ساکنان نوارغزه طبق پیمان دیرینه‌ای که دارند، با هم عهد بسته‌اند که تا وقتی که سرزمین فلسطین را آزاد نکردند، دست از مقاومت برندارند.

باشگاه خبرنگاران جوان - فلسطین، یکی از قدیمی‌ترین کشور‌های دنیاست. سرزمینی که به قداست شهرت دارد. پیامبران زیادی در این منطقه ظهور کرده‌اند و مسجدالاقصی یکی از کهن‌ترین مساجد و عبادتگاه‌های جهان در فلسطین قرار دارد. اما فلسطین از جنگ جهانی دوم و از وقتی به ادعای صهیونیست‌ها، یهودیان زیادی به دستور هیتلر کشته شدند، دچار مشکلات زیادی شد و دیگر روز خوش ندید. از همان زمانی که صهیونیست‌ها تصمیم گرفتند یهودیان را در فلسطین ساکن کنند، فلسطین دچار آشوب و درگیری شد. اسرائیل ساکنان اصلی فلسطین را بی‌خانمان کرد تا یهودیان صاحب خانه شوند.

اکنون از کشور پهناور فلسطین به معنای واقعی فقط سرزمین کوچکی به‌جا مانده که به نوار غزه شهرت دارد. اعراب مسلمان فلسطینی که تصمیم نداشته و ندارند با اسرائیل و زیاده‌خواهی‌هایش کنار بیایند در نواز غزه زندگی می‌کنند. زندگی بسیار سخت و پر از چالش‌های عجیب و غریب دارند. اما ساکنان غزه سال‌هاست با صبر و مبارزه خود سبب شده‌اند نوار غزه به نوار مقاومت مردم فلسطین تبدیل شود. ۷ دی‌۸۷ اسرائیل به غزه حمله کرد و نام عملیات را سرب گداخته گذاشت و رفت تا مقاومت را در هم بشکند.

اما بعد از ۲۲روز مجبور به عقب‌نشینی شد و روز ۲۹ دی به‌نام روز غزه در تقویم ثبت شد. با مسعود شجاعی‌طباطبایی، کاریکاتوریستی که در زمینه مقاومت مردم فلسطین و غزه بسیار کار کرده و هنرمندان زیادی را می‌شناسد که دغدغه فلسطین و مقاومت این کشور و باریکه غزه را دارند هم‌صحبت شدم تا برایمان از سرزمینی نواری شکل بگوید که اکنون دیگر بیشتر مردم جهان آن را می‌شناسند.

آپارتاید اسرائیلی

شجاعی می‌گوید: زندگی در نوار غزه بسیار دشوار است، چون رژیم‌صهیونیستی همه راه‌های ارتباطی را به روی ساکنان این منطقه بسته است. آن‌ها با مصر هم‌مرز هستند، اما چون این کشور با اسرائیل تعامل دارد، نمی‌توانند با مصر تبادلات اقتصادی داشته باشند یا به‌راحتی به مصر رفت و آمد کنند. از یک طرف هم به سوریه راه دارد، اما با مشکلات و جنگی که در سوریه شکل گرفت، رفت‌وآمد اهالی غزه به این کشور هم دشوار است.

برق و آب غزه را اسرائیلی‌ها تامین می‌کنند. ما از آن‌ها به عنوان اهرم اذیت و آزار ساکنان این منطقه بهره می‌برند. هر زمان دوست داشته باشند و به‌خصوص وقتی درگیری‌ها اوج می‌گیرد، برق را قطع می‌کنند و آب را. غزه مدرسه و دانشگاه هم دارد، اما باز هم به دلیل شرایط تحریمی که بر این منطقه حاکم است، شرایط تحصیل در نوار غزه دشوار است. جوانان فلسطینی ساکن غزه در دانشگاه‌های معتبر دنیا پذیرش شده و آنجا تحصیل می‌کنند.

چند سال است گسترش رسانه‌ها و توسعه شبکه‌های اجتماعی سبب شده جهانیان با شرایط مردم غزه و جنایات اسرائیل در این منطقه بیشتر آشنا شوند. اکنون رژیم‌صهیونیستی به عنوان یک رژیم نژادپرست به دنیا معرفی شده است. همین سبب شده مردم دنیا با فلسطینیان و ساکنان غزه همراهی و همدلی بیشتری داشته باشند و با روش‌های مختلف از آن‌ها حمایت کنند. سازمان‌های مردم‌نهاد زیادی در دنیا هستند که به مردم غزه کمک می‌کنند. یکی از مهم‌ترین آن‌ها در قلب اروپا و فرانسه قرار دارد. حالا دیگر جنایات رژیم صهیونیستی آنقدر برای مردم دنیا واضح و روشن شده که لابی‌های قدرتمند اسرائیلی هم نمی‌تواند جلوی کمک‌های جهانی را بگیرد. این لابی‌ها شاید بتواند روی تصمیمات سازمان ملل تاثیر بگذارد، اما روی مردم و دیدگاه‌های آنان درباره غزه تاثیرگذار نیست.

سرزمین زیتون

ساکنان نوارغزه بین خود پیمانی دیرینه دارند، آن‌ها با هم عهد بسته‌اند مقاومت کنند تا وقتی سرزمین فلسطین آزاد شود. آن‌ها منطقه کمی در اختیار دارند، اما تراکم جمعیت در نوارغزه بالاست. آن‌ها زاد و ولد می‌کنند تا جمعیتشان زیاد شده و قدرتمندتر شوند.

همه سختی‌ها را تاب می‌آورند، اما مقاومت اصل تفکرشان است. ماهیگیری یکی از راه‌هایی است که با آن بخشی از موادغذایی خود را تامین می‌کنند. کشاورزی کرد و از محصولاتشان استفاده می‌کنند. یکی از محصولاتی که دارند زیتون است و اتفاقا نماد صلح است. در منقار پرنده‌ای که به نماد صلح تبدیل شده، شاخه‌ای زیتون دیده می‌شود. فلسطین یکی از کشور‌هایی است که زیتون‌های مرغوبی دارد، اما از نماد صلح به این کشور فقط جنگ و درگیری رسیده است. یکی دیگر از نماد‌های مظلومیت فلسطین کاریکاتوری است که ناجی‌العلی کشید و به امضای او تبدیل شد.

پسربچه‌ای که از پشت دیده می‌شود. هنرمندان فلسطینی در سال‌های اخیر در تمام جهان پراکنده شده‌اند و عکاسان فلسطینی برای خبرگزاری‌های مهم دنیا کار می‌کنند. عکس‌هایی که آن‌ها از غزه و مقاومت مردم این منطقه به دنیا مخابره می‌کنند باعث شده مظلومیت این مردم بیشتر دیده شود و اسرائیل بیشتر از هر زمان دیگری منزوی شود. بچه‌های نوارغزه اکنون برای مردم دنیا آشنا هستند؛ بچه‌هایی که با سن کم مورد بازجویی قرار می‌گیرند و حتی شکنجه می‌شوند.

مدتی قبل، عکسی از یک بچه ساکن نوارغزه منتشر شد که ۲۵سرباز اسرائیلی او را محاصره کرده بودند. این عکس نیز به نماد مقاومت مردم فلسطین و نوار غزه تبدیل شد. این عکس هراس سربازان اسرائیلی را نشان می‌دهد که چگونه از یک نوجوان می‌ترسند. مگر یک بچه چقدر برای آن‌ها می‌تواند خطرناک باشد؟

منبع: جام جم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار