رشد قارچ‌گونه پدیده «زمین‌خواری» در خراسان شمالی به یکی از معضلات نهاد‌های اجرایی تبدیل شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بجنورد - هجوم و دخل و تصرف اراضی ملی برای زراعت و ساخت و ساز و...، از سالیان گذشته در استان رواج پیدا کرده است.

باتوجه به تاریخچه زمین‌های این منطقه که جزو اراضی ملی محسوب می‌شوند، اکنون به دلیل توسعه و جمعیت‌پذیری در استان، این زمین‌ها تغییر کاربری یافته اند و در تصرف افراد سوجو قرار می‌گیرد.

مسئولان اجرایی در تلاش هستند با کسانی که زمین‌های دولتی و منابع طبیعی را تصرف می‌کنند، برخورد قاطعی صورت بگیرد تا بتوانند از این پدیده شوم جلوگیری کنند.


بیشتر بخوانید


حاشیه شهر‌ها و روستا‌ها هدف زمین‌خواران 

پرونده‌های مربوط به زمین‌خواری تحت عنوان تعدی به حقوق بیت‌المال در اراضی ملی و منابع طبیعی است و  توسط سازمان‌های مختلفی رسیدگی می‌شود؛ از جمله سازمان‌هایی که می‌توانند به منابع طبیعی، راه و شهرسازی، محیط‌زیست، اوقاف، سازمان جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و شهرداری‌ها و نهاد‌هایی که خودشان صاحب زمین هستند اشاره کرد و به همین دلیل در یگان‌های حفاظت آن‌ها هم رسیدگی می‌شود.

پرونده‌های در دستور کار، پرونده‌هایی هستند که یا پلیس امنیت اقتصادی به کشف آن‌ها پرداخته یا از طریق مقام قضایی به پلیس امنیت ارجاع می‌شود.

قوانین برخورد با این پرونده‌ها در سازمان‌های مختلف متفاوت هستند و مشخص‌شده و در هر سازمان، قانون زمین‌خواری مربوط به زمین‌های تحت حفاظت آن متفاوت و مجازات آن در قانون مشخص‌شده است.

ورود به مسئله زمین‌خواری به چند صورت است که یا با هماهنگی سازمان مربوطه با پلیس امنیت انجام می‌شود و یا از گزارش‌هایی که از سمت معتمدین به پلیس ارسال می‌شود و یا از پرونده‌هایی که از طریق دادستانی به ارجاع می‌شود، زمین‌خواری‌ها کشف و پیگیری می‌شود.

زخم سودجویان بر پیکر اراضی ملی خراسان شمالی

در سازمان‌های مختلف بانک‌های اطلاعاتی وجود دارد و مردم زمانی که قصد دارند، زمین‌های کشاورزی را خریداری کنند، می‌توانند به این سازمان‌ها مراجعه و موقعیت زمین را اعلام کنند تا از تمام اطلاعات راجع به زمین موردنظر مطلع شوند.

در شهر‌ها که کنترل توسط شهرداری و اداره راه و شهرسازی زیاد است به‌راحتی کلاهبرداری نمی شود و در حوزه روستا‌ها نیز شورا‌ها و دهیاری‌ها و معتمدین محل از زمین‌ها اطلاعات دارند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان شمالی گفت: در سال گذشته، ۱۴ پرونده زمین‌خواری و در سال جاری نیز تا به امروز ۱۲ پرونده زمین‌خواری در استان کشف‌ شده که بیشتر مربوط به اداره کل راه شهرسازی بوده و ارزش ریالی آن ۸۰ میلیارد ریال است.

سرهنگ تویی گفت: بیشتر پرونده‌های کشف شده مربوط به زمین‌هایی است که در مجاورت زمین‌های زراعی بوده و در طول سال‌ها افراد از حریم خود تجاوز کرده و اراضی ملی مجاور با زمین زراعی خود را تصرف کرده اند.

یگان های ویژه در سازمان ها وظیفه پاسداری از اراضی ملی را دارند

تویی گفت: تمام سازمان‌هایی که در حوزه اراضی ملی سهمی دارند با حضور یگان ویژه و گشت نظارت و بازرسی در سازمان مربوطه تمام تلاش خود را در پیشگیری از پدیده زمین خواری می‌کنند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان شمالی گفت: پرونده‌های زمین خواری در دو بخش حقوقی و کیفری بررسی می‌شود.

زخم سودجویان بر پیکر اراضی ملی خراسان شمالی

او گفت:در بخش حقوقی نیز مرجع و مبنای پلاک گذاری اراضی ملی، تصویربرداری هوایی است که در سال ۱۳۴۲ انجام شده و زمین‌های زراعی و غیر زراعی مشخص شده است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان شمالی رسیدگی گفت:طرح کاداستر یکی از طرح‌های بسیار مهم در شناسنامه دار کردن اراضی ملی و شخصی است؛ در تلاشیم تا این طرح به طور کامل در استان اجرا شود.

مردم می‌توانند برای اعلام تخلف‌های حوزه اراضی ملی با شماره ۱۱۰ تماس بگیرند.

حلیمی معاون فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان گفت:در خراسان شمالی آمار دقیقی از متراژ اراضی ملی شخم زده شده وجود ندارد؛ آماری که در دست داریم منوط به پرونده‌هایی است که شناسایی شده و به مراجع قضایی معرفی شده است.

حلیمی گفت: اغلب این زمین‌ها یا سند ندارند و یا سند مشاعی دارند که برای منابع طبیعی اعتباری ندارد.

معاون فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان گفت: ۳۱۸ فقره پرونده‌ تصرف اراضی ملی در حوزه منابع طبیعی با متراژ ۲۱۷ هکتار و ۷ هزار متر مربع از ابتدای امسال تا پایان آذر ۱۴۰۰ در این اداره کل شناسایی و در حال بررسی است.

او گفت:بر اساس اصل ۵۵ قانون حفاظت منابع طبیعی، پرونده‌های تخلف به دادگاه ارجاع می‌شود و در ادامه‌ بررسی‌های قضایی حکم کیفری و حقوقی صادر می‌شود.

حلیمی گفت:برخی از این پرونده‌ها محکوم به پرداخت جریمه نقدی می‌شود و برخی دیگر محکومیت حقوقی دارند و حکم خلعیت دریافت می‌کنند.

معاون فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان گفت:مردم استان می‌توانند با تماس با شماره ۱۵۰۴ در صورت مشاهده تخلفاتی که در حوزه منابع طبیعی صورت می‌گیرد را اطلاع دهند.

طرح کاداستر نجات بخش اراضی ملی

کاداستر لغتی جهانی بوده که در فرهنگ امروز به روندی گفته می‌شود که در آن اموال غیرمنقول شامل ملک، زمین و آپارتمان و ... و در برخی کشور‌ها حتی اموال غیرمنقول شامل خودرو ثبت می‌شوند.

در روند ثبت اموال غیرمنقول، اندازه‌گیری دقیق طول، ابعاد، زوایا، مساحت و موقعیت شکستگی‌های ملک و همچنین برخی اوقات علامت‌گذاری و به گفتاری دیگری پلمب کردن گوشه‌های ملک در زمین و در ادامه بایگانی این اطلاعات در آرشیو (الکترونیکی یا غیر الکترونیکی) انجام می‌شود.

زخم سودجویان بر پیکر اراضی ملی خراسان شمالی

سرعت و سهولت دسترسی به اطلاعات ملکی، مستندسازی اطلاعات اراضی در رابطه با شهروندان، استناد قانونی و دقیق در محاکمات جهت نیل به احقاق حقوق عامه، افزایش امنیت حقوقی مالکان و آسان‌سازی معاملات اراضی از جمله مزایای این طرح در رابطه با شهروندان است.

از بین بردن زمینه‌های تصرف اراضی دولتی و ملی، ایجاد توسعه پایدار و امنیت ملی و زمینه‌سازی تأسیس نظام کارآمد و منصفانه برای وصول مالیات اراضی و املاک و هم‌چنین جلوگیری از بورس‌بازی زمین در مناطق شهری نیز از جمله مزایای این طرح در رابطه با دولت است.


بیشتر بخوانید


کاهش تعارض اسناد با اجرای طرح کاداستر

اجرای طرح کاداستر در خراسان شمالی کاهش تعارضات در اسناد مالکیت را به همراه دارد.

پدیداران رئیس کاداستر ثبت اسناد و املاک خراسان شمالی گفت: اسناد در گذشته بدون ذکر ابعاد زمین ثبت می‌شد که مشکلات حقوقی برای اشخاص بوجود می‌آمد، این مشکلات در شرایط کنونی نیز برای اشخاص حقوقی و حقیقی نیز وجود دارد.

پدیداران گفت: قانون ثبت بر بستر کاداستر از چهار دهه گذشته اجرا شده؛ بر این اساس مقرر شد تمام اسناد با ذکر دقیق ابعاد (طول و عرض) و برای اشخاص حقیقی و حقوقی صادر شود.

او گفت: اسنادی که الان در اختیار مردم قرار دارد به هیچ عنوان امنیت حقوقی ندارد؛ سند تک برگی کاداستر با دارا بودن ابعاد و موقعیت دقیق ملک مانع بروز مشکلات و تعرضات حقیقی و حقوقی در حوزه اسناد مالکیت خواهد شد.

پدیداران گفت: زمانی که مشخصات دقیق ملک در بانک کاداستر ثبت شود، اجازه صدور سند را برای افراد سودجو مسدود می‌کند.

رئیس کاداستر اسناد و املاک خراسان شمالی گفت:سازمان ثبت در راستای تحقق اجرای کامل قانون حدنگار بر اساس استاندارد‌های جهانی به پیش رفت و برای اولین بار شبکه موقعیت یابی یکپارچه مالکیت تحت عنوان شمیم را در سرتاسر کشور ایجاد کرد.

او گفت: شمیم شامل ایستگاه‌هایی در سطح کشور است که به صورت شبکه‌ای تحت عنوان ایستگاه GNSS با هم ارتباط دارند و موقعیت ملک را با ابعاد دقیق مشخص می‌کند.

پدیداران گفت: زمانی که موقعیت ملک در بستر کاداستر مشخص می‌شود، دست درازی افراد سودجو به املاک مردم و دولت کوتاه می شود، همچنین از پدیده زمین خواری به شکل محسوس جلوگیری به عمل آمد و در نهایت دعاوی حقوقی مراجع قضایی درباره اسناد مالکیت کاهش یافت.

او درباره روند اجرای طرح کاداستر در استان گفت: قانون جامع حدنگار در یک چشم انداز ۵ ساله تدوین شده بود و عدم آگاهی مردم از مزایای این طرح و رویکرد این قانون، اصلی‌ترین و مهمترین عامل عدم مراجعه افراد برای پیشبرد این طرح است.

زخم سودجویان بر پیکر اراضی ملی خراسان شمالی

پدیداران می‌گوید: طرح کاداستر برای اراضی کشاورزی که کاربرد مسکونی دارد اجرا می‌شود؛ متولی اجرای طرح کاداستر در زمین‌های کشاورزی امور اراضی است که در نهایت نقشه‌ها را جهت جانمایی و تثبیت و صدور مالکیت در اختیار سازمان ثبت اسناد قرار می‌دهد.

پدیداران گفت: زمانی که ملکی در لایه زراعی تثبت و سند مالکیت صادر می‌شود، دیگر امکان صدور سند با کاربرد مسکونی نخواهد داشت.

یکی از مهم‌ترین پیامد‌های اجرای مقررات کاداستر مبارزه با زمین‌خواری خواهد بود. کشور‌هایی که دارای نقشه‌های کاداستر هستند، فاقد پرونده‌های قضایی تجاوز به اراضی مجاور هستند، زیرا مهندسین نقشه‌بردار کاداستر موقعیت آن را مشخص می‌کنند.

گزارش از اکرم دانش طلب

انتهای پیام/د

 

برچسب ها: زمین خواری ، کاداستر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یعقوب امانیان
۱۷:۳۳ ۱۳ فروردين ۱۴۰۱
مردم ازاده ایرانی انتظارمعرفی نام و سمت افرادمذکور رادارن وحکم مجازات اسلامی عدالت اسلامی را خواهان می باشن