پهلوی بدون سانسور؛

پشت پرده وفاداری آمریکایی‌ها به شاه مخلوع! + فیلم

گوشه‌ای از خاطرات ویلیام سالیوان آخرین سفیر آمریکا در ایران درباره سفر یک‌روزه کارتر به کشورمان را از نظر می‌گذرانید.

باشگاه خبرنگاران جوان - «پس از پایان شام رسمی، شهبانو از کارتر و همسرش دعوت کرد برای جشن آغاز سال نو تا نیمه‌شب در کاخ بمانند. ولیعهد یک دستگاه استریو در بالکونی که مشرف به سالن کتابخانه بود، گذاشته و آهنگ‌های رقص پخش می‌کرد. شاه با دعوت همسر کارتر به رقص، برنامه را آغاز کرد و به‌دنبال او کارتر هم شهبانو را به رقص دعوت کرد.»

این‌ها گوشه‌ای از خاطرات ویلیام سالیوان آخرین سفیر آمریکا در ایران درباره سفر یک‌روزه کارتر به ایران در شب اول ژانویه سال ۵۶ و جشنی که آن شب به مناسبت کریسمس ترتیب داده شده بود، است.

کارتر در همین سفر که به سبب خدمات محمدرضا پهلوی در قبال امریکا انجام شده بود در سخنرانی خود در کاخ نیاوران، ایرانِ تحت مدیریت شاه را «جزیره ثبات» خواند و به نشانه وفاداری و افتخار به او، جامِ شراب را بالا گرفت.


بیشتربخوانید


کارتر و محمدرضا پهلوی

اما یک سال بعد پس از بالا گرفتن اعتراضات مردم ایران و فرار شاه از کشور وفاداری آمریکایی‌ها نسبت به شاه معلوم شد. نکته‌ای که هیچگاه از یاد تاریخ پاک نخواهد شد، رفتار آمریکا با شاه در زمانی است که او از ایران فرار کرد و بین چند کشور دنیا آواره بود و تنها مدت کوتاهی در آمریکا اقامت کرد.

شاه و خانواده‌اش بعد از مدتی اقامت در مصر، مغرب و جزایر باهاما به نیویورک رفتند و او ۵۴ روز در بیمارستان این شهر بستری شد و در این مدت دو بار تحت عمل جراحی طحال و کیسه صفرا قرار گرفت.

کمتر از دو هفته پس از ورود شاه به این بیمارستان، لانه جاسوسی سفارت آمریکا در تهران به تصرف دانشجویان مسلمان پیرو خط امام درآمد و این امر کارتر را نسبت به عدم حضور شاه در آمریکا مردد کرد.

بدترین لحظه برای شاه و همسرش زمانی بود که از بیمارستان نیویورک مرخص شدند، ولی هنوز مقصدی برای سفر نداشتند. در نتیجه با یک هواپیمای نیروی هوایی آمریکا به مقصد تگزاس پرواز کردند تا ۲ هفته باقی مانده از روادید خود را در آنجا در داخل آپارتمانی کوچک بگذرانند، اما در حین راه به همراهان آمریکایی خبر رسید که آن آپارتمان هنوز آماده نیست.

پشت پرده وفاداری آمریکایی‌ها به شاه مخلوع! + فیلم

شاه و همسرش را به مکانی که بعداً معلوم شد، مرکزی برای نگهداری بیماران روانی است، بردند!

فیلم اعترافات فرح نسبت به رفتار آمریکایی‌ها پس از فرارشان از ایران را در ادامه خواهید دید.

منبع: جهان نیوز

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
جهانگیر
۱۴:۲۴ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
خدا کارتر کثیف شیطان صفت را هزاران بار لعنت کند.