رییس جمهور ترکیه اعلام کرد در صورت حمله نظامی روسیه به اوکراین، آنکارا به عنوان یک عضو ناتو به وظابف خود عمل خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان- رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه که با شبکه تلویزیونی "ان تی وی" مصاحبه می‌کرد گفت: به منظور حل دیپلماتیک اختلافات و برای استقرار صلح در منطقه از ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه دعوت کرده ایم به ترکیه سفر کند؛ ما انتظار داریم مسکو به این دعوت پاسخ دهد.

به گفته خبرگزاری رویترز، اردوغان افزود: نیازمند گفتگویی جامع برای رفع برخی نگرانی‌های امنیتی روسیه هستیم. با این حال، برخی خواسته‌های روسیه که تا به حال مطرح شده اند قابل قبول نیستند.

رییس جمهور ترکیه تصریح کرد: امیدوارم روسیه حمله نظامی به اوکراین انجام ندهد و این کشور را اشغال نکند. حمله روسیه به اوکراین غیرعقلانی است اما در صورت وقوع این حمله، آنکارا به عنوان یک عضو ناتو به وظابف خود عمل خواهد کرد.

آنکارا روابط خوبی با کی یف و مسکو دارد، اما با سیاست‌های روسیه در سوریه، لیبی، همچنین الحاق شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ مخالف است. ترکیه ضمن همکاری در زمینه‌های مختلف با روسیه از جمله دفاعی و انرژی اخیراً پهپاد‌های پیشرفته‌ای به اوکراین فروخته است.

اردوغان در ادامه افزود: ما آماده همکاری در تمامی زمینه‌ها با هر دو کشور روسیه و اوکراین هستیم. ما قبلاً نیز پیام خود را بار‌ها به گوش ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین رسانده ایم. این بحران باید بدون توسل به زور حل شود. ما امیدواریم ابتکار عمل ناتو در این زمینه موثر باشد.

منابع خبری اعلام کردند روسیه و اوکراین هر دو آماده اند تا ترکیه به عنوان میانجیگر در حل بحران سیاسی میان دو کشور نقش ایفا کند. اردوغان قرار است اوایل ماه فوریه در اوکراین با ولودیمیر زلنسکی دیدار و در مورد مسائل منطقه‌ای گفتگو کند. همچنین وی قرار است در روز‌های آینده با ولادیمیر پوتین گفتگوی تلفنی داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Canada
امیر
۲۱:۵۴ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
ما ملت ایران که از تجاوزات روسیه به ایران خبر نداریم .شدیم حامی پوتین این ها در سال 1290همین کار را با ایران کردند و بخش بزرگی از ایران را جدا کردند آذربایجان ارمنستان و..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
حمله و دخالت نظامی ترکیه در سوریه، عراق و حتی لیبی چطور؟
آخرین اخبار