تیم ملی هندبال کشورمان امروز در اولین بازی خود در رقابت‌های قهرمانی هندبال مردان آسیا در شهر دمام عربستان به مصاف استرالیا خواهد رفت.

باشگاه خبرنگاران جوان - بیستمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی آسیا و انتخابی مسابقات جهانی لهستان از ۲۸ دی تا ۱۱ بهمن به میزبانی دمام عربستان برگزار می‌شود و تیم ایران از امروز ۲۸ دی از ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران در اولین دیدار خود در این مسابقات مقابل تیم استرالیا به میدان خواهد رفت.

ملی‌پوشان ایران که با هدایت مانوئل فرناندز در این مسابقات حضور دارند، روز ۲۹ دی از ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران در دومین دیدار به مصاف هند می‌روند و در آخرین و مهم‌ترین دیدار مرحله گروهی روز پنجشنبه از ساعت ۱۸:۳۰ مقابل عربستان صف‌آرایی می‌کنند.

نخستین حضور کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا به سال ۱۹۸۹ بازمی‌گردد که ایران در این بازی‌ها هشتم شد. تیم ملی هندبال کشورمان در دو دوره بعدی در جایگاه یازدهم و نهم ایستاد، اما در سال ۱۹۹۵ غایب مسابقات قهرمانی آسیا بود. در ادامه این رقابت‌ها و در سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۲ هندبالیست‌های کشورمان موفق شدند در رده پنجم آسیا قرار بگیرند، اما در سال ۲۰۰۴ نه تنها جایگاه ایران ارتقا نیافت بلکه به رده هفتم آسیا رسید.

در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۸ ایران توانست با عنوان چهارمی به کار خود در مسابقات قهرمانی آسیا پایان دهد، اما با ادامه نوسانات در هندبال ایران در سال ۲۰۱۰ جایگاهی بهتر از هفتمی به ایران نرسید. در دوره بعد یعنی در مسابقات ۲۰۱۲ عربستان تیم ملی هندبال کشورمان به مقام پنجم رسید، اما در سال ۲۰۱۴ و در مسابقات بحرین ایران بهترین عملکرد خود را در کلیه ادوار گذشته داشت و توانست علاوه کسب جایگاه سوم آسیا جواز حضور در مسابقات جهانی قطر را نیز کسب کند و به این ترتیب تنها حضور ایران در مسابقات قهرمانی جهان رقم خورد.

مسابقات قهرمانی هندبال مردان آسیا

در مسابقات قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۶ و در منامه و در شرایطی که همگان انتظار تکرار و حتی ارتقای جایگاه ایران در آسیا را داشتند تیم ایران نه تنها جواز حضور در مسابقات قهرمانی جهان را کسب نکرد بلکه در جایگاهی بهتر از پنجمی قرار نگرفت. سال ۲۰۱۸ و در مسابقات کره جنوبی و در حالی که به نظر می‌رسید ایران با لشگری از لژیونر‌ها کاملا متفاوت ظاهر شود، اما باز هم عنوان پنجم آسیا به ایران رسید. در دوره گذشته این مسابقات و در مسابقات ۲۰۲۰ کویت تیم ایران با یک پله سقوط نسبت به دوره گذشته ششم شد.

موضوعی که در این دوره از رقابت‌های قهرمانی آسیا خیلی توجهات را به خود جلب می‌کند نبود الله کرم استکی ستاره بی، چون و چرای تیم ملی هندبال کشورمان است. الله کرم استکی که برای این دوره از رقابت‌های قهرمانی آسیا به اردوی تیم ملی دعوت شده بود به دلیل مصدومیت در اردو مجبور شد از جمع ملی پوشان خارج شود تا روند بهبودی خود را در پیش بگیرد.

تیم ملی هندبال ایران

اسامی بازیکنان اعزامی به این دوره از رقابت‌ها و اعضای کادر فنی تیم ملی به شرح زیر است:

یونس آثاری، محمدرضا اورعی، احسان ابویی، مجتبی حیدرپور، امیدرضا سرپوشی، محمد سیاوشی، علی رحیمی کازرونی، محمدرضا کاظمی، محمد کیانی، یاسین کبیریان، کیارش طاهری، محمد غلامی، سجاد استکی، پویا نوروزی‌نژاد، سید مهدی موسوی، مهرداد صمصامی، افشین صادقی و حسین جهانی ۱۸ ملی‌پوش ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا را تشکیل می‌دهند.

تیم ملی هندبال ایران با هدایت مانوئل فرناندز در این رقابت‌ها حضور دارد.

همچنین کیوان صادقی (مدیر فنی)، محسن طاهری (مربی)، مسعود ظهرابی (مربی)، فرید علیمرادی (مربی دروازه‌بانان)، علی بخشی (کارشناس تغذیه و تراپیست) و ناصر سلیمی (آنالیزور و سرپرست تیم) به عنوان اعضای کادر فنی تیم ملی هندبال ایران حضور دارند.

تیم ملی هندبال استرالیا

تیم ملی هندبال استرالیا هم اولین بازگشت خود به صحنه رقابت‌های بین المللی را پس از نوزدهمین دوره مسابقات قهرمانی هندبال مردان آسیا است که در ژانویه ۲۰۲۰ در کویت برگزار شد، تجربه می‌کند. تیم ملی استرالیا در مسابقات ۲۰۲۰ کویت جایگاه دوازدهم را به خو اختصاص داد. ملی پوشان استرالیا که تا کنون به جایگاه بهتری از یازدهم در آسیا را به دست نیاورده اند. آن‌ها در سال ۲۰۱۸ عنوان یازدهم را کسب کردند و در مسابقات ۲۰۲۰ کویت هم نیز در جایگاه دوازدهم ایستادند. هرچند استرالیایی‌ها رقابت‌های جهانی و المپیک را از طریق جام ملت‌های اقیانوسیه تجربه کرده‌اند، اما در آسیا حرفی برای گفتن ندارند. تیم ملی هندبال استرالیا با بازگشت تایپ رمضانی بازیکن و مربی سابق تیم ملی استرالیا به راس کار متحول شده است و روز‌های خوبی را سپری می‌کند و برای موفقیت در رقابت‌های قهرمانی آسیا انگیزه زیادی را دارد.

تیم ملی هندبال استرالیا

نکته قابل توجه این است که فدراسیون هندبال استرالیا در سپتامبر ۲۰۲۱ برای دومین دوره با تیم مردان استرالیا، رمضانی را به عنوان سرمربی برنامه ملی مردان منصوب کرد. او قبلا استرالیا را بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ هدایت می‌کرد. دوره‌ای که شامل مسابقات قهرمانی جهانی هندبال در سال ۲۰۱۱ در سوئد و مسابقات قهرمانی هندبال ۲۰۱۳ در اسپانیا بود.

همچنین رمضانی بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ سرمربی تیم ملی مردان کوزوو بود و توانست با این تیم را به مدال برنز در جام IHF ۲۰۱۷ برسد و اولین امتیاز بین المللی خود در مسابقات قهرمانی اروپا و مسابقات مقدماتی قهرمانی جهان را به عنوان سرمربی به دست آورد.

مسابقات قهرمانی هندبال مردان آسیا

آخرین بازی تیم‌های ملی ایران و استرالیا

آخرین بازی ۲ تیم ایران و استرالیا به مسابقات قهرمانی آسیا سال ۲۰۱۸ بر می‌گردد که در آن رقابت‌های ملی پوشان هندبال کشورمان با نتیجه ۲۹ بر ۲۴ مغلوب استرالیایی‌ها شدند. در آن رقابت های استرالیایی ها به رتبه یازدهمی آسیا بسنده کردند.

جدول مدال‌های توزیع شده در ۱۹ دوره گذشته مسابقات هندبال قهرمانی آسیا به شرح زیر است:

  •  کره جنوبی با ۹ طلا، ۴ نقره و یک برنز
  •  کویت با ۴ طلا، دو نقره و ۴ برنز
  •  قطر با ۴ طلا، ۲ نقره و ۲ برنز
  •  ژاپن با ۲ طلا، ۵ نقره و ۵ برنز
  •  بحرین با ۴ نقره و یک برنز
  •  چین با ۲ نقره و ۲ برنز
  •  عربستان با سه برنز
  •  ایران با یک برنز

پنج تیم برتر این مسابقات جواز حضور در مسابقات قهرمانی جهان در سال ۲۰۲۳ به میزبانی لهستان و سوئد را کسب خواهند کرد و ایران در صورت قرار گرفتن در جمع ۵ تیم پایانی برای دومین بار جواز حضور در این مسابقات را کسب خواهد کرد.


بیشتر بخوانید 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار