهره برداری از پروژه بخش خصوصی مجاز است با اعمال عوارض، اجاره بها، انبارداری و عوارض ترانزیت بار به نحو مناسب با بهره برداری از ابنیه و تأسیسات هزینههای ساخت، بهره برداری، نگهداری و تعمیرات، سود سرمایه خود را دریافت نموده و مطابق با مفاد قرارداد و در موعد مقرر آنها را سالم و بصورت عملیاتی به کارفرما تحویل دهد.
آقایی اظهار داشت: بندر چابهار دروازه تجارت به کشورهای عضو IORA و کشورهای افغانستان و CIS و آسیای میانه است و دارای اهمیت ویژه میباشد؛ نزدیکی این بندر به بنادر غرب هندوستان بهترین مسیر ترانزیتی هندوستان به کشورهای مذکور از منظر تجارت دریایی و خشکی با تامین هزینه و اعمال تدابیر امنیتی محسوب میشود.
او اضافه کرد: در راستای همکاری بلندمدت بین دولت ایران و هند در توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، طرف هندی بر اساس قرارداد "تجهیز و بهره برداری فاز اول بندر شهید بهشتی" فیمابین سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت هندی (IPGL )، طرف هندی متعهد شده است با سرمایهگذاری ۸۵ میلیون دلاری، صرفا نسبت به خرید انواع تجهیزات بندری شامل تجهیزات سنگین و راهبردی، نیمه سنگین و سبک در فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار اقدام و بهرهبرداری کند.
او بیان کرد: از این میان حدود ۲۴ میلیون دلار تجهیزات سنگین و راهبردی که عبارت است از ۶ دستگاه جرثقیل موبایل ساحلی با ظرفیت ۱۴۰ تن و ۱۰۰ تن تامین و همزمان طرفین برای فعال سازی قرارداد اصلی تلاش های مشترک خود را ادامه می دهند.
در حال حاضر فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار تکمیل و به بهره برداری رسیده که با بهرهبرداری فاز نخست ظرفیت بندر چابهار از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن در سال با يك ميليارد دلار سرمايه گذاري سازمان بنادر و دريانوردي و بیش از دو هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی افزایش یافته است.
آقایی در پایان با اشاره به استقبال و امکان سرمایه گذاری خارجی سایر کشورها در بندر چابهار افزود: برای حفظ استقلال تجاری و اقتصادی در بندر چابهار از همه کشورهای همسایه عضو IORA (آیورا)، CIS و افغانستان جهت سرمایه گذاری در طرح های توسعه ای و بهره برداری از زیرساخت های بندر چابهار دعوت به عمل می آید.
انتهای پیام/ع