افزایش قرنطینه خانگی در دوران کرونا، خطر پوکی استخوان را شایع‌تر کرده، که نیاز است برای جلوگیری از آن اقداماتی انجام شود.

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - کارشناس واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز گفت: در پوکی استخوان که از آن به عنوان یک بیماری خاموش یاد می‌شود، استخوان‌ها پوک، سوراخ سوراخ، ضعیف و شکننده می‌شود و تا زمانی که یک استخوان نشکند، علائمی از خود بروز نمی‌دهد.

زهرا اسفندیاری گفت: در همه انسان‌ها برداشت کلسیم از استخوان‌ها بعد از ۳۰ سالگی آغاز می‌شود، اما در افرادی که فعالیت بدنی کمی دارند یا رژیم غذایی نامناسب دارند که مصرف لبنیات ناکافی و مصرف نمک بالا باشد، برداشت کلسیم از استخوان‌ها بیشتر است.

او گفت: علاوه بر خطر پوکی استخوان با افزایش قرنطینه خانگی در دوران کرونا، عواملی همچون کم تحرکی، تغذیه نامناسب، افزایش مصرف غذا‌های فرآوری شده و حاوی نمک زیاد، مصرف ناکافی لبنیات و کمبود ویتامین D، از عوامل مهم پوکی استخوان در دوران کرونا محسوب می‌شود.

توصیه‌های مهم در پیشگیری از پوکی استخوان

کارشناس واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز  با بیان اینکه یک رژیم غذایی متعادل با کلسیم و پروتئین کافی داشته باشیم، گفت: بهتر است روزانه دست کم ۲ تا ۳ سهم لبنیات کم چرب و کم نمک مصرف کنیم؛ هر سهم لبنیات برابر با یک لیوان شیر یا ماست کم چرب (کمتر از دو و نیم درصد)، یا ۴۵ تا ۶۰ گرم پنیر معمولی، یا یک چهارم لیوان کشک، یا ۲ لیوان دوغ، یا یک و نیم لیوان بستنی پاستوریزه است.

پوکی استخوان

او گفت: مصرف انواع حبوبات مانند نخود و لوبیا، عدس و ماش؛ ماهی‌های کوچک مثل ماهی کیلکا که با استخوان خورده می‌شود، سبزی‌های برگ سبز تیره مانند جعفری، کرفس و برگ چغندر و انواع مغزدانه‌ها مثل بادام و کنجد نیز توصیه می‌شود.

اسفندیاری با بیان اینکه مصرف نمک را کاهش دهیم، گفت: توصیه می‌شود مصرف نوشابه‌های گازدار، غذا‌های پر نمک، تنقلات شور و غذا‌های کنسروی محدود شود.

او با بیان اینکه دست کم ۱۰ دقیقه در روز و ۲ تا ۳ بار در هفته بین ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعد از ظهر آفتاب بگیریم، گفت: طبق برنامه مکمل یاری کشوری، مصرف ماهانه یک عدد مکمل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D در افراد بزرگسال توصیه می‌شود.

کارشناس واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز گفت: در سالمندان نیز روزانه یک عدد مکمل کلسیم D توصیه می‌شود که بهترین زمان مصرف آن صبح قبل از پیاده روی است.

او گفت: مصرف غذا‌هایی مانند ماهی‌های چرب مثل سالمون، زرده تخم مرغ، جگر، کره، شیر و لبنیات نیز توصیه می‌شود.

اسفندیاری گفت: توصیه می‌شود دست کم ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش‌های تحمل کننده وزن مثل پیاده روی داشته باشیم و از نشستن طولانی مدت پرهیز کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار