هنوز یک ماه از انتشار خبر افزایش گازبها برای مشترکین پرمصرف نگذشته است که خبری بر همین مبنا در مورد برق نیز منتشر شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند - ۱۶ دی ماه بود که در سایت خودمان خبری با تیتر گرانی گاز گریبان گیر صنعت، منتشر کردیم و در آن از افزایش گازبهای مشترکینی که بالاتر از سقف تعیین شده مصرف می‌کنند، صحبت شده بود.

به دنبال پیگیری و گفتگو با مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی آن چه که به دست آمد این بود که اگر در مصارف خانگی و صنعت میزان گاز مصرفی هر ماه مصرف کننده بین پلکان اول تا سوم باشد، گاز بهای مصرف کننده بر اساس قیمت‌های پارسال محاسبه می‌شود، و در غیراین صورت افزایش گازبها در انتظار مصرف کننده است.

در صورتی که مصرف ماهانه مشترکی از پلکان سوم بالاتر رود، گاز بها به ازای هر پلکان افزایش پیدا می‌کند و سقف پلکان سوم بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ متر مکعب در هر ماه است.

پیگیر نحوه محاسبه گازبها در صنایع شدیم و آنچه که جواب شنیدیم این بود که نرخ گاز بها در صنایع تولیدی مانند صنعت پالایشگاهی، پتروشیمی، فولاد، واحد‌های تولید فلزات و واحد‌های فلزی برابر ۳۰ درصد و واحد‌های تولید سیمان، کاشی، آجر و سرامیک برابر ۱۰ درصد از نرخ متوسط خوراک گاز تحویلی به شرکت‌های پتروشیمی محاسبه می‌شود.

برق را بهینه مصرف نکنید قبض تان گران می‌شود

۵ روز قبل یعنی ۲۲ دی ماه بود که حایری معاون برق و انرژی وزارت نیرو در برنامه‌ای زنده اعلام کرد آن دسته از مشترکین خانگی برق که در ماه‌های گرم سال نسبت به مدت مشابه پارسال برق کمتری مصرف کنند و میزان استفاده برق آن‌ها زیر الگوی تعریف شده باشد، مشمول تشویق‌های مصوبه هیئت دولت خواهند شد.

به گفته او از این پس، مشترکین پر مصرف بابت مصرف بالاتراز الگوی تعیین شده، باید هزینه بیشتری پرداخت کنند.

پیگیر، چون و چرای این خبر از مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی شدیم.

به گفته دادگر بر اساس الگوی تعیین شده مصرف برق ماهانه برای مشترکین خانگی، در مناطق عادی الگوی تعیین شده ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه‌های غیرگرم و ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه‌های گرم است و اگر مشترکی بالا‌تر از این میزان مصرف برق ماهانه اش باشد شامل افزایش برق بها می‌شود.

او گفت: ۲۰ درصد مشترکان استان در دسته پر مصرف، ۳۱ درصد مشترکان استان در دسته کم مصرف و ۴۹ درصد مشترکان نیز در دسته خوش مصرف اند.

دادگر معتقد است این اقدام به منظور برقراری عدالت در توزیع یارانه‌های انرژی صورت گرفته است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار