جوان فیروزآبادی به همراه همسرش توانسته نوع خاصی از بز به نام سانن را پرورش دهد و درآمدش چند برابر شود.

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - بز دام بسیار مقاومی است که می تواند در شرایط سخت که برخی حیوانات اهلی مثل گاو شیری که امکان ادامه حیات ندارند، زنده بماند.

بز سانن دارای موهای کوتاه سفید و گاهی خاکستری است، متوسط وزن بزهای ماده این نژاد حدود ۶۱کیلوگرم و وزن نرها به ۷۵ کیلوگرم می رسد و نرها شاخ دار و ماده ها ممکن است دارای شاخ کوتاه و یا بی شاخ باشند.

به سراغ یکی از دامداران موفق در زمینه پرورش بز سانن رفتم تا از او هم درمورد علت گرایش به این کار و هم درمورد نحوه نگهداری و پرورش این نمونه خاص از بزها سوالاتی بپرسم، این جوان که به همراه همسر خود به این کار مشغول است، گفت: مسعود پناهی، متولد ۱۳۶۵ ساکن روستای کمال آباد شهرستان فیروزآباد و دارای مدرک لیسانس رشته حسابداری هستم.

کارآفرینی با همراهی خانواده/ پرورش بز سانن با درآمدزایی بالا

بیماری رماتیسم علت گرایش به این شغل

او گفت: من به همراه خانواده از ابتدا کارهای کشاورزی انجام می دادیم و هیچ سررشته ای از شغل دامداری نداشتیم و از آن جایی که به بیماری رماتیسم مبتلا بودم و در اینترنت دنبال دارویی برای این بیماری بودم به یکباره چشمم به فواید شیر بز سانن افتاد که نوشته بود برای بیماری رماتیسم بسیار مفید است و این جا بود که تصمیم گرفتم که یکی از این بزهای شیرده را خودم داشته باشم تا بتوانم با شیر آن مداوا شوم.

این دامدار موفق گفت: حدود ۴سال است که به همراه همسرم مشغول فعالیت در این زمینه هستیم که در ابتدا ما هیچ اطلاعاتی از نحوه پرورش این بزها نداشتیم، با مطالعه و استفاده از تجربیات دیگر پرورش دهندگان این نوع خاص و هم چنین تجربه هایی که در طی این سال ها کسب کرده ایم توانستیم در این زمینه موفق باشیم و علاوه بر درمان برای خودم و خانواده درآمدزایی خوبی داشته باشیم.

شروع کار با خرید ۷بز سانن

پناهی گفت: من با خرید ۷بز از اصفهان کارم را شروع کردم و در ابتدا به خاطر این که کار دامداری انجام نداده بودم که تلفات بزغاله نسبت به بره بیشتر بوده و  تلفات زیادی داشتم  اما با گذشت زمان و به دست آوردن تجربه در زمینه پرورش بز سانن در طی این ۴سال حدود ۶۰ بز بالغ دارم و در ضمن با بزرگ تر شدن بزها تلفات کم تر است.

به گفته این دامدار برخی بر این عقیده اند که با توجه به این که منشا بز سانن در مناطق کوهستانی و سردسیر اروپاست پس باید در مناطق سردسیری کشور پرورش یابند در صورتی که اگر شرایط حداقلی محیطی برای پرورش بزهای بومی در یک منطقه فراهم باشد می توان در آن شرایط بز سانن را نگهداری و تکثیر کرد.

پناهی می گوید: برای نگهداری این بزها نیاز به یک جایگاه با امکانات خاص نیست چون بزهای سانن نسبت به بیماری و هم چنین سرما بسیار مقاوم تر هستند و داشتن یک جایگاه ساده که از سه طرف به دیوار محصور باشد کافی است و ما خودمان این بزها را در یک مکانی که قبلا گاوداری بوده نگهداری می کنیم و تا الان هم از لحاظ محل نگهداری مشکلی نبوده است.

کارآفرینی با همراهی خانواده/ پرورش بز سانن با درآمدزایی بالا

بز سانن به تولید شیر معروف است و شاید به جرات بتوان گفت بهترین نژاد شیری بز در دنیاست و میزان متوسط شیردهی آن ۲۰۹ تا ۳۰۵ روز است و روزانه ۳ تا ۸ لیتر شیر می دهد که البته با تبدیل این شیرها به ماست، کره و دوغ سود دهی آن ده برابر می شود.

 دو قلوزایی در بزهای سانن خالص موضوعی عادی است که حدود ۸۰درصد ماده‌ها دو قلوزا هستند و چند قلوزایی هم در موارد بسیار نادر اتفاق می افتد.

این کارآفرین گفت: در این روش بزهای ماده مورد استفاده همان بزهای بومی منطقه پرورش هستند اما بزهای نر از بین بزهای خالص نژاد سانن انتخاب می شوند؛ دامدارانی که سرمایه اولیه چندانی برای خرید یک گله خالص به طور یک جا ندارند برای تشکیل گله بز شیری ناگزیر به استفاده از این روش هستند.

 خوراک این بزها بیشتر کاه سفید و نیشکر است اما آن ها می توانند از خوراک ضعیف هم استفاده کنند و متوسط مصرف خوراک هر بز در روز ۳کیلوگرم است؛ به این صورت که اگر در روز از یونجه و جو هر کدام ۷۰۰گرم و نیم کیلو کاه به آن ها داده شود، می توانند حداقل دو کیلو شیر تولید کنند.

حمایت جهاد کشاورزی

این جوان کارآفرین گفت: سهمیه بزهایی که پلاک گذاری می شوند از شرکت تعاونی حدود ۷کیلو خوراک دام است که این مقدار برای پرورش یک دام ناچیز است و البته با بازدیدی که موسوی رئیس جهاد کشاورزی فیروزآباد از دامداری ما داشتند و ۲ تن جو به ما داد که این کمک بسیار خوبی بود.

منبع: فارس

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.