دبیرکل سازمان ملل متحد از وخیم‌تر شدن اوضاع جهان در سایه کرونا و مشکلاتی نظیر درگیری ها و تغییرات آب و هوایی سخن گفت.

باشگاه خبرنگاران جوان-  آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنانی گفت جهان امروز بخاطر کرونا، تغییرات آب وهوایی و درگیری ها، اوضاع وخیم تری دارد.

آنتونیو گوترش روز پنجشنبه به مناسبت آغاز دومین دوره تصدی سمت دبیرکلی سازمان ملل متحد در مصاحبه با خبرگزاری آمریکایی آسوشیتد پرس گفت جهان در بسیاری از جهات به نسبت وضعیتی که پنج سال پیش داشت، وضعیتی بدتر دارد.

او گفت: این‌ها بخاطر همه گیری کرونا، بحران تغییرات آب و هوایی و تنش‌های ژئوپلیتیکی است که در هر جایی درگیری‌هایی را راه انداخته است.

دبیرکل سازمان ملل متحد در این مصاحبه گفت که برخلاف جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، او فکر نمی‌کند که روسیه به اوکراین حمله خواهد کرد. وی همچنین گفت درخواستی که او در نخستین روز تصدی سمت دبیرکلی سازمان ملل در اول ژانویه ۲۰۱۷ داده بود، و نیز اولویت هایش در دوره نخست تصدی این سمت که تلاش برای جلوگیری از درگیری‌ها و مقابله با نابرابری‌های جهانی و هشدار‌ها در خصوص گرم شدن زمین بود، تغییری نکرده است.

او همچنین گفت: دبیرکل سازمان ملل قدرتی ندارد. ما می‌توانیم تأثیر بگذاریم. من می‌توانم متقاعد بکنم؛ می‌توانم میانجی گری بکنم؛ اما قدرتی ندارم.

گوترش همچنین گفت پیش از این که عهده دار این سمت شود، این پست را به عنوان فردی که هماهنگ کننده نشست هاست و یک واسطه و یک میانجی گر صداقت برای یافتن راه حل‌هایی که به سود همه طرف‌های درگیر باشد، تصور می‌کرده است.

او گفت بطور مثال این هفته با «اولوسگون اوباسانجو» فرستاده اتحادیه آفریقا، دوبار با «اوهورو کنیاتا» رئیس جمهور کنیا و یکبار با «ابی احمد» نخست وزیر اتیوپی به منظور تلاش برای توقف خصومت‌ها و درگیری‌ها بین دولت و نیرو‌های درگیر در منطقه جنگ زده تیگرای در اتیوپی گفتگو کرده است.

گوترش همچنین گفت شورای امنیت سازمان ملل که قدرت تقویت صلح بین المللی و و ایمنی را از طریق اعمال تحریم و دستور به انجام اقدام نظامی دارد نیز خود یکدست نیست؛ خصوصا آنکه ۵ عضو دائم دارد و روسیه و چین آمریکا، انگلیس و فرانسه بر سر مسائل کلیدی - از جمله همین پنجشنبه بر سر تحریم‌های جدید علیه کره شمالی – اختلاف نظر دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار