رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: برای نخستین بار در چند ماه اخیر تعداد موارد جدید روزانه کرونا در استان سیستان و بلوچستان از مرز ۲۰۰ نفر عبور کرد و ۵ شهرستان استان هم به رنگ زرد درآمد.

 باشگاه خبرنگاران جوان زاهدان - سید محمد هاشمی شهری گفت: در چند روز گذشته آمار مبتلایان به کرونا و مبتلایان قطعی به سوش امیکرون در سیستان و بلوچستان چندین برابر شده است .

او می گوید : در شبانه روز منتهی به صبح امروز چهارشنبه ۶ بهمن ماه سال جاری تعداد ۲۰۸ مورد جدید مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شد و شهرستان‌های ایرانشهر، چابهار، دشتیاری، نیکشهرو بمپور هم از لحاظ خطر ابتلا به کرونا از وضعییت آبی به رنگ زرد تغییر یافت.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان  شرایط فعلی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را پایدار و قابل قبول عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در ۵ روز گذشته هیچ مورد فوت ناشی از کرونا در سطح استان سیستان و بلوچستان نداشته ایم و آخرین مورد فوتی در ۱ بهمن ماه اتفاق افتاده است، امّا در کمال تاسف شاخص‌های تخصصی شروع موج بعدی همه گیری کرونا در اثر سویه اومیکرن را تائید می‌کند و به همین دلیل بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و مراکز امدادی این دانشگاه در آماده باش کامل بسر می‌برند.

او گفت: یکی از معیار‌های تخصصی ما برای ارزیابی وضعیت همه گیری درصد تست‌های مثبت کرونا به کلّ تست‌ها انجام شده است به طوری که اگر این شاخص از ۱۰ درصد عبور کند نشان دهنده ورود جامعه به موج جدید همه گیری است. به گفته دکتر هاشمی در حالی که تا چند روز اخیر حداکثر موارد مثبت به کل تست‌های ما حدود ۲ درصد بود، این میزان ظرف تنها چند روز به ۱۵ درصد افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مهمترین نگرانی مجموعه بهداشت و درمان در آستانه موج آتی کرونا را عدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از قبیل ماسک و عدم تکمیل ۳ نوبت تزریق واکسن کرونا عنوان گرد و گفت: متاسفانه هنوز هم ۱۸ درصد از افراد بالای ۱۸ سال استان حتی برای یک بار هم به مراکز تجمیعی واکسیناسیون مراجعه نکرده اند و پوشش ز سوم نیز از ۱۳ درصد فراتر نرفته است.

او گفت: متاسفانه در طی ماه‌های گذشته به دلیل تاثیرات مثبت واکسیناسیون عمومی شاهد کاهش چشمگیر موارد ابتلا و موارد فوت بودیم و به همین دلیل بی رغبتی گسترده مردم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اتفاق افتاده است به نحوی که هم اکنون میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در سطح استان به پائین‌ترین میزان خود و به زیر ۵۰ درصد رسیده است.

به گفته دکتر هاشمی شهری در حال حاضر به روز رسانی مجدد سیستم ایمنی افراد برای مقاومت در برابر سوش امیکرون با تزریق دز سوم ضرورت دارد و حتی افرادی که ۲ نوبت واکسن دریافت کرده اند هم لازم است تا با تزریق دز سوم ایمنی خود را تکمیل کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با تاکید بر لزوم استفاده از ماسک و حفظ فاصه اجتماعی برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس گفت: مردم در اماکن شلوغ و پرجمعیت در صورت امکان حتما از ماسک استفاده نمایند

هاشمی درخصوص آخرین آمار موارد مبتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان گفت: با شناسایی ۲۰۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا تعداد کل بیماران مبتلا به کووید در سطح استان سیستان و بلوچستان به ۱۳۵ هزار و ۲۴۴ مورد رسید.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم اکنون ۶۶ بیمار که دارای مشکلات تنفسی می‌باشند در بیمارستان‌های سطح استان بستری هستند که از این تعداد ۹ نفر طبق آزمایشات صورت گرفته مبتلا به کووید ۱۹ است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار