طالبان حدود ۳۰۰ جنگجوی مجهز به سلاح‌های سبک و سنگین را به ولسوالی خوست فرستاده است.

باشگاه خبرنگاران جوان - در سومین روز درگیری در بغلان، ۲۰ تن از نیروهای طالبان و شش تن از نیروهای خیزش مردمی کشته شده‌اند.
درگیری میان نیروهای خیزش مردمی و طالبان در ولسوالی خوست ولایت بغلان در شمال افغانستان در حالی وارد سومین روز شد که صبح چهارشنبه، ۶ دلو، نیروهای طالبان برای وارد کردن فشار بیشتر به نیروهای خیزش مردمی بستگان آن‌ها را در روستای چرخ فلک به گروگان گرفتند.
منابع حاضر در ولسوالی خوست می‌گویند پس از آنکه طالبان در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، موفق نشدند پایگاه‌های نیروهای خیزش مردمی در ارتفاعات ولسوالی خوست را تسخیر کنند و در جریان درگیری تلفات سنگینی متحمل شدند، به گروگان‌گیری مردم محل، به‌ویژه بستگان نیروهای خیزش مردمی متوسل شدند.
به گفته این منابع، طالبان حدود ۳۰۰ جنگجوی مجهز به سلاح‌های سبک و سنگین را به روستاهای چرخ فلک، کرز، دره‌ده و گرگانی منتقل کرده‌اند و از مردم محل می‌خواهند غذای موردنیاز این جنگجویان را فراهم کنند.
طالبان مردم را زیر فشار می‌گذارند تا نیروهای خیزش مردمی را به تسلیم وادار کنند.
شریف‌الله سنگین، عضو نیروهای خیزش مردمی گفت: "پس از آنکه طالبان علی‌رغم دادن تلفات سنگین، در تسخیر پایگاه‌های نیروهای خیزش مردمی در خوست شکست خورد، حدود ۵۰ تن از بستگان نیروهای خیزش مردمی در روستاهای مختلف از جمله چرخ فلک را به گروگان گرفت تا نیروهای خیزش مردمی از ادامه جنگ با طالبان دست بردارند".
سنگین گفت: "افرادی که طالبان آن‌ها را گروگان گرفته‌اند در فعالیت‌های نظامی نیروهای خیزش مردمی هیچ دخالتی ندارند".
سه‌شنبه که دومین روز درگیری میان طالبان و نیروهای خیزش مردمی بود،
شماری از متنفذان قومی تحت‌فشار طالبان به یکی از سنگرهای نیروهای خيزش مردمی رفتند و از آن‌ها خواستند تسلیم شوند.
پنج تن از نیروهای خیزش مردمی به دلیل نسبت خانوادگی با این افراد، به درخواست آن‌ها پاسخ مثبت دادند و تسلیم شدند.
هنگامی که این پنج نفر به طالبان تحویل داده شدند، یکی از آنان به نام مخدوم بصیر درجا تیرباران شد، اما با مداخله متنفذان قومی، چهار نفر دیگر زنده ماندند. هم‌زمان، دو تن از نیروهای خیزش مردمی به نام ذبیح‌الله و نورالله هم که در جریان درگیری زخمی شده بودند، پس از افتادن به دست طالبان، تیرباران شدند.
به گفته شریف‌الله سنگین، در سه روز درگیری میان نیروهای خیزش مردمی شش نفر از نیروهایشان و ۲۰ جنگجوی طالبان کشته شده‌اند.
در همین حال یک منبع نزدیک به طالبان می‌گوید که شمار تلفات طالبان در نبرد با نیروهای خیزش مردمی در ولسوالی خوست از ۲۰ نفر بیشتر است؛ چون شش نفر از زخمیان این گروه هم در جریان درمان در مرکز درمانی ولسوالی خوست جان باخته‌اند.
با این حال شریف‌الله سنگین می‌گوید، که طالبان ساکنان بومی ولسوالی خوست را تهدید کرده‌اند که اگر نیروهای خیزش مردمی را که ساکن آن شهرستان‌اند، به تسلیم وادار نکنند، خانه‌هایشان را به قرارگاه نظامی طالبان تبدیل می‌کنند.
سومین روز درگیری در بغلان در حالی ادامه دارد، که نیروهای خیزش مردمی بدون هیچ پشتوانه نظامی، علیه طالبان می‌جنگند. این نیروها که در مناطق کوهستانی و پربرف مستقرند، به امکاناتی مانند موادغذایی و تجهیزات بهداشتی برای درمان زخمی‌ها دسترسی ندارند. به گفته شریف‌الله سنگین، یکی از نیروهایشان که روز سه‌شنبه در جریان درگیری زخمی شده بود، صبح چهارشنبه به دلیل نبود امکانات و داروی موردنیاز جان باخت.
نیروهای خیزش مردمی به رهبری احمد مسعود در هفته‌های آخر حاکمیت دولت پیشین افغانستان و در پی سقوط سریع شهرهای افغانستان به دست طالبان، در پنجشیر شکل گرفت و از آن زمان تاکنون در برخی از ولایت ها از جمله پنجشیر، بغلان، کاپیسا، پروان و بلخ با طالبان می‌جنگند. این نیروها می‌گویند که تا ایجاد یک دولت فراگیر و مشروع که از همه اقوام افغانستان نمایندگی کند به جنگ با طالبان ادامه می‌دهند.
انتهای پیام/ ه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.