عضو هیات رئیسه مجلس اجرای تعرفه گذاری پلکانی را راهکاری برای برخوردار نشدن پرمصرف ها مثل خودروسازان از یارانه انرژی می داند.

باشگاه خبرنگاران جوان -  مجتبی یوسفی عضو هیات رئیسه مجلس درباره تعرفه گذاری پلکانی حامل‌های انرژی گفت:  تعرفه گذاری پلکانی اقدامی در راستای عدالت است، زیرا به این وسیله و بر مبنای عدالت هر فردی که بیشتر از سقف الگوی مصرف اقدام به مصرف آب، برق و گاز کند باید بهای واقعی آن را بپردازد.

مجلس شورای اسلامی در تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰،  وزارتخانه‌های نفت و نیرو را موظف کرد که تعرفه مشترکان پرمصرف و بالاتر از الگوی مصرف به صورت غیر یارانه‌ای و بر اساس الگوی افزایش پلکانی IBT تعیین شود که متاسفانه دولت دوازدهم از اجرای این بند قانون بودجه سرباز زد و موجب شد، این قانون با تاخیر بیش از پنج ماهه و پس از وقوع بحران خاموشی‌ها اجرایی شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس توضیح داد که در نظام تعرفه گذاری قبلی بدلیل یارانه بالا، تمامی سطوح مصرفی پر مصرف‌ها سبب شده بسیاری از مشترکین پرمصرف، انرژی بسیار ارزانی برای مصرف آن می‌پردازند.

دولت اجرای تعرفه گذاری پلکانی را از اول بهمن اجرا کرده که براساس آن یارانه انرژی برق از این پس عادلانه و هدفمند خواهد بود. طبق این آیین نامه، مشترکانی که زیر الگوی مصرف تعیین شده برای هر منطقه برق مصرف می‌کنند، مشمول افزایش قیمتی نشده و همچنان برق را به قیمت یارانه‌ای استفاده می‌کنند. مشترکانی که بیشتر از الگو برق مصرف می‌کنند به صورت پلکانی و در سطوح ۱.۵، ۲ و بیش از دو برابر الگو، یارانه‌یشان کاهش یافته و حذف می‌شود.

به گفته این نماینده مجلس تعرفه گذاری پلکانی فقط برای مشترکان خانگی نیست، بلکه در کشور ما نقصی که وجود داشته این است که خودروسازان، فولادی ها، پتروشیمی‌ها و ... به رغم استفاده بالای خود از انرژی از یارانه برخوردار می‌شدند که به این صورت بی عدالتی می‌شد. با تعرفه گذاری پلکانی این تولید کنندگان هم باید هزینه مصرف بیشتر انرژی خود را بپردازند.

 تعرفه‌گذاری پلکانی IBT، علاوه بر کنترل رفتار مشترکان پرمصرف، باعث کاهش شدید مصرف حامل‌های انرژی می‌شود، مشترکان پرمصرف حداکثر ۱۵ درصد از مصرف‌کنندگان برق را شامل می‌شوند و ۸۵ درصد از مردم، الگوی بهینه مصرف را رعایت می‌کنند و مصرف عادی دارند و شامل افزایش قیمت در هزینه برق مصرفی نخواهند شد.

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: این تولیدی‌ها مثل پتروشیمی‌ها و خودروسازی‌ها درآمد‌های فوق بالایی دارند و نباید این گونه از یارانه برخوردار شوند، زیرا قیمت‌های خود را هم هر روزه به نسبت دلار بالا می‌برند.  

یوسفی معتقد است که باید ثروتمندان، ویلانشینان و کسانی که مصارف خاص مثل سونا و جکوزی در منازل خود دارند و باید هزینه آن را بپردازند، ولی تاکنون این افراد به رقم برخوردار بودن از یارانه انرژی هم برخوردار می‌شده اند.  

گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ نشان می‌داد در این سال حدود ۱۶۰۰هزار میلیارد تومان یارانه پنهان کالا‌های اساسی و حامل‌های انرژی وجود داشته است. این رقم ۵/ ۲برابر بودجه عمومی و نیمی از حجم نقدینگی در این سال بوده است.

عضو هیات رئیسه مصوبه دولت را در این زمینه مفید و دارای حمایت مجلس معرفی کرد و اعلام کرد که منابع انرژی برای کشور ارزشمند است و این ارزشمندی را در زمان کمبود گاز و یا قطعی‌ها برق مشاهده کردیم که زندگی مردم مختل شده بود. البته مسئله‌ای که باید در ترعفه گذاری انرژی مورد نظر قرار بگیرد سقف الگوی مصرف متناسب با استان‌های مختلف با توجه به فصول مختلف سال است، زیرا برخی از استان‌ها در برخی از فصول انرژی بیشتری استفاده می‌کنند.  

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی معتقد است که سقف الگوی مصرف باید برای یک زندگی معمولی و مصرف عادی رعایت شود نه اینکه مردم مجبور به تحمل هزینه‌های اضافی شوند.   

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار