رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان صنعت برق مشهد از روند صعودی قیمت مس در بازار و گرانی بیش از حد این فلز خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد -  رامین رضامند گفت: قیمت مس در ۲ ماه گذشته روند صعودی داشته است که زمینه تولید سیم و کابل را کاهش داده و بازار آن را نیز به شدت کساد کرده است. و هم‌اکنون در بورس به کیلویی ۲ هزار و ۴۵۰ هزار ریال رسیده است که با احتساب ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، مس با قیمت بیشتری به دست تولیدکننده می‌رسد. 

به دلیل گرانی مس و کسادی بازار تولید و عرضه سیم و کابل، زمینه فعالیت کارگاه‌های غیراستاندارد نیز بیشتر شده و این معضل کهنه دوباره در حال شکل گیری است. همچنین ۶ کارخانه سیم و کابل در مشهد فعال هستند.

او گفت: تولیدکننده مس را یا به صورت مستقیم از بورس خریداری کرده و یا از شرکت‌های پخش دریافت می‌کند که در هر دو حالت فروش با پرداخت مدت دار تغییر کرده است به نحوی که قبلا پنج ماهه با بهره ۱.۲۵ درصد مس را به تولیدکننده می‌فروختند، اما اکنون به صورت سه ماهه با بهره ۱.۵ درصدی، به تولیدکننده اختصاص پیدا می‌کند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان صنعت برق مشهد گفت: از سوی دیگر بانک‌ها نیز پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان را متوقف کرده اند و این موضوع مشکلات مالی آنان را به شدت افزایش داده است.

رضامند گفت: در این شرایط، سیم و کابل با قیمت بالا در بازار فروش چندانی ندارد، لذا تولیدکنندگان تنها با درصد اندکی از ظرفیت اسمی خود تولید می‌کنند و اغلب کارگران نوبت دوم و اضافه کاری‌ها را حذف کرده اند و در نهایت هم تولید و هم فروش سیم و کابل بسیار کاهش یافته است.

به گفته او از آنجا که مذاکرات ایران با کشور‌های ۴+۱ در حال انجام است، آوازه این موضوع باعث تعلل تولیدکنندگان در خرید مس شده است و از خرید آن به دلیل گرانی یا افت قیمت بیش از حد نگران هستند.

انتهای پیام//ا.د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.