در مطلب زیر شما را با تعریف و علائم ام اس آشنا می کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان -  مهدی داوودی شرکت کننده خنداننده شو ۳ یکی از شرکت کنندگان این مسابقه با وجود داشتن حمله ام اس اجرای خود را انجام داد. امیر مهدی ژوله که خود از بیماری ام اس رنج می برد در پایان اجرای مهدی داوودی شرکت کننده خنداننده شو ۳ وی را در آغوش گرفت و به شرایط سخت مهدی داوودی اشاره کرد و از او به خاطر تحمل درد ناشی از بیماری ام اس تشکر کرد.


بیشتربخوانید


در ادامه با علایم این بیماری عصبی بیشتر آشنا می شویم.

تعریف ام اس
بیماری ام اس یک بیماری التهابی پیش رونده است که در سیستم ایمنی بدن اختلال ایجاد می کند. این اختلال به این صورت است که سیستم ایمنی بدن به سلول های عصبی حمله می کند؛ چون فکر می کند آن ها بیگانه هستند. حمله آن ها پوشش سلول های عصبی موجود در مغز و نخاع را که میلین نام دارند تخریب می کند. درنتیجه پیام های عصبی از مغز به عضلات و برعکس از عضلات به مغز به درستی انتقال نمی یابد و فرد بیمار دچار مشکل در عملکرد اعضای بدن می شود. این آسیب‌ به پوشش نورون ها (سلول های عصبی) است که توانایی بخش‌هایی از سیستم عصبی که مسئول برقراری ارتباط هستند را مختل می کند و باعث به وجود آمدن علائم بیماری ام اس در بدن بیمار می شود.

چه کسانی ام اس می‌گیرند؟

ام اس دست کم دو برابر در زنان شایع‌تر از مردان است. با اینکه افراد از همه نژادها ممکن است به این بیماری مبتلا شوند، اما افراد سفیدپوست بیشتر در معرض خطر ابتلا به آن هستند.

اگر یکی از اقوام درجه یک شما یعنی پدر، مادر، خواهر و برادر، ام اس داشته باشند، امکان ابتلا به این بیماری در شما ۱ تا ۳ درصد بیشتر از دیگران است. احتمال دچار شدن به ام اس در فاصله سنین ۲۰ تا ۵۰ سالگی بیشتر است.

علائم ام اس
آسیب عصبی ممکن است باعث ایجاد این علائم شود:
ضعف در دست یا پا
بیحسی

مشکل در حافظه و به خاطر سپردن
از دست رفتن تعادل
اسپاسم عضلانی
این علائم ممکن است به لکنت زبان یا اشکال راه رفتن مکرر بینجامد

چطور ام اس به بدن حمله می‌کند؟

در افراد دچار ام اس، دستگاه ایمنی خود فرد به بافت‌های اطراف رشته‌های عصبی در مغز، نخاع، و رشته‌های عصب بینایی حمله می‌کند. این بافت پوشاننده رشته‌های عصبی از ماده چربی به نام میلین تشکیل شده است. میلین نقش عایق اعصاب را ایفا می‌کند و به انتقال پیام‌های عصبی که حرکت، سخن گفتن و سایر کارکردها را کنترل می‌کنند، یاری می‌رساند. هنگامی که میلین تخریب می‌شود، بافت جوشگاهی به وجود می‌آید، و پیام‌های عصبی درست منتقل نمی‌شوند. طی یک حمله ام اس، علائمی که از قبل وجود داشته، بدتر شده یا علائم جدید ظاهر می شود.

در رابطه با راه‌های کنترل و پیشگیری از ابتلا به ام اس، بیان کرد: ازجمله این راه‌ها می‌توان به کنترل سطح ویتامین D بدن، کنترل استرس، پرهیز از مصرف دخانیات، گنجاندن فیبرها در برنامه غذایی، مصرف ماهی، مصرف قهوه نیز خطر ابتلا را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد، حفظ شاخص توده بدنی سالم، محل زندگی و عواملی از این دست اشاره کرد.

پایداری تصریح کرد: با این که درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، اما راه‌های گوناگونی برای غلبه بر مشکلات ناشی از ام اس وجود دارد و بسیاری از علائم آن‌را می‌توان به گونه‌ای مؤثر توسط انواع درمان‌ها مهار کرد، داروهای تخفیف‌دهنده بیماری می‌توانند در کاهش حمله‌ها و شدت عودهای بیماری مؤثر باشد.

اغلب بیماران ام اس طول عمر طبیعی یا نزدیک به طبیعی خواهند داشت. با اینکه این بیماری ممکن است راه رفتن یا انجام برخی از کارها را مشکل کند، همیشه به معلولیت شدید منتهی نمی‌شود.

بسیاری از مبتلایان به ام اس با وجود درمان‌های موثر، شیوه‌های توانبخشی، وسائل کمکی فعال باقی می‌مانند، به شغل‌شان ادامه می‌دهند و می‌توانند از زندگی خانوادگی و فعالیت‌های محبوب‌شان لذت ببرند.

منابع: ایسنا، همشهری آنلاین

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
من هم ۲۸ ساله ام اس دارم
Iran (Islamic Republic of)
Saharnz.jafary
۱۱:۰۲ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
من عاشق ژوله هستم که انقدر به فکر همس مهدی داوودی خیلی خوبه خیلی
Iran (Islamic Republic of)
نازنین
۰۱:۵۵ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
اجرای درجه یک آقای داوودی رو من خیلی دوست داشتم مرحله اول رو هزار بار دیدم شاید بیشتر.اجرای دوم هم عالی بود خیلی عالی مگه همیشه باید خندید .به نظر من خیلی توانمند و عالی هستن.آقای داوودی اگر این پست رو خوندید بدونید من از قسمت اول خندوانه طرفدار دو اتیشه این برنامه ستم و روزی ک شما امدید روی صحنه گفتم این مثل علی صبوری میترکونه.اول شدن حق شماس.تو رو خدا بیا شرکت کن و اول شو خیلی دوستتت دارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
خیلی سخته که افراد میرن دنبال درمان به خاطر هزینه های درمان بیمار و بیماری رو فراموش می کنن، بیمه که بیشتر مثل یک جک می مونه،( تمامی بیماران فراموش شدن)
Iran (Islamic Republic of)
کیسان
۱۵:۵۰ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
من اجراشونو دیدم.با اون حالشون ولی خیلی قشنگ اجرا کردن.به نظرم ایشون خیلی استعداد دارن و میتونن در آینده بازیگر خوبی بشن.
در خنداننده شو ۳ قشنگترین اجرا ها رو آقای داوودی داشتن.
لطفا به ایشون رای بدین تا بتونیم اجرای های زیبای بعدیشونم ببینیم و لذت ببریم.
نظر شخصی من اینه که ایشون باید فینالیست این فصل بشن
Iran (Islamic Republic of)
ثمین
۲۰:۳۳ ۳۰ دی ۱۴۰۰
این کارتون اصلا خوب نیست ، ک اولا از شهرت یه برنامه پر بیننده سو استفاده کنین و دوما میتونین اسم خود بیماری رو بگین شاید خود اون شخص راضی نباشه
Iran (Islamic Republic of)
ریرییی
۱۱:۳۷ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
دوست عزیز توی برنامه اعلام کردن آقای داوودی ام اس داره و همه فهمیدن
Iran (Islamic Republic of)
Nafas
۱۲:۴۴ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
وا ... مگه چیه که دوست نداشته باشه کسی بدونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۳۰ دی ۱۴۰۰
عزیزم........
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۸:۳۸ ۳۰ دی ۱۴۰۰
من خودم یه بیماری دارم که کاملا مشابه MS هست ولی یکم بدتره و مشکل بلع هم به مواردی که گفتین اضافه شده. (مربوط به سیستم ایمنی هست)
الان حدود 2 ساله دارم میرم بخش اعصاب بیمارستان سینا تهران و خیلی از بیمارای MS رو هم از نزدیک میبینم.
این عزیزان بیشتر از ترحم به توجه نیاز دارن، یعنی بجای اینکه اینقدر براشون ناراحت بشید و به قول خودتون براشون دعا کنید به فکر تهیه دارو براشون باشید که از کمبود دارو رنج نبرن.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۷:۳۹ ۳۰ دی ۱۴۰۰
انشالله همه کسایی که این بیماری را دارند هرچه زودتر حالشون خوب بشه و کسی به این بیمار دچار نشه هیچ نعمتی بالاتر از سلامتی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۳۰ دی ۱۴۰۰
ان شاالله خوب میشه پسر خوبیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۳۰ دی ۱۴۰۰
من اختلالی ندیدم....
اتفاقا خیلی قشنگ اجرا کرد....
تیترهای دروغ نزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۸ ۳۰ دی ۱۴۰۰
کامل ندیدی پس برنامه رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۳۰ دی ۱۴۰۰
بعد اجرا رو دیدی ؟
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۳:۵۹ ۳۰ دی ۱۴۰۰
خیلی ناراحتم براش گریه م گرفت خداشفاشون بده
آخرین اخبار