استاندار کرمانشاه گفت:وزارت امور خارجه و وزارت دارایی و اقتصاد اقلیم کردستان عراق با ایجاد گمرک در بازارچه مرزی «تیله‌کوه» که مقدمه‌ای برای بازگشایی این مرز و آغاز تبادلات تجاری خواهد بود؛ موافقت کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه-  بهمن امیری مقدم گفت: موافقت اعلام شده یک گام رو به جلو برای بازگشایی این بازارچه است و فرآیند آغاز فعالیت این بازارچه به عنوان یکی از اهرم‌های مهم در ایجاد اشتغال وارد فاز عملیاتی می‌شود.

بازارچه تیله‌کوه در رونق اقتصادی منطقه، ایجاد اشتغال و بهبود معیشت مرزنشینان اهمیت ویژه‌ای دارد. در تسریع در بازگشایی این بازارچه به دلیل موقعیت بسیار مناسب تأکید داریم و از این فرصت بهینه برای گسترش مبادلات تجاری و افزایش درآمد زایی مردم در کنار اشتغال پایدار استفاده خواهیم کرد.

به گفته امیری‌مقدم، اقدامات مهم برای تکمیل زیرساخت‌های لازم در حال انجام و تکمیل است؛ با راه اندازی این بازارچه بارترافیکی مرز پرویزخان به عنوان یکی از مرز‌های مهم صادراتی و دروازه بزرگ تجاری کشور که به نوعی شاهراه اقتصادی است کاسته خواهد شد و در انجام فعالیت‌های تجاری تسهیل و تسریع در مرز‌های استان صورت خواهد گرفت.

 تراکم جمعیتی مناسب مرزنشینان و حضور فعالان اقتصادی و تجار در این منطقه یکی از دلایل اهمیت ویژه بازگشایی این مرز است. بی شک مرز تیله‌­کوه در شهرستان سرپل‌ذهاب که هم مرز با منطقه گرمیان اقلیم کردستان عراق است می‌تواند سبب گسترش فعالیت‌های اقتصادی و تجاری میان ایران و عراق شود.

عملیاتی و اجرایی کردن تفاهم‌­های صورت گرفته بین استان کرمانشاه و استان‌های مرزی عراق بسیار مهم است. در سفر‌های آتی و در دیدار با هیات‌های عراقی این موضوع را با رویکرد توسعه و تعمیق بیش از پیش سطح روابط و همکاری‌های بین کرمانشاه و استان‌های مرزی عراق پیگیری خواهیم کرد.

 ایجاد اشتغال پایدار، توسعه صادرات و مبادلات تجاری و رونق معیشت مرزنشینان به عنوان مزایای گسترش بازارچه‌های مرزی است. مرز‌های اقتصادی استان کرمانشاه یکی از ظرفیت‌های مهم این استان برای ایجاد اشتغال است.

انتهای پیام/ ط.پ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.