نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی برگزار شد و مسائلی همچون تحقیق و تفحص از غار علیصدر، تحقیق و تفحص از شرکت بازرگانی ایران و حضور وزیر صمت از مهمترین مسائل روی داده در این نشست علنی بود.

باشگاه خبرنگاران جوان -  صحن علنی مجلس امروز طبق روال همیشه جلسه خود را شروع کرد. امروز تحقیق و تفحص از شرکت صیاحتی غار علیصدر در ابتدا بررسی شد. 

غار علیصدر با درآمد ۳۰ میلیاردی، ۸۰۰ میلیون تومان اجاره داده شد

 فتح الله توسلی این گفته را در جریان نشست علنی امروز مجلس و بررسی درخواست تحقیق و تفحص از نحوه مدیریت غار علیصدر گفت و از اینکه یک شرکت ۳۰ سال برای مدیریت این مجموعه گردشگری بدون مزایده تشکیل شده، انتقاد کرد و گفت: گزارش‌هایی نشان می‌دهد در سال ۹۸، مجموعه گردشگری غار علیصدر ۲۴ میلیارد تومان درآمد مستقیم داشته و شرکت اجاره کننده آن، در ماه‌های گذشته حقوق کارگرانش را پرداخت نکرده است.

همچنین در جریان تقاضای این تحقیق و تفحص گفته شد شرکت مدیریت کننده مجموعه گردشگری غار علیصدر، ۲۳۰ هکتار زمین اطراف این غار را برای تأسیس متجمع گردشگری تصرف کرده است. که در نهایت نمایندگان با تحقیق و تفحص از شرکت سیاحتی غار علیصدر همدان موافقت شد.

رد و بدل رقم های عجیب و غریب در اتاق بازرگانی ایران

 حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در صحن علنی امروز مجلس درباره اظهارات رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: رئیس اتاق بازرگانی مسائلی را به مجلس منتسب کرده تا مجلس را از تحقیق و تفحص منصرف کند یا نتیجه تحقیق و تفحص را تغییر دهد. رقم های عجیب و غریب در شرکت بازرگانی ایران رد و بدل می شود. باید تحقیق و تفحص از شرکت ملی بازرگانی ایران خارج از نوبت بررسی شود تا این گونه حیثیت مجلس را زیر سوال نبرند.

قالیباف  رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت فردی که این اظهارات به او منتسب است گفته که این سخنان را بیان نکرده است. نباید این گونه تصور شود که به دلیل این سخنان آنها تحقیق و تفحص از شرکت بازرگانی خارج از نوبت بررسی می شود. تحقیق و تفحص از شرکت بازرگانی مدت زمان زیادی است که در دست بررسی است. طبق روال قانونی با آن برخورد خواهد شد. 

اتفاق عجیب در مجلس: طرح حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی رای نیاورد!

در شرایطی که در جلسه یکشنبه هفته جاری مجلس در یک رفت و برگشت اعلام شد که کلیات طرح حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی تصویب شده، امروز رییس مجلس گفت که کلیات این طرح رای نیاورده است.

وجود بیش از چهار میلیون زن سرپرست خانوار در کشور

در ادامه احمد وحیدی آمار زنان سرپرست خانوار را  بیش از ۴ میلیون نفر اعلام کرد و گفت: دفاتر امور بانوان در سراسر کشور، کارگروه امور اجتماعی و فرهنگی زنان در استانداری‌ها برای هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی مسئول در حوزه زنان با تأکید بر زنان سرپرست خانوار تشکیل شده است. حمایت از زنان دارای همسر زندانی، طرح کودکان کار زنان سرپرست خانوار و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در چند استان در دست اقدام است. همچنین رفع مشکلات مادی و معنوی خانواده‌های زندانی ۲۰ هزار نفر از زندانیان به طور سالانه و با کمک سازمان زندان‌های کل کشور از طرح‌های وزارت کشور است.

متولیان متعدد در سایه رها شدگی مسائل زنان سرپرست خانوار

در ادامه برخی از نمایندگان مشکلات زنان سرپرست خانوار را تشریح کردند که در این بین ابراهیم عزیزی عضو کمیسیون امنیت ملی گفته «حدود ۱۳ دستگاه خود را در زمینه زنان سرپرست خانوار متولی می دانند و هر کدام از آنها وظایفی را بر عهده دارند منتها زنان سرپرست خانوار تنها قشری هستند که رها شده اند.»  بسطامی رئیس کمیته رفاه اجتماعی کمیسیون اجتماعی مجلس نیز گفته «یکی از حساس‌ترین گروه‌ها، زنان سرپرست خانوار هستند که باید به آنها توجه شود. در سال ۸۵ تعداد آنها یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود اما هر ساله به این میزان افزوده شد.»  قالیباف رئیس مجلس هم گفته «رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که موضوع زنان و خانواده تاثیر مستقیمی بر پویایی و پیشرفت کشور دارد، گفت که بیمه زنان سرپرست خانوار و بیمه زنان خانه‌دار موضوعی است که به آن کم‌توجهی شده و باید در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ و برنامه هفتم مورد توجه قرار گیرد.» خزئلی هم به متولیان زیاد حوزه زنان و عدم تخصیص بودجه مجزا به معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری انتقاد کرده است. 

می پذیرم کیفیت خودروهای داخلی نامطلوب است

بعد از این مجلس به سراغ وزیر صمت و سوال نمایندگان از او رفت. فاطمی امین در جریان دفاع از خود در مجلس گفته که حدود ۷۰ درصد کیفیت خودرو مربوط به کیفیت قطعه و ۳۰ درصد مربوط به مونتاژ و خودروسازی است. وزیر صمت علت کیفیت پایین قطعات خودرو را  روابط بین خودروسازان و قطعه سازان دانست و گفت که پول قطعه‌ساز در زمان مناسب داده نمی‌شود یا گاهی این مبالغ به درستی تعیین نشده است.

به گفته فاطمی‌امین، در شرکت ایران خودرو ۸ درصد بانک‌ها(صادرات، تجارت و ملت)، ۵.۷ درصد سازمان گسترش، ۲۵ درصد شرکت کروز، ۳ درصد صندوق بازنشستگی فولاد، ۵ درصد آتیه صبا، ۵ درصد سرمایه گذاری ملی، ۲۵ خود سهام داری، سهامدار هستند.

فاطمی‌امین گفت که در شرکت سایپا  ۱۷ درصد سازمان گسترش، ۱۵.۶ درصد صندوق بازنشستگی فولاد و ۴۰ درصد خود سهام‌داری داریم و ترکیب هیئت مدیره این شرکت هم قانونی است. 

ایران خودرو و سایپا امسال ۱۸ هزار میلیارد تومان بدهی داشته‌ است

حسن نوروزی نماینده مردم در مجلس یازدهم در جریان سوال از وزیر صمت گفت: دولت ۵ درصد از سهام ایران خودرو و بین ۱۶ تا ۱۷ درصد از سهام سایپا را در اختیار دارد پس چه کسی گفته است شما می توانید مدیرعامل این دو خودروسازی را تعیین کنید؟ دیروز در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱، روز گذشته بحث بود که اگر مالیات کلیه کارکنان دولت ۱۰ درصد تعیین شود، بین ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه کاهش می‌یابد. شما امسال ۱۸ هزار میلیارد تومان بدهی داشته‌اید که با گران کردن خودرو ۶۰۰۰ میلیارد تومان از آن را از جیب مردم برداشتید.

در نهایت به یکی از نمایندگا قول بررسی دو هفته ای وضعیت خودروسازان و ارائه برنامه مکتوب و به یکی از نمایندگان قول خصوصی سازی دو ماه دو شرکت ایران خودرو و سایپا را داد و به این ترتیب کارت زرد از مجلس نگرفت.

دولت تکلیف خصوصی‌سازی‌ها را روشن کند

مصری نائب رئیس مجلس هم بعد از انتقادات نوروزی نماینده مجلس به وزیر صمت گفت: امیدوارم دولت انقلابی یک بار برای همیشه سهام خود در ایران خودرو و سایپا و استقلال و پرسپولیس را واگذار کند. این موضوع وقت مجلس شورای اسلامی و دولت و ملت را گرفته پس یک بار برای همیشه آن را حل کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۳:۵۶ ۰۶ بهمن ۱۴۰۰
ماشاالله عجب دولت ومجلس انقلابی ؟هر که هرکه شده این کشور هر به فکر خیشه کوسه به فکر ریشه
آخرین اخبار