سرپرست میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت : هفت اثر تاریخی استان ثبت ملی شده اند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه- جبار گوهری گفت : پرونده ثبت ملی هفت اثر تاریخی کرمانشاه مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت که در نهایت تائیدیه اعضای شورا را دریافت کردند.

به گفته سرپرست میراث فرهنگی استان کرمانشاه ثبت ملی چهار مسجد تاریخی منظر جهانی اورامانات مسجد خضر زنده پاوه، مسجد روستای شرکان، مسجد شهر نودشه و مسجد روستای گلال چهار مسجد تاریخی شهرستان پاوه به ثبت ملی رسیدند.

باتوجه به ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات، ثبت این مساجد اهمیت ویژه‌ای دارد و نیاز بود که به جهت حفاظت و صیانت از آن‌ها ثبت ملی شوند.

از طرفی برای اینکه بتوانیم برای حفاظت و مرمت این مساجد اعتباراتی دریافت کنیم، باید ثبت ملی می‌شدند که این مهم اکنون اتفاق افتاده است.

نقش برجسته باستانی واقع در ازگله ثبت ملی شد این نقش برجسته هزاره سومی واقع در دامنه کوه بمو و در کناره رودخانه هواسان قرار دارد که چندسال پیش کشف شد، اما متاسفانه پس از کشف بخش‌هایی از آن را تخریب کردند و دوباره مرمت شد.

گورستان پارتی واقع در قسمت شرقی اثر باستانی تاق بستان به ثبت ملی رسید.

این گورستان مربوطه به دوره پیش از تاریخ تا دوره اشکانی است و محوطه وسیعی را شامل می‌شود.

اثر دیگر ثبت ملی شده کرمانشاه محوطه پیش از تاریخ دوکل است این محوطه که مربوط به دوره پیش از تاریخ و پارینه سنگی میانی است، در بخش‌هایی از دشت کاهو به سمت قله فرخ شاد واقع شده و بخشی وسیع را شامل می‌شود .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.