عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از اجرایی نشدن مصوبه مجلس یعنی راه اندازی درگاه ملی مجوز‌های کشور خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان - علی خضریان از اجرایی نشدن سامانه درگاه ملی مجوز‌های کشور خبر داد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت:   G۴B  یا همان درگاه ملی مجوز‌های کشور  به پنجره واحد صدور مجوز‌های کشور، علی‌رغم تاکیدات و زیرساخت‌های قانونی موجود تاکنون تبدیل نشده که می‌توان در خصوص چرایی عدم توفیق در اجرای این قانون حتی بعد از گذشت یک سال، به دلایل عدیده‌ای اشاره کرد.

 در اردیبهشت ماه سال ۹۹ تشکیل هیات مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار و راه‌اندازی درگاه ملی مجوز‌های کشور با تصویب نمایندگان مجلس قانونی شد نام این درگاه G۴B  .ir یا همان درگاه ملی مجوز‌های کشور است.  

عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس دلایل عدم اجرایی سازی این سامانه را روی کار بودن دولت دوازدهم، اختلافات بین دستگاهی، عدم همکاری نهاد‌های مختلف با متولی اصلی این درگاه یعنی وزارت اقتصاد  می‌داند و معتقد است که صدور مجوز، در حقیقت نوعی قدرت و حاکمیت را برای مراجع صدور به همراه دارد.

براساس این طرح که مجلس تصویب کرده کلیه مراجع صادرکننده مجوز موظف شده بود ظرف مدت چهار ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، نسبت به اظهار عنوان و تکمیل شناسنامه صدور، تمدید، اصلاح و لغو مجوز‌ها براساس استاندارد‌های تعیین شده توسط هیات مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار روی درگاه ملی مجوز‌های کشور به صورت الکترونیکی اقدام کنند.

علی فیروزی رئیس مرکز مطالعات پایش و بهبود فضای کسب‌وکار وزارت اقتصاد درباره این سامانه گفته ما دیگر مجوز‌های خلق الساعه نخواهیم داشت. یعنی دیگر هر کسی نمی‌تواند شب بخوابد و صبح مجوزی برای خودش خلق کند، زیرا متقاضی دیگر با سیستم‌های ساختاری درون حاکمیت کاری ندارد و فقط از کلان حاکمیت مجوز می‌گیرد.  

خضریان از برطرف شدن موضوع عدم همکاری دستگاه‌ها با نهاد متولی در دولت فعلی هم خبر داد و گفت که مطابق شنیده‌ها وزارتخانه‌های صنعت و کار موافقت اولیه خود را با صدور مجوز‌های مربوطه‌شان از طریق این درگاه اعلام کرده اند، اما هنوز هم گام عملی در این خصوص برنداشته  و برخی مسئولین در این مسیر سنگ‌اندازی می‌کنند.

«شرایط اخذ هر مجوز کاملا شفاف نیست» «هر لحظه امکان دارد رویه اعطای هر مجوزی تغییر کند» «اطلاعات موجود در درگاه ملی مجوز‌های کشور کسب وکار محور نیست»؛ این مشکلات را خضریان اعلام کرده و می‌گوید که همین موضوع نیز سبب سردرگمی کاربران در ارائه درخواست خواهد شد، به این معنی که کاربر در زمان مراجعه به درگاه ملی مجوز‌های کشور، قصد ارائه درخواست مجوز برای راه‌اندازی کسب‌وکار خاصی را دارد، اما در این درگاه با انبوهی از مجوز‌های مستقل روبرو می‌شود و نمی‌داند که برای نیل به هدف نهایی خود باید چه قدم‌هایی را طی کند و چه مسیری پیش‌روی وی قرار دارد.

رئیس مرکز مطالعات پایش و بهبود فضای کسب‌وکار وزارت اقتصاد گفته با این سامانه صدور هر مجوز هشت روز طول می‌کشد و البته او از راه اندازی این سامانه در شهریور ماه سال ۹۹ هم خبر داده است.  

«پیچیدگی نظام استعلامات درون سازمانی و بین سازمانی» «کاغذی بودن بخشی از فرآیند‌های درون سازمانی» «فقدان نظام ارجاع بین دستگاهی» از جمله دلایل دیگر خضریان در عدم اجرایی سازی این سامانه است.  

 «درگاه ملی مجوز‌ها باید به پنجره واحد صدور مجوز‌ها تبدیل شود» خضریان توصیه می‌کند که طرحی چند مرحله‌ای به منظور تبدیل تدریجی درگاه ملی مجوز‌های کشور به پنجره واحد صدور مجوز‌ها آماده شود، گام‌های عملیاتی برای ایجاد پنجره واحد صدور مجوز‌ها مثل شفاف نمودن فرآیند اخذ مجوز‌های تاییدمحور کسب‌وکار‌ها انجام شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار