رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: فرهنگ دینی با همه اهمیتی که دارد، نباید فرهنگ را به آن (فرهنگ دینی) محدود کنیم، بلکه اصل ما باید نگاه دینی به کل فرهنگ باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم - عطاء الله رفیعی آتانی در اولین نشست گروه فرهنگی اجتماعی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: دیدگاه‌هایی که از جمهوری اسلامی روی خوشی ندارند دوست دارند که ما روی فرهنگ دینی تاکید کنیم، ولی به نگاه دینی به مقوله فرهنگ کاری نداشته باشیم، رسالت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس باید این باشد که به فرهنگ، نگاه دینی داشته باشیم و اگر غفلت کنیم جامعه به سمت سکولار شدن پیش می‌رود.

او گفت: جمهوری اسلامی می‌گوید باید فرهنگ دینی را وارد این عرصه‌ها بکنیم، یعنی نگاه دینی به کلیت کار‌ها و فرهنگ‌ها داشته باشیم، ما باید رسالت و هویت خود را بازخوانی کنیم.

قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه دین را نباید تنها در فقه خلاصه کنیم، گفت: با اینکه فقه کار اصلی ما هست، ولی دستاورد‌های نوپدید که در ظرف گفتمان علوم انسانی اسلامی ایجاد شده مانند اقتصاد اسلامی، جامعه شناسی و روانشاسی اسلامی و ... را نیز باید به رسمیت بشناسیم، این علوم لزوما و به معنای خاص خودش، فقهی نیست، هرچند از فقه بهره‌مند هستند. این دستاورد‌های انقلاب اسلامی است که بر اساس ضرورت پیش آمده و نباید خود را محدود کنیم.

رفیعی آتانی گفت: ما به معنای عام کلمه پژوهش دینی می‌کنیم که فقه هم جزئی از آن است، ولی از سایر دانش‌ها با همان جدیت و شدت استفاده می‌کنیم، ولی خود را محدود به فقه مصطلح نمی‌کنیم، چون قانونگذاری هم محدود به آن نیست.

رفیعی آتانی با بیان اینکه مرکز تحقیقات اسلامی مجلس مشاور مجلس است، گفت: حق رای تنها مخصوص نماینده است و مراکز وابسته به مجلس نیز نقش مشاور دارند، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و مرکز پژوهش‌ها مشاور‌های جدی هستند، ارتباط مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با نمایندگان و کمیسیون‌های تخصصی مرتبط‌تر و گسترده‌تر خواهد شد.

او گفت: مجلس دو وظیفه قانونگذاری و نظارتی دارد و وظیفه نظارتی آن مغفول مانده است، یکی از کار‌های خوب مرکز تحقیقات اسلامی مجلس باید تقویت بعد نظارتی مجلس در حوزه فرهنگی باشد و این کار را باید رسالت خود بدانیم و به مجلس و نماینده مشاوره دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در بخش دیگری از سخنانش گفت: دادن پیش نویس‌های طرح‌ها از مباحث مهمی است، در جاه‌هایی که نیاز به قانونگذاری وجود دارد و مجلس شورای اسلامی هم در این زمینه اقدامی نکرده است، ما پیش نویس‌های تقنینی ارائه دهیم، در جاه‌های که فقر و خلاء‌های قانونی وجود دارد باید پیش نویس قانونی دهیم.

رفیعی آتانی با اشاره به ضرورت مطالعات بنیادی گفت: برخی از پژوهش‌ها به کلیت قانونگذاری کمک می‌کند، ولی ممکن است نتوانیم آن را با یک طرح و لایحه معین آن را متناظر کنیم، ولی اگر پرسش‌هایی را پاسخ دهیم خیلی از طرح‌ها ولوایح تحت تاثیر این پرسش‌ها شکل خواهد گرفت.

رفیعی آتانی گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس دنبال استفاده از ظرفیت همه موسسات و مراکز علمی است، بنابراین ما یک ستاد علمی تشکیل خواهیم داد که همه ظرفیت‌های موجود حوزه را احصاء و در اختیار نهاد قانونگذاری قرار دهد و سعی خواهیم کرد که با سایر مراکز نیز موازی کاری صورت نگیرد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به دغدغه برخی پژوهشگران مبنی بر وجود دو مرکز پژوهشی وابسته به مجلس در قم گفت: امروز با تدبیر رئیس مجلس شورای اسلامی این مشکل برطرف شده است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار