باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - مجید چیزفهم دانشمندیان رئیس انجمن خوشنویسان شیراز گفت: انجمن خوشنویسان چندین بار جلساتی را با مقامهای ارشد وزارت آموزش و پرورش برگزار و پیشنهاد خود را برای تعامل و همکاری با آموزش و پرورش به منظور رفع معضل بدخطی در جامعه مطرح کرده است.
او گفت: باید هنر خوشنویسی را از دوران کودکی و نوجوانی در وجود افراد نهادینه کنیم و لازمه تحقق این امر این است که در وهله اول دورههای آموزشی خوشنویسی برای معلمان برگزار شود.
چیزفهم گفت: ما حتی پیشنهاد دادیم که این دورههای آموزشی را برای معلمان به صورت رایگان برگزار کنیم. این در حالی است که آموزش و پرورش چند میلیون یا چند میلیارد تومان برای برگزاری دورههای ضمن خدمت فرهنگیان هزینه میکند.
رئیس انجمن خوشنویسان شیراز گفت: برخی از دانشآموزان از خط بهتری نسبت به معلمان خود برخوردار هستند. در صورتی که معلمان با خط زیبا میتوانند الگوی مناسبی برای همه دانشآموزان باشند.
او گفت: انجمنهای خوشنویسی قابلیت آموزش به معلمها در تمام شهرهای کشور را دارند که باید شرایطی فراهم شود تا معلمان در این دورههای آموزشی شرکت کنند و حتی میبایست امتیازاتی برای حضور آنها در دورههای مختلف خوشنویسی در نظر گرفته شود.
چیزفهم گفت: کار خوشنویسی یک کار فنی و تخصصی است و دانشآموزی که میخواهد دورههای آموزشی خوشنویسی را آغاز کند باید سواد خواندن و نوشتن داشته باشد که پایه سوم یا چهارم ابتدایی بهترین دوران برای آموزش خوشنویسی به کودکان است.
رئیس انجمن خوشنویسان شیراز گفت: اگرچه به دلیل متفاوت بودن استعدادها، افراد کمتری میتوانند در این عرصه پیشرفت کنند اما نهادینه کردن این هنر در جامعه زمینهساز رفع معضل بد خطی میشود.
او گفت: طبق آیین نامه آموزشی انجمن، خط نستعلیق که خط رسمی ایرانیان است به عنوان خط پایه در آموزشها در نظر گرفته شده است که این خط در سه دوره یا حتی پنج دوره نخست آموزش داده میشود که از دوره سوم به بعد هنرجویان میتوانند به جز نستعلیق، خطهای متداول دیگری از جمله خط شکسته، نسخ و ثلث را هم انتخاب کنند.
چیزفهم گفت: هنر خوشنویسی حتی به نوعی معرف اعتقادات ما است و ریشه در تاریخ ایران دارد، لذا این هنر نقش مؤثری در انتقال مفاهیم ایفا میکند.
رئیس انجمن خوشنویسان شیراز گفت: بدون شک دیدن یک تابلو خوشنویسی نیز در انتقال مفاهیم و ثبت این مفاهیم در ذهن تأثیر بسزایی دارد. این موضوع تأثیرات یک اثر هنری در میان مردم جامعه را ثابت میکند.
او گفت: در ادارات و دستگاههای دولتی همواره جلسات یا نشست های صمیمانهای برای پیشبرد اهداف مجموعه برگزار میشود و از آنجا که پذیرایی و اهدای هدایا در فرهنگ مردم کشور ما متداول است، بارها شاهد بودهایم که در این جلسات با اهدای هدایا از برخی افراد تقدیر و تجلیل میشود.
چیزفهم گفت: مدیران دستگاههای اجرایی میتوانند هزینهای که برای تهیه این هدایا پرداخت میکنند را در راهی استفاده کنند که افزون بر ماندگاری کمک شایانی به هنرمندان و شکوفایی اقتصاد هنر کند.
رئیس انجمن خوشنویسان شیراز گفت: ردیف بودجه در ارگانهای دولتی برای انجام این کار تعریف شده است و حتی در مقطعی این قانون وضع شد که هر دستگاه دولتی میتواند یک دهم درصد از اعتبارات خود را صرف خرید آثار هنری کند که قانون خرید اثر هنری از سوی مسئولان دستگاههای دولتی آن طور که باید اجرایی نشد و نیاز است تدابیر لازم برای تشویق مدیران به خرید آثار هنری اتخاذ شود.
انتهای پیام/ت
هفتاد از تربیت معلم فارغ تحصیل شدم
پنج سال اول در دورترین نقاط محروم معلم پنج پایه بودم ،خودرو نبود و گران و اغلب روستایی ها خودرو نداشتند مجبور به اقامت از اول هفته تا پنج شنبه بودیم با خانواده و کودک در روستا اتاق میگرفتیم میماندیم و پنج شنبه ها به شهر برمیگشتیم به خانه مان در شهر و دوباره شنبه صبح برمیگشتیم دربستی
پنج سال دوم در روستاهای درجه سه معلم بودم
پنج سال سوم در روستاهای درجه یک معلم بودم
پنج سال چهارم و پنجم در شهرستان معلم بودم در این ده سال فرصت پیدا کردم فوق لیسانس امور تربیتی دانشگاه دولتی شیراز ادامه تحصیل بدهم و از زمان دانشجویی در خطاطی دست هنری داشتم
همیشه شاگردانم که در کلاس من حضور داشتند مخصوصا کلاس اول بهترین نوع خط را در بین بقیه دانش آموزان مدرسه داشتند
پنج سال ششم و هفتم که الان در سال ۳۳خدمت هستم در روستاها معلم آموزگار پنج پایه بودم
خط دوره عالی را هم دارم و کلی مقام از مسابقات خوشنویسی.
اما آموزش پرورش یکبار هم از امثال ماها برای همه دانشآموزان صرفا برای آموزش خط ریز استفاده نکرد
چون اصلا توجهی به آموزش خط ریز ندارند و اولویت آنها نیس
خوشنویس و آموزگار
هفتاد از تربیت معلم فارغ تحصیل شدم
پنج سال اول در دورترین نقاط محروم معلم پنج پایه بودم ،خودرو نبود و گران و اغلب روستایی ها خودرو نداشتند مجبور به اقامت از اول هفته تا پنج شنبه بودیم با خانواده و کودک در روستا اتاق میگرفتیم میماندیم و پنج شنبه ها به شهر برمیگشتیم به خانه مان در شهر و دوباره شنبه صبح برمیگشتیم دربستی
پنج سال دوم در روستاهای درجه سه معلم بودم
پنج سال سوم در روستاهای درجه یک معلم بودم
پنج سال چهارم و پنجم در شهرستان معلم بودم در این ده سال فرصت پیدا کردم فوق لیسانس امور تربیتی دانشگاه دولتی شیراز ادامه تحصیل بدهم و از زمان دانشجویی در خطاطی دست هنری داشتم
همیشه شاگردانم که در کلاس من حضور داشتند مخصوصا کلاس اول بهترین نوع خط را در بین بقیه دانش آموزان مدرسه داشتند
پنج سال ششم و هفتم که الان در سال ۳۳خدمت هستم در روستاها معلم آموزگار پنج پایه بودم
خط دوره عالی را هم دارم و کلی مقام از مسابقات خوشنویسی.
اما آموزش پرورش یکبار هم از امثال ماها برای همه دانشآموزان صرفا برای آموزش خط ریز استفاده نکرد
چون اصلا توجهی به آموزش خط ریز ندارند و اولویت آنها نیست