دخالت آرایشگران درامور پزشکی تهدیدی جدی برای سلامتی افراد است و برخی با مراجعه به آرایشگران برای برخی خدمات پزشکی، زیبایی و سلامتی خود را به خطر می اندازند.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان - روناک دختر ۳۴ ساله دانشجوی ترم آخر موسیقی دو روزی در کلاس آموزشی  غایب بود، همیشه سه روز در هفته کلاس موسیقی را شرکت می‌کرد و همین باعث شد نگران حالش بشوم، هنگامی که با او  تماس گرفتم گفت: دوست داشتم چهره ام برای سال جدید تغییر کند، رفتم آرایشگاه وقت بن مژه گرفتم آرایشگاهی که کارهاش  و تبلیغاتش را در اینستاگرام دیده بودم، اما متاسفانه به قیمت پاره شدن رگ چشمم تموم شد.

روناک گفت: دکتر گفته تاتوی بن مژه، چون نزدیک چشم انجام می‌شود اگر تاتو کار حرفه‌ای نباشد به چشم آسیب جدی می‌رسد و ریزش مژه ها، عفونت چشم و بروز حساسیت یکی از خطرات انجام بن مژه است.

 

تزریق ژل و بوتاکس در آرایشگاه‌ها تخلف است

این روز‌ها شاهد گسترش دامنه فعالیت آرایشگران در زمینه زیبایی پوست، مو و صورت هستیم به طوری که بعضی از بانوان برای دریافت خدمات برای پوست و مو به جای پزشک متخصص به آرایشگاه‌های زنانه مراجعه می‌کنند.

تبلیغات سالن‌های زیبایی و انتشار عکس‌هایی از تاثیر خدمات بر روی پوست مراجعه کنندگان در صفحه اینستاگرام و فضای مجازی موجب گرایش بیشتر بانوان ودختران جوان به استفاده از خدمات درمانی پوست و مو سالن آرایشی شده است.

دربرخی سالن‌های زیبایی اقداماتی مانند تزریق ژل، کاشت ابرو، کاشت مژه، بن مژه، تاتو بدن و مداخلات پوستی انجام می‌شود که ارتباطی به حوزه آرایشگری ندارد و باید توسط پزشک انجام شود.

در آرایشگاه و بسیاری از سالن‌های مشابه خدمات مربوط به زیبایی پوست با قیمت‌هایی حتی بالاتر از نرخ پزشکان ارائه می‌شود و بانوان به ویژه دختران جوان استقبال می‌کنند بدون اینکه این پرسش را از خود بپرسند یک آرایشگر تخصصی در شناخت آناتومی صورت و پوست صورت دارد که اقدام به روش درمانی به ویژه تزریق ژل برای اعضای صورت کند؟

تزریق ژل و بوتاکس در آرایشگاه‌ها تخلف است

از بین بردن کک ومک، خال‌های گوشتی، سوراخ کردن گوش و پرسینگ هم از دیگر خدماتی است که با تبلیغاتی گسترده در آرایشگاه‌های شهر همدان انجام می‌شود.

آرایشگران اجازه دخالت در امور پزشکان ندارند

سرهنگ فاضل معاون پیشگیری از وقوع جرم اداره اماکن همدان گفت:  آرایشگران اجازه دخالت در امور پزشکان ندارند و درصورت مشاهده و گزارش از مداخله درمانی آرایشگران برخورد قانونی انجام می‌شود.

او گفت:آرایشگران حق انجام ماساژدرمانی و خدمات درمانی پوستی را که در حوزه پزشکان است ندارند، چون حیطه وظایف و اختیارات آرایشگران برایشان تعریف شده است.

سرهنگ فاضل گفت:انتشار عکس صورت و آرایش مشتریان در صفحه‌های اینستاگرامی آرایشگران ممنوع است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم اداره اماکن همدان گفت:باپیشرفت فناوری مخالف نیستیم، اما شاهد مشکلات زیادی مبنی بر مسائل انتشار عکس‌ها در فضای مجازی هستیم.

تزریق ژل و بوتاکس در آرایشگاه‌ها تخلف است

بیشتر بخوانید:



هیچ آرایشگری حق فرو کردن حتی یک سوزن بر پوست مشتری را ندارد‌

در همین رابطه به سراغ دکتر محمد کاظم زاده مدیر اداره نظارت برمواد غذایی آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان رفتم و او در این زمینه گفت: دخالت آرایشگران در کار پزشکان جرم است و هیچ آرایشگری حق فرو کردن حتی یک سوزن بر پوست مشتری را ندارد‌.

تزریق ژل و بوتاکس در آرایشگاه‌ها تخلف است

کاظم زاده گفت:آرایشگران پزشک نیستند و اطلاعی نسبت به آناتومی صورت  و عصب صورت ندارند و بایک اقدام درمانی غیر اصولی سبب بروز آسیب جدی به پوست مراجعه کنندگان می‌شوند.

او گفت:مراجعه کنندگان باید آگاه باشند که پوست خود را به دست آرایشگران نسپارند چرا که بسیاری از دستگاه‌هایی که در آرایشگاه‌ها استفاده می‌شود به صورت قاچاق وارد می‌شود.

آرایشگران فقط اجازه فعالیت در حیطه آرایش و پیرایش دارند

خانم زهرا مرادی رئیس اتحادیه آرایشگران استان همدان در خصوص مجازات آرایشگاه‌های زنانه متخلف می‌گوید:آرایشگران اجازه فعالیت آرایش ناخن، آرایش عروس، اصلاح صورت، ترمیم و اصلاح ابرو دارند و هرگونه خدمات درخارج از این چارچوب مانند لیزر پوست، لیزر کوچک کردن بینی، ورفع افتادگی پلک  در آرایشگاه ها جرم به شمار میاد.

او در ادامه با اشاره به بازرسی و نظارت بر فعالیت آرایشگران گفت: با همکاری اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی، اداره بهداشت و درمان، اداره اماکن و نیرو انتظامی گشت بازرسی از آرایشگاه‌ها انجام می‌شود و پیگیر شکایات مردمی هستیم.

رئیس اتحادیه آرایشگران استان همدان گفت:آگاهی مردم در این زمینه اهمیت بسزایی دارد و شهروندان به جای مراجعه به مراکز زیرزمینی در پوشش آرایشگاه به مراکز مجاز که دارای تابلو، پروانه کسب، تعرفه آرایشگاه، حق عضویت در اتحادیه که نشان دهنده سابقه آرایشگران است مراجعه کنند.

به گفته مرادی در استان همدان ۱۱۷ آرایشگاه فعال دارای مجوز و ۲۰۰آرایشگاه بدون مجوز در حال فعالیت هستند که در بازرسی از آرایشگاه‌ها پرونده کسب بازدید می‌شود و به آرایشگاه‌ هایی که مجوز ندارند اخطار ۶تا ۷روزه داده می‌شود  برای دریافت مجوز اقدام کنند در غیر این صورت پلمب می‌شوند.

رئیس اتحادیه آرایشگران استان همدان با اشاره به اینکه مراجعه کنندگان در صورت شکایت به شماره ۳۸۲۶۸۵۱۳ودر صورت تخلفات به شماره ۱۹۷تماس حاصل کنند تا کارشناسان این صنف به شکایات رسیدگی کنند گفت:هرگونه تزریق ژل، بوتاکس، لیفت چشم، لیفت گونه، تاتو توسط آرایشگران تخلف است و پیگرد قانونی به دنبال خواهد داشت.

مداخله در امور پزشکی از سوی آرایشگران تخلف است

آقای شاهمرادی کارشناس رسیدگی به شکایات معاونت درمان گفت: بر اساس ماده۳قانون مربوط به مقررات امور پزشکی هرکس بدون داشتن پروانه رسمی به امور پزشکی اشتغال ورزد یا بدون پروانه از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام به تاسیس یکی از موسسات نماید یا پرونده خود را به دیگری واگذار یا پرونده دیگری را مورد استفاده قرار دهد بلافاصله محل کار آن‌ها تعطیل و به حبس تعزیری از شش ماه تا سه سال و پرداخت جریمه نقدی از پنج میلیون ریال تا پنجاه میلیون ریال محکوم خواهد شد.

تزریق ژل و بوتاکس در آرایشگاه‌ها تخلف است

شاهمرادی گفت: برای متخلفان  پرداخت جزای نقدی، ابطال پرونده صنفی آرایشگاه، تعطیل موقت آرایشگاه، نصب پارچه تخلف صنفی برای آرایشگاه متخلف در نظر گرفته شده است.

کارشناس رسیدگی به شکایت معاونت درمان گفت:در صورت دخالت غیر مجاز آرایشگاه زنانه در امور پزشکی با دستور بازپرس ویژه جرایم پزشکی نسبت به پلمب آرایشگاه اقدام می‌شود.

شاهمرادی گفت:آرایشگاه‌هایی که در حوزه پزشکی مداخله می‌کنند مجوز ندارند و اغلب به صورت زیر زمینی و بدون تابلو فعالیت داشته و مشتریان خود را از طریق فضای مجازی جذب می‌کنند.

کارشناس رسیدگی به شکایات معاونت درمان گفت:گواهی آموزشی دوره‌ای آرایشگران دال بر مجوز بهداشتی نیست و افراد برای انجام کار‌های پزشکی به افرادبدون  صلاحیت و آرایشگاه‌ها مراجعه نکنند.

شاه مرادی با تاکید به اینکه افراد می‌توانند شکایات خود را به شماره‌ای ۳۱۳۱۲۰۰۷ در میان بگذارند گفت: در طی بازرسی انجام شده ۳۹مورد مداخله در امور پزشکی که به صورت غیر قانونی فعالیت می‌کردند پلمب شد.

افزایش جرایم مداخله آرایشگران در امور پزشکی نیازمند مصوبه مجلس

آقای نظری قاضی دادگاه انقلاب اسلامی استان همدان گفت: طبق ماده ۳جرائم از ۵۰۰ تا ۵۰ میلیون ریال است و درصورتی که متخلف مجددا به کار خود ادامه دهد ۱۰۰ میلیون ریال جریمه خواهد شد.

قاضی دادگاه انقلاب اسلامی استان همدان گفت:باید مجلس قانون را اصلاح کند و مجازات این افراد تشدید شود.

تزریق ژل و بوتاکس در آرایشگاه‌ها تخلف است

قاضی دادگاه انقلاب اسلامی استان همدان  گفت:صداوسیما و رسانه ها می تواند به منظور آگاه سازی نوجوانان و جوانان کلیپ های کوتاه از تخلفات مربوط به اعمال زیبایی که در امور پزشکی مداخله کردند داشته باشد تا شهروندان برای اقدامات زیبایی از متخصصان این امر استفاده بکنند نه افراد سودجو و فرصت طلب که سلامتی شهروندان را به خطر می اندازند.

گزارشگر:سعیده مختاری

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۴:۰۹ ۱۱ تير ۱۴۰۱
به نظر بنده این یه کار اشتباه هست بیاید اموزش درست و صحیح وبا مجوز بدید به مردم نه جلو کسب و کار رو بگیرید و سنگ اندازی کنید کسی که رشته مرتبط دارد وتزریقات رو بلد هست چی میشه که مثلا جواز تزریق بوتاکس یا ژل هم داشته باشه وبه مردم خدمت رسانی کنه ماشالله دکترها کم در آمد دارندبابا یه مقدار هم اجازه بدید مردم کار کنن