رمزگشایی از اشکال روی مریخ با آتشفشان تونگا

به گفته ناسا، فوران آتشفشان تونگا به فهمیدن نحوه شکل گیری اشکال روی سطح سیارات مریخ و زهره کمک می‌ کند.

باشگاه خبرنگاران جوان - محققان ناسا برای فهمیدن اشکال حیات در سیاره مریخ، انفجار آتشفشان زیر دریایی Hunga Tonga–Hunga Haʻapai را مطالعه می‌کنند.

به گزارش nature، این انفجار حدود ۱۵ کیلو تن تی‌ان‌تی قدرت داشته و نیروی آن بیش از ۵۰۰ برابر نیروی بمب اتمی پرتاب شده در هیروشیما ژاپن در سال ۱۹۴۵ بوده است. این فوران به محققان فرصتی برای مطالعه نحوه تعامل آب و گدازه را داده است. این جزیره آتشفشانی از خاکستر و گدازه بیرون رانده شده از یک آتشفشان زیر دریا در اوایل سال ۲۰۱۵ شکل گرفته است.

جیمز گاروین، دانشمند ارشد مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در گرین بلت مریلند و همکارانش از مشاهدات ماهواره‌ای و بستر دریا برای مطالعه چگونگی شکل‌گیری، فرسایش و ماندگاری جزایر آتشفشانی به ویژه جزیره هونگا تونگا–هونگا هاپای استفاده کردند. محققان از داده‌های این مطالعه برای درک نحوه شکل گیری آتشفشان‌های مخروطی مریخ استفاده می‌کنند.

آتشفشان تونگا

فوران‌های زیر دریا با فوران‌های خشکی تفاوت دارند و می‌توانند شکل‌های زمین متفاوتی ایجاد کنند. آب دریا قدرت انفجار را افزایش می‌دهد. انفجار این آتشفشان از دسامبر شروع شده و وسعت جزیره را افزایش داده است. در حال حاضر دانشمندانی از سراسر جهان با استفاده از ماهواره‌های نوری، لیزری و رادار، جزیره را زیر نظر دارند.

جزایر آتشفشانی


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار