مرمت و احیای ۶۷ بنای تاریخی فرهنگی گلستان

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی گلستان از مرمت و احیای ۶۷ بنای تاریخی و فرهنگی استان با اعتبار ۲۴۵ میلیارد ریال از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان گرگان - فرمانی سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان گفت: ۶۷ طرح استان  از ابتدای سال جاری تا پایان آذر با اعتبار حدود ۲۴۵ میلیارد ریال از محل منابع ملی، استانی، کمک‌های فنی و اعتباری، مشارکت بخش خصوصی، طرح اشتغال پایدار و طرح ملی مشارکت مورد حفاظت، مرمت، ساماندهی، تجهیز و مطالعه قرار گرفت.

او می گوید: از این تعداد طرح مرمتی، ۲۵ طرح با اعتبار ۱۸۴ میلیارد و ۷۴۰ میلیون ریال از منابع ملی مرمت و احیاشده است.

فرمانی گفت:حفاظت و آماده‌سازی میراث جهانی گنبد قابوس، ساماندهی و مرمت بنا‌های شهر تاریخی استرآباد، مطالعه بافت تاریخی گمیشان، حفاظت و مرمت و احیا دیوار بزرگ گرگان، مرمت بافت و بنا‌های تاریخی روستای شاهکوه، مرمت کارخانه پنبه‌پاک‌کنی بندرگز، احداث موزه میراث روستایی، ایجاد سیستم حفاظتی الکتریکی موزه باستان‌شناسی گرگان و... از جمله طرح‌هایی است که در امسال از محل اعتبارات ملی عملیاتی شد.

او گفت: طی این مدت همچنین تعداد ۲۶ طرح از جمله مطالعه حفظ و احیا شهرستان‌های استان، تعمیر و تجهیز موزه‌ها، پژوهش و اکتشافات باستان‌شناسی ، مطالعه، حفظ و احیا حمام‌های رامیان و فارسیان و... با مجموع اعتبار ۱۹ میلیارد و ۹۰۶ میلیون ریال از محل اعتبار تخصیص‌یافته استانی اجرایی شد.

فرمانی گفت: از ابتدای امسال تا پایان آذر، ۶ بنای تاریخی شامل مقصودلو، نیاکان، احمددوست، آسیابان، سفیدیان و میرزایی در شهر تاریخی استرآباد (گرگان) با اعتبار ۳۴ میلیارد ریال از محل کمک‌های فنی و اعتباری مورد مرمت قرار گرفت.

او می گوید: اعتبار ۲ میلیارد ریالی برای مرمت چهار بنای تاریخی شیرافکن، روشنی، پاینده و خراسانی واقع در شهر تاریخی استرآباد (گرگان) طی ۹ ماهه سال جاری در قالب طرح اشتغال پایدار تامین شد.

فرمانی گفت:طرح اشتغال پایدار با حمایت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با هدف حمایت از مالکین آثار تاریخی، ایجاد اشتغال و حفاظت از این آثار اجرایی می‌شود.

او گفت:  اعتبار ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال از محل طرح ملی مشارکت برای تعمیر و مرمت ۵ بنای تاریخی شهر تاریخی استرآباد،تخصیص یافت.

فرمانی گفت: مشارکت در تعمیر و مرمت خانه حاج محمد خراسانی، خانه ضیا موسوی، بنای حافظی، پیرتکیه نعلبندان و تکیه میرفندرسکی ابنیه‌ای بود که با اعتبار تخصص‌ یافته از طرح ملی مشارکت مورد مرمت قرار گرفت.

او می گوید: طرح ملی مشارکت اقدامی از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌ منظور مشارکت در مرمت آثار تاریخی با همکاری مالکین این آثار است که هیچ‌گونه خللی در مالکیت افراد ایجاد نمی‌کند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.