آندرو کوریبکو، تحلیل گر ارشد حوزه جنگ‌های هیبریدی به بررسی ابعاد و نتایج رزمایش مشترک اخیر ایران با روسیه و چین در دریای عمان پرداخت.

باشگاه خبرنگاران جوان – روز جمعه بود که وزارت دفاع روسیه از پایان رزمایش دریایی مشترکی خبر داد که با همراهی ایران و چین در دریای عمان برگزار شد.

رزمایش مشترک «کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲» با هدف تحکیم امنیت و مبانی آن در منطقه، گسترش همکاری‌های چندجانبه، نشان دادن حسن نیت و توانایی میان سه کشور جمهوری اسلامی ایران، چین و روسیه در جهت حمایت مشترک از صلح جهانی، امنیت دریایی و ایجاد یک جامعه دریایی با آینده‌ای مشترک صبح روز ۱ بهمن ۱۴۰۰ در منطقه‌ای به وسعت ۱۷ هزار کیلومتر مربع در شمال اقیانوس هند برگزار شد.

پس از برگزاری این رزمایش مشترک، سخنگوی این رزمایش در سخنانی گفته بود: رزمایش مرکب امنیت دریایی ۲۰۲۲ با برگزاری رژه یگان‌های شرکت کننده از مقابل ناوشکن بومی جمهوری اسلامی ایران «دنا» در منطقه شمال اقیانوس هند پایان یافت. در این مراسم کلیه شناور‌های شرکت کننده در این رزمایش از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی دریایی کشور‌های چین و روسیه از مقابل ناوشکن دنا رژه رفتند.

به همین مناسبت، باشگاه خبرنگاران جوان مصاحبه‌ای را با «آندرو کوربیکو»، تحلیل گر ارشد حوزه جنگ‌های هیبریدی در مسکو در خصوص رزمایش مشترک ایران- روسیه – چین در دریای عمان ترتیب داده است که متن این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید:

رزمایش مشترک ایران – روسیه – چین چه پیامی را به غرب، به سرکردگی آمریکا می‌دهد؟

از دیدگاه روسیه، به نظر نمی‌رسد این مانور قصد انتقال هیچ گونه پیام خصمانه‌ای را داشته باشد. زمان بندی این رزمایش در چارچوب تنش‌های اخیر «آمریکا» و «روسیه» کاملا تصادفی است؛ زیرا بدتر شدن روابط این دو کشور تا حد کنونی و پیش از آنکه روسیه کشتی های خود را به منطقه بفرستد، پیش بینی نشده بود. علاوه بر این، نگرانی‌ها در خصوص تعداد اندکی از کشتی هاست که در تمرینات تاکتیکی مشارکت داشته اند و نه رزمایش جنگی دریایی که علیه کشتی‌های دیگر انجام می‌شود.

بنابر این، این مسائل نبایستی به شیوه نظامی خطیر تفسیر شوند. مهم است که اشاره شود روسیه و چین روابط خوبی با «کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس» دارند و هردوی این کشور‌ها در خصوص فعالیت‌های منطقه ای، از جمله مانور اخیر بسیار حساس اند. آنچه به نظر می‌رسد که مسکو علاقه‌مند است تا از این طریق منتقل کند، روابط دوستانه و راهبردی اش با تهران، از جمله در حوزه نظامی است؛ اما این رزمایش علیه طرف دیگری نیست.

اهمیت «خلیج فارس» و «دریای عمان» از دیدگاه راهبردی که به یک مکانی برای رزمایش دریایی قدرت‌های بزرگ بدل شده است، چیست؟

این دو پهنه آبی برای جریان آزاد انرژی در سراسر جهان مهم است. ماهیت تاکتیکی رزمایش اخیر نشان می‌دهد سه کشور شرکت کننده (ایران – روسیه چین) با همدیگر همکاری می‌کنند تا تهدیدات در منطقه، به خصوص دزدی دریایی را متوقف کنند.

برخی تحلیلگران معتقدند چنین مانور‌هایی ممکن است مذاکرات وین را از مسیر خود منحرف کند. آیا نظر شما نیز چنین است؟

از دیدگاه روسیه، بسیار بعید به نظر می‌رسد که چنین رزمایشهایی، تأثیری بر مذاکرات وین داشته باشد. این رزمایش برای مدت زمانی طولانی، از پیش برنامه ریزی شده بود و آن‌ها (روسیه – ایران –چین) صرفا بر هماهنگی چندجانبه تاکتیکی به منظور تضمین جریان آزاد انرژی از طریق این «آب‌های راهبردی» متمرکز شده اند. همکاری نظامی سطح پایین، اما نمادین هیچ ارتباطی با مذاکرات دیپلماتیک در زمینه احیای توافق هسته‌ای ایران ندارد. این مسأله، بایستی به عنوان رویدادی کاملا جدا تلقی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
بچه بیا پایین سرمون درد گرفت، خدایی این بچه ژیگول هنوز دور لبش سبز نشده واسه ما شده کارشناس؟ مملکت شده قحط الرجال که میرید با این بچه دبیرستانی ها صرفاً بخاطر خارجی بودن مصاحبه می‌کنید؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
ننگ بر روسیه و چین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
جنگ هیبریدی یعنی چه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
یعنی دوگانه سوز!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
به قول کارشناسامون شدیم خاکریز روسیه و چین جلو آمریکا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
اتحاد استراتژیک ایران ، چین و روسیه خواب را از چشمان غرب ربوده است. کشورهای بیشتری به این اتحاد خواهند پیوست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
بیشتر نمایش تبلیغاتی هست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
ده سال آینده ایران بسیار دیدنی خواهد بود . منتظر تثبیت قدرت و جهش پیشرفت علم و تکنولوژی در ایران باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
آمریکا میخواست ائتلاف دریایی در خلیج فارس بر علیه ایران تشکیل دهد ولی این ایران است که قدرت خود را به رخ آمریکا و کشورکهای متحد آمریکا میکشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
آمریکا و اسرائیل و انگلیس به شدت از گسترش روابط ایران با چین و روسیه نگران هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
پس از درهم کوبیده شدن عین الاسد جایگاه بین المللی ایران خیلی خیلی ارتقا پیدا کرده و کشورهای بیشتری خواهان گسترش روابط با ایران هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
آیا واقعیت داشت که پوتین هنگام دیدار با آقایی رییسی در حال جویدن آدامس بود. اگر اینچنین باشد وای به احوال و آبروی ما .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
تحریم کالاهای روسی بهترین پاسخ است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
سهم ۵۰ درصدی ایران از دریای خزر را از روسیه میگیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
مانور های نظامی برای آمادگی و ارتقاء توان رزمی دفاعی هر ارتشی لازم و مقبول است اما با کی و کجا و چه زمانی مهم است . با نگاهی به روسیه و چین و کشورهایی که این دو با آنها روابط نظامی دارند کاملا واضح است که در این شرایط کشور ما این مانور ها به ضرر ما تمام خواهد شد و تنها بنفع کشور های چین و روس خواهد بود . قدرت های شرقی هر چقدر هم قدرتمند باشند باز وابسته به اقتصاد و تکنولوژی غربی هستند مثلا تجارت سالانه چین با امریکا که اگر امریکا بازارش را بر روی چینی ها محدود کند یا ببندد چین ورشکست می شود . در بحران ها بالا بردن تنش در مقابل کشور های ضعیف کارساز است ولی در مقابل کشور های قدرتمند نتیجه منفی دارد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
عزیز جان اگه چین هم بازارش رو به روی آمریکا ببنده آمریکا فلج میشه.به طور کلی چین به جایی رسیده که روی کل اقتصاد دنیا میتونه تاثیرگذار باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
عزیز . امریکا تنها کشور جهان است که وابسته به صادرات و واردات نیست . امریکا در همه حوزه ها و نیاز های نیروی انسانی کارآمد معادن و انرژی بازار مصرف و تولید ثروت غنی و توانمند است و همه مواد اولیه مورد نیازش را در محدوده جغرافیایی خود دارد ولی بقیه جهان از امریکای جنوبی گرفته تا افریقا آسیا و .... همه وابسته به واردات مواد اولیه و بازار فروش محصولاتشان در خارج کشورشان هستند همین روسیه هواپیما های مسافر بر توپولوف از سیستم ناوبری و موتور های امریکا که کم مصرف هستند استفاده می کنند تا اجازه پرواز به اروپا و امریکا را داشته باشند خودرو های ساخت روس توسط همکاری شرکت های فرانسه و آلمان تولید می کنند . مثال تنها تولید کننده پردازنده های مرکزی کامپیوتر های قوی فقط دو شرکت اینتل و AMD امریکا هستند چه در داخل امریکا تولید شوند چه در جنوب شرق آسیا و همه می دانند که امروز تمام تکنولوژی های نیازمند بشر وابسته به پردازنده هاهستند و....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۲ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
همکاری نبود، خفت واستعمار ایرانی بود!؟؟
نه سرقی ونه غربی، اولین بدعهدی نظام بود!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۸:۴۶ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
لعنت خدا بر منافق و منافقین.
Iran (Islamic Republic of)
بیگی
۱۱:۰۸ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
آخر تو چی حالی ته؟ که اظهارنظر می کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
معنی نه شرقی نه غربی یعنی ایران مستعمره هیچ کشورشرقی وغربی نیست. نه اینکه باهیچ کشوری مراوده نداشته باشیم
آخرین اخبار