دو اختراع در حوزه مهندسی مکانیک با مشارکت عضو هیات علمی دانشگاه جهرم و دانش‌آموخته این دانشگاه در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - جابر ابوئیان عضو هیات علمی دانشگاه جهرم گفت: این اختراع که سامانه‌ کنترل مصرف انرژی آب در دو گونه سیستم سرمایشی رایج در ساختمان‌ها نام دارد به شماره ١۰۵۹۷١ در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و ابسته به قوه قضائیه به ثبت رسیده است.

او با اشاره به اینکه در اغلب اقلیم‌های ایران کولر آبی می‌تواند به عنوان سامانه‌ی سرمایی غالب در اکثر روزهای فصل گرم جوابگو باشد، گفت: در برخی از روزها و یا در برخی از ساعات روز سیستم کولر تبخیری نمی‌تواند شرایط آسایش حرارتی ساکنان را برآورده کند و به همین دلیل در برخی از مناطق جنوبی کشور علاوه بر کولرهای تبخیری از سیستم‌های سرمایی تراکمی نظیر کولر گازی یا اسپیلت نیز در منازل مسکونی و مکان‌های عمومی استفاده می‌کنند.

ابوئیان گفت: سامانه‌های تبخیری مصرف آب و سامانه‌های تراکمی مصرف برق چشمگیری دارند که لازم است ساعات استفاده و نحوه‌ عملکرد آن‌ها به نحو قابل قبولی مدیریت شود که ضروری است برای دستیابی به شرایط آسایش حرارتی ساکنان با کمترین مصرف انرژی یک سیستم کنترلی هوشمند دما و رطوبت طراحی تا با تعیین محدوده‌ کاری با توجه به شرایط جوی محیط بیرون میان عملکرد کولر آبی و سیستم سرمایی  تراکمی (کولر گازی) مدیریت شود.

 عضو هیات علمی دانشگاه جهرم گفت: در اختراع پیشنهادی الگوریتمی مطابق روابط ترمودینامیکی طراحی شده که قابلیت اجرا بر روی یک سیستم کنترلی را دارد که مطابق این الگوریتم و با استفاده از نمودار سایکرومتریک، سنسور به کار رفته در سیستم، دما و رطوبت محیط بیرون ساختمان را اندازه‌گیری می‌کند و به سیستم کنترلی ارسال می‌کند که سیستم مطابق برنامه‌ اعمال شده به آن طبق الگوریتم پیشنهادی، تعیین می‌کند که با توجه به شرایط جوی محیط بیرون استفاده از کدام سیستم سرمایی( کولر آبی یا گازی) در ساختمان بازدهی بهتری دارد و آن سیستم را راه‌اندازی می‌کند.

ابوئیان با بیان اینکه اختراع دوم نیز با همکاری عباس رضائی، دانش‌آموخته دانشگاه جهرم انجام شده، گفت: عنوان این اختراع پیشران آبی-بادی مگنوس بوده که به شماره ثبتی  ١٠۳٠٠۳ در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسیده است.

او با تاکید بر اینکه این اختراع طرح نوینی از شناوری سطحی با نیرو محرکه‌ای تحت اثر مگنوس است و  قابلیت استفاده از انرژی باد و جریان آب را دارد، گفت: در طرح پیشنهادی با توجه به تغییر ارتفاع استوانه، می‌توان بر خلاف روتور فلتنر که تنها از انرژی جریان باد تحت اثر مگنوس برای تولید نیروی پیشران استفاده می‌کند، از انرژی جریان آب نیز با توجه به پتانسیل بالای آن، استفاده کرد.

 عضو هیات علمی دانشگاه جهرم گفت: از جمله مهمترین کاربرد این سیستم می‌توان به استفاده از آن در انواع شناورهای سطحی به جای بادبان نام برد که در صنعت کشتی‌سازی بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند با کاهش مصرف سوخت از نظر اقتصادی و زیست محیطی نیز بسیار مناسب باشد.

کشتی روتور از نوع کشتی طراحی شده برای استفاده از اثر مگنوس برای نیروی محرکه است. این کشتی، حداقل تا حدی، توسط روتورهای عمودی بزرگ، که گاهی اوقات به عنوان بادبان‌های روتور شناخته می‌شوند، به حرکت در می‌آید.

کشتی‌هایی که از نوع روتور مهندس آلمانی فلتنر استفاده می‌کنند گاهی به عنوان کشتی‌های فلتنر شناخته می‌شوند.

اثر مگنوس نیرویی است که بر جسم در حال چرخش در جریان هوای متحرک وارد می‌شود که نیرویی عمود بر هم برای جریان هوا و هم بر محور روتور ایجاد می‌کند.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز واقع شده است.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار