صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران جزو صنایع فعال در طراحی و ساخت انواع اژدرها در جهان به شمار می‌روند.

باشگاه خبرنگاران جوان - نبرد‌های دریایی برای کشور‌هایی با دسترسی به آب‌های آزاد، اهمیت بسیاری دارند. کشور‌ها برای حضور موفق در این نبرد‌ها و حفاظت از خود باید به سلاح‌های ویژه‌ای مجهز شوند. ناوشکن‌ها، ناوچه‌ها، زیردریایی‌ها، قایق‌های تندرو، هواناوها، مین‌های دریایی، موشک‌های کروز و اژدر‌ها از جمله این تسلیحات هستند.

اژدر‌ها به عنوان یکی از تسلیحات استراتژیک و راهبردی در صورت ورود به نبرد‌های دریایی می‌توانند معادلات صحنه نبرد را تغییر دهند. این سلاح‌ها در دو دسته سنگین‌وزن و سبک‌وزن تقسیم می‌شوند. عملکرد اژدر‌ها بدین گونه است که پس از شلیک از سطح یا زیرسطح به سمت هدف حرکت کرده و با برخورد به آن، هدف مورد نظر را منهدم می‌کند. هدایت اژدر‌ها به دو صورت انجام می‌شود؛ سیمی و یا از راه دنبال کردن صدا توسط سونار.

مهم‌ترین نکته‌ای که در خصوص اژدر‌ها مطرح شده این است که طبق اعلام کارشناسان نظامی جهان مقابله با آن‌ها غیرممکن و یا بسیار سخت است. پس می‌توان اژدر‌ها را یک سلاح مرگبار و تمام‌کننده در نبرد‌ها دانست.

مزیت دیگر اژدر‌ها این است که علاوه بر یگان‌های زیرسطحی و سطحی، هواپیما‌ها و بالگرد‌ها نیز امکان استفاده از آن‌ها را دارند. در یگان‌های دریایی نیرو‌های مسلح ایران اسلامی نیز همچون سایر کشور‌های جهان از اژدر‌های گوناگونی استفاده می‌شود.  

وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح نهادی است که در زمینه تولید این تجهیزات فعالیت می‌کند.

حفاظت آرام از آب‌های ایران با اژدرهای بومی

اژدر والفجر
این اژدر یکی از تولیدات وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح است که ۲۱ مهر ۹۴ رونمایی شد. والفجر از خانواده اژدر‌های ۵۳۳ میلی‌متری هدایت شونده با رادار و سونار است. سر جنگی این اژدر در حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند  با قدرت بالایی به سوی اهداف رفته و آن‌ها را منهدم کند. والفجر ویژگی دیگری هم دارد و آن سرعت بالای آماده‌سازی و شلیک به سوی اهداف است.

استفاده از رادار و سونار باعث افزایش دقت والفجر شده است. به نحوی که اگر سامانه سونار دچار مشکل شود، سامانه راداری بلافاصله وارد عمل شده و هدایت اژدر را تا لحظه اصابت برعهده می‌گیرد.  

تجهیز به سامانه ضد فریب، سرعت بالا در اصابت و برخورد، دقت بالای انهدام، امکان شلیک از شناور‌های سطحی و زیرسطحی، توان غافلگیری و انهدام شناور‌های دشمن در چند ثانیه و حضور در نبرد‌ها به عنوان یک سلاح واکنش سریع از مهم‌ترین ویژگی‌های اژدر بومی والفجر است. چنین ویژگی‌هایی سبب می‌شود تا توان رزم و سرعت عمل نیرو‌های دریایی ارتش و سپاه پاسداران در عرصه دریا را تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد.

پایگاه خبری راشاتودی مارس ۲۰۱۷ نوشت «ایران موفق شده است نخستین اژدر بومی خود با عنوان والفجر را آزمایش کند. این اژدر در حاشیه رزمایش ولایت ۹۵ در خلیج فارس از زیردریایی کلاس قدیر شلیک شد و یک شناور را در آب‌های خلیج فارس نابود کرد.»

حفاظت آرام از آب‌های ایران با اژدرهای بومی

اژدر حوت
وقتی نخستین‌بار در رزمایش پیامبر اعظم سپاه پاسداران در سال ۸۵ شلیک شد، کسی نامش را نمی‌دانست. حتی بسیاری هم فکر نمی‌کردند ایران چنین سلاحی در اختیار داشته باشد. بعد‌ها اما، فرماندهان آن را با نام حوت معرفی کردند. سردار فدوی فرمانده وقت نیروی دریایی سپاه پاسداران نیز درخصوص آن گفت که حوت سریع‌ترین اژدر دنیاست.  

حوت قابلیت پرتاب از روی ناوچه، ناو و یا زیردریایی در عمق ۱۰۰ متری را داراست. پس از شلیک با سرعت ۵۰ نات (۹۳ کیلومتر بر ساعت) محفظه خود را ترک کرده و با رفتن به عمق مناسب آب و روشن شدن پیشرانه‌اش به سوی اهداف حرکت می‌کند.

این اژدر یک تفاوت شاخص هم با نمونه‌های مشابه خود دارد و آن دارابودن قابلیت «فراحفره‌زایی» super cavitation است. در این قابلیت، پس از شلیک و ورود اژدر به داخل آب یک توده از حباب‌های بخار از دماغه آن خارج شده و با ایجاد لایه‌ای از گاز اصطکاک با آب را کاهش می‌دهد. نتیجه آن نیز افزایش سرعت در هنگام حرکت است. اژدر‌ها عموما نمی‌توانند سرعتی بیش از ۲۵ متر در ثانیه داشته باشند. اما سرعت حوت با استفاده از این قابلیت تا ۴ برابر یعنی به ۱۰۰ متر در ثانیه (۳۶۰ کیلومتر در ساعت) افزایش می‌یابد.  

سردار علی عبداللهی معاون سابق آماد، پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستاد کل نیرو‌های مسلح ۲۰ اردیبهشت ۹۵ درخصوص این اژدر گفت: «امروز محققان ما اژدر حوت را ساخته‌اند، این اژدر مافوق صوت در زیر آب حرکت می‌کند با سوختی که ترکیب آب است و در یک حباب حرکت می‌کند؛ این اژدر تکنولوژی بسیار پیشرفته‌ای است که فقط روسیه دارد و بعد جمهوری اسلامی ایران و از این نمونه ده‌ها مشابه دیگر وجود دارد که کار شده و موفقیت آمیز بوده و کار‌هایی بزرگی انجام شده است.»

رادارگریز بودن و مخفی ماندن از چشم دشمن دیگر ویژگی اژدر حوت است. این ویژگی آنجا اهمیت پیدا می‌کند که در صورت بروز خطای راهبری از سوی دشمن نیرو‌های مسلح بتوانند با تهدیدات احتمالی مقابله کنند.

حفاظت آرام از آب‌های ایران با اژدرهای بومی

به گفته سردار فدوی، این اژدر ۳۶۰ کیلومتر در ساعت سرعت دارد و با چنین سرعتی و از سوی دیگر با توجه به حجم بزرگ و سرعت نه‌چندان بالای ناو‌های هواپیمابر و کشتی‌های غول‌پیکر آمریکایی در خلیج فارس، شلیک همزمان ده‌ها فروند از این نوع اژدر به‌راحتی می‌تواند یک ناو هواپیمابر را از پای درآورد.

اژدرهای ۵۳۳ و TEST-۷۱ از دیگر اژدرهایی هستند که در نیروهای مسلح استفاده می‌شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۰
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
حوت و اشکوال یه اشکال عمده دارند و اون اینه که پدیده کاوویتاسیون صدای بسیار ایجاد کرده و از فواصل دور و بلافاصله پس از شلیک شناسایی میشوند و اگر هدف در فواصل دور باشد امکان فرار وجود خواهد داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۲ ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
صدای این اژدر بسیار کم هستش
Iran (Islamic Republic of)
دانیال
۰۹:۴۴ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
غرق ناو هواپیمابر خیلی راحت و آسان و سریع هستش فقط باید تسلیحات جنگی خوب داشت
در جنگ میدوی بین ژاپن و امریکا 6 ناو هواپیمابر در یک روز غرق شد
زمان حمله ژاپن به بندر پرل هاربر در زمان جنگ جهانی دوم 4 ناو هواپیمابر آمریکا غرق شد
در عملیات تقاطع ایالات متحده آمریکا 4 ناو هواپیمابر و 20 رزم ناو در 2 دقیقه غرق شد (با 1 بمب اتم)
که تست استحکام ناو ها در برابر سلاح هسته ای بود
و....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۷ ۲۶ اسفند ۱۴۰۰
دستتان دردنکند کاشکیقدیم اینهابودصدام یک روزه فرار میکرد
Iran (Islamic Republic of)
جهان
۰۳:۳۵ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
ما به داشتن چنین سلاحهای نیرومند افتخار میکنیم البته در صورتی که واقعی باشند نه تبلیغاتی . ولی سئوال اینجاست که چرا عنوان میشود که این موشک برای مقابله با ناوهای آمریکائی ساخته شده . این جه تبلیغاتی است یعنی این سلاحها برای مقابله با ناوهای انگلیسی یا روسی یا فرانسوی وغیره ساخته نشده اند. یااینکه آنها متحدان ما هستند وفقط آمریکا بد است . جه الزامی هست که در هر خبر رسانی یک دوز شستشوی مغزی هم بخورد مخاطبین برود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۷:۱۷ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
اولا کشورهای اروپایی بدستور صاحبشان (آمریکا) دم تکون میدن و از خودشون عرضه ای ندارن و اگر احساس بکنن نابود میشن ، میزارن در میرن.
ثانیا فعلا آمریکا مزاحم ما توی خلیج همیشه فارس هستش و البته چند باری هم گوش انگلیس رو کشیدیم.
ثالثا اگر اروپایی ها هم یوقت حماقت بکنند(که نمیکنن) اونها هم اژدر نوش جون میکنن.تا حالا ثابت شده اروپاییها خیلی زرنگ هستند و آمریکایی ها رو جلو میندازن.
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۸:۰۹ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
سلام
امیدوارم که کارشناسان عزیز حرفهایی که زدن رو بهش اعتقاد داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۵ ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
خوبه حالا با چشم خودتون قدرت این اژدر رو میبنید
شما یک لحظه از خودتون بپرسید چرا هیچ کشوری جرئت حمله به خاک این کشور رو نداره
چون جمهوری اسلامی ایران پنجمین قدرت برتر جهان هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
ی موضوعی فراموش کردین اینکه ناوهای امریکایی در صورت غرق شدن هم توان شلیک بمب های اتمی خودشون دارن و میشه از تو کشور خودشون از داخل پناگون با فشار دادن ی دگمه از ناو غرق شده شلیک کرد پس غرق شدشونم بازم خطرناک و مهیب هستن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۱۷ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
1وقتی بمب های اتمی شون با این قدرت اژدر داخل ناوشون نابود بشن چطوری میخاد بزنه 2 اونایی که که این اژدر رو میزنند میدونند کجای ناو رو باید بزنند تا دیگه نتونه شلیک کنه3 وقتی ناوش بره زیر اب میشه راحت با چند اژدر همون بمب های اتم را هم زد 4 وقتی تمام سیگنال های منتقه قفل باشند دیگه اگر دستور هم بده فایده ای نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۰ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
همین شهر تهران در زیر آتش موشک های شبانه روزی دشمن می سوخت ما موشک نداشتیم وسیله ی دفاع نداشتیم مجبور بودیم دست مونو رو هم بزاریم تماشا کنیم امروز جوانان ما توانسته اند به قدرت موشکی اول منطقه تبدیل بشند دشمن میدونه که اگه یکی بزنه ده تا میخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
دست دانشمندان هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رو بابت ساخت موتور فضایی رافع می بوسم و به خودم میبالم که سرداری چون امیر علی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هست به امید دستاوردهای بسیار پیچیده تر در حوزه ی فضایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۶ ۲۸ دی ۱۴۰۰
فقط ميتوانم افتخار کنم رهبرم دوست دارم سپاهیان وارتشیان دوستتون دارم یک دنیا خدا وند بزرگ پشتيبان شما باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۲۷ دی ۱۴۰۰
بجای این کارها به اقتصاد توجه کنید کشور درست مانند چوبی شده که از بیرون ظاهر بسیار سالم و زیبایی دارد اکا درونش را موریانه ها خورده اند .
Iran (Islamic Republic of)
پاسخ
۰۱:۰۶ ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
شمایی که ذهنت فقط اندازه یک نخود هم کشش و فهم نداره بهتره تو صفحات نظامی و تسلیحاتی نباشی

اقتصاد ربطی به نیرو های مسلح و تسلیحات ساخت این کشور داره؟! نه
پس برو به صفحات اقتصادی که چی ارزون شد چی گرون

از نیرو های مسلح و فرماندهان نظامی کشور توقع داری برات اقتصاد خوب راه بندازن؟ خخخخخخ
آمدی نانوایی دعوا داری که چرا میوه ندارید بفروشید؟
بعد هم اقتصاد و توان نظامی چه ربطی بهم دارند؟ هیچی

اقتصاد اصلا خوب باشه و شکمت سیر باشه اگر امنیت نباشه چه تضمینی هستش که گرگ های درنده شکمت رو ندرند این همه دشمن برای چپاول منابع ایران و تصاحب این سرزمين و کشتار ما شیعیان نقشه ها کشیدند که فهمش از درک و ذهن شما خارجه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۲۷ دی ۱۴۰۰
چرا راز را می گوید .بگذارید سرعتش محرمانه بماند .با گفتن راز سرعت مطمئنا آمریکایی‌ها در حال تحقیق هستند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۲۷ دی ۱۴۰۰
ناموصا این ماکتا میتونن ناو اایی با اون عظمت رو نابود کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
حتما میتونند که امریکا 30 ساله جرعت حمله به خاک ایران رو نداره
Iran (Islamic Republic of)
دانیال
۰۹:۳۷ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
همین تسلیحات پیشرفته و نوینی که بهش گفتی ماکت گران ترین هواپیمای جهان گلوبال هاوک آمریکایی رو منهدم کرد و پایگاه آمریکا در عراق رو با خاک یکسان کرد و داعش رو نابود ساخت
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۶:۱۲ ۲۷ دی ۱۴۰۰
ضمنا مردم ما برامون مهمترین اصل هستن
باز هم تذکر کمی رو سوادتون کار کنید
املا بیشتر کار کنید
سلاح درسته وسیله جنگی رو میگنه
صلاح یعنی خیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
منافقین آلبانی و صهیونیسم های سایبری بی سواد از مردم و سپاهی ها نیستند
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۶:۱۰ ۲۷ دی ۱۴۰۰
کاربران گرامی که سنگ امریکا ویهودیها رو به سینه میزنید معلومه نون مزدوریشون رو زیاد میخورید
جانم غصه نخورید بچه های مقتدر صنایع دفاعی ما انقدر قوی هستن که میدونن چی میسازن شما ها نگران ما نباشید
ضمنا ایران اصلا دوست نداره ریخت امریکاییها رو ببینه منظورم دولتمردان ادمکششونه شما خودت رو هلاک نکن دوستان امریکایی تون دارن خودشون رو به اب واتیش میزنند یه دستی فقط به یکی از مذاکره کننده ها بدن چی میگی داذن برای رابطه با ایران روز شماری میکنند اینا از اجز اونا وشما مزدورانشون هست که مبگید وای دلمون واسه زجه شما میسوزه اخ پس خودتون رو انقدر گنده فرض نکنید برامون از پشه هم بی ارزشترید
ما خدا رو داریم غصه نداریم چون شما وارباباهاتون خدا رو ندارید غصه دارید وکلاس میزارید کلاس نه خشمگینید
پس بدین خشم بمیرید وبه همین خیال باشید جان دلم بای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۲۸ دی ۱۴۰۰
کاربر مریم خودتم روی املات کار کن تکلیف امشب : پنج بار از روی کلمات عجز، ضجه
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۶:۱۰ ۲۷ دی ۱۴۰۰
کاربران گرامی که سنگ امریکا ویهودیها رو به سینه میزنید معلومه نون مزدوریشون رو زیاد میخورید
جانم غصه نخورید بچه های مقتدر صنایع دفاعی ما انقدر قوی هستن که میدونن چی میسازن شما ها نگران ما نباشید
ضمنا ایران اصلا دوست نداره ریخت امریکاییها رو ببینه منظورم دولتمردان ادمکششونه شما خودت رو هلاک نکن دوستان امریکایی تون دارن خودشون رو به اب واتیش میزنند یه دستی فقط به یکی از مذاکره کننده ها بدن چی میگی داذن برای رابطه با ایران روز شماری میکنند اینا از اجز اونا وشما مزدورانشون هست که مبگید وای دلمون واسه زجه شما میسوزه اخ پس خودتون رو انقدر گنده فرض نکنید برامون از پشه هم بی ارزشترید
ما خدا رو داریم غصه نداریم چون شما وارباباهاتون خدا رو ندارید غصه دارید وکلاس میزارید کلاس نه خشمگینید
پس بدین خشم بمیرید وبه همین خیال باشید جان دلم بای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۲۷ دی ۱۴۰۰
چی میگی
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۵:۵۵ ۲۷ دی ۱۴۰۰
خدا روشکر دشمنان بادیدن این افتخارات دفاعی فرزندان رهبری خشمگین میشن بدین خشم بمیرن انشاالله هنوز روز خوششونه منتظر اختراعات بهتر جهت انتقام سختی باید باشن تا نابودیشون انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۲۷ دی ۱۴۰۰
ما می ترسیم آخر از ترس دشمنی با آمریکا و اسرائیل غافل گیر شویم و کشور را دو دستی تقدیم روسیه و چین کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۲۷ دی ۱۴۰۰
اصلاح طلب ها هم همین ومیگفتند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۲۷ دی ۱۴۰۰
الهی شکرت
رزمنده خسته نباشید
دشمن ازهم بپاشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۲۷ دی ۱۴۰۰
مهمترین صلاح هر کشور مردم ان کشورند.شما مردمو کنار گذاشتید .وقتی مردم از شما راضی نباشند هزار جور صلاح بسازید هیچ قدرتی ندارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۲۷ دی ۱۴۰۰
برو اول یاد بگیر بنویسی سلاح
الان هم عصر تسلیحات نوین هستش
Iran (Islamic Republic of)
دانیال
۰۹:۳۹ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
گل پسر که نوشتی قوی ترین سلاح مردم است!!!!
درباره ناکازاکی و هیروشیما و جنگ عراق و خلع سلاح اتمی اوکراین و بازدارندگی اتمی پاکستان و.... تحقیق کن تا بفهمی قوی ترین سلاح بعد از ایمان به خدا چیست
البته اگر معنی تحقیق رو بدونی
Iran (Islamic Republic of)
saeed
۱۴:۴۴ ۲۷ دی ۱۴۰۰
اگه روسیه اجازه شلیک بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۲۷ دی ۱۴۰۰
پوتین ازماست شیعه شده واینورکه نمیادخوبیش اینه روسیه هم مال ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۲۷ دی ۱۴۰۰
ببینم تا الان ستاد انتخاباتی پوتین رو دیدی
.برو ببین بعد بگو شیعه شده
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۱۸:۳۱ ۲۸ دی ۱۴۰۰
بعضیا میخوان بپرن بغل آمریکا. بعد میبینن نمیشه و ما داریم باهاشون توافق میکنیم.ترس اینکه نباد به آمریکا خیانت کنند اینجور القا میکنند که ما پریدیم تو بغل روسیه و چین.
برادر من تو توفکر خیانت نکردن به میهنت باش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۲۷ دی ۱۴۰۰
فیلم با کیفیت چرا نیست احتمالا زیر خاکیی چیزی باشه !مال جنگ جهانیه نه؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۲۷ دی ۱۴۰۰
چهره مهندسین و فرماندهان مهم رو نباید نمایش داد
به خاطر تروریست های یهودی که صد ها دانشمند ایرانی رو به شهادت رسوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۲۷ دی ۱۴۰۰
اول.نباید اینقدر نژاد پرستانه حرف بزنی چون فقط عده ای از یهود ها عضو اسرائیل هستند که به آنها صهیونیست می گویند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۲۷ دی ۱۴۰۰
بهتر است به فکر نسل جدید اژدرها باشند تا حالا بمب اتم ندیدید بخوره به دریا چی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۲۷ دی ۱۴۰۰
الله اکبر
نابودی اسرائیل (رژیم صهیونیستی) نزدیک است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۲۷ دی ۱۴۰۰
عالی
جانم فدای اسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۲۷ دی ۱۴۰۰
انشاءالله به امید روزی که اولین ابر قدرت جهان شویم
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۲۷ دی ۱۴۰۰
زیاد غرور برتون نداره.پریشب بود تو غرب کشور یه اتفاقاتی رخ داد که دست دشمن در کار بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۲۷ دی ۱۴۰۰
هیچ خبری نیست
تست سامانه موشکی جدید ایران بوده
Iran (Islamic Republic of)
ترکتبارهمدانی
۱۵:۰۲ ۲۷ دی ۱۴۰۰
هیچ خبری نیس رعدبرق بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۲۷ دی ۱۴۰۰
آن خبر خوب واین خبر بد حق من با قانون کشور ‌‌‌وشورا ی شهرمن داده شد به ناحق به خارجی چون فارسی بلد است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۲۷ دی ۱۴۰۰
تنگه خلیج فارس خود بزرگترین سلاح بود آمریکا دانا به گل ماند با قول از کار افتاده خود ویاران چه خندیدن به این ابر قدرت دانا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۲۷ دی ۱۴۰۰
زدن یک ناو هوا پیمابر به راحتی آب خوردن هست با یه موشک خرمشهر باندشو بزنید بعدش دیگه فقط یه تیکه آهنه نه ناو هپاپیما بر بعدش دیگه با کتیوشا هم میشه غرقش کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۲۷ دی ۱۴۰۰
عجب. با این نبوغ نظامی مواظب باش ترورت نکن
Iran (Islamic Republic of)
h
۱۳:۰۵ ۲۷ دی ۱۴۰۰
تمام دنیا بایدبدون صلاح بایدبشه فقط زندگی وارامش همین وبس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۲۷ دی ۱۴۰۰
مجید جان سلاح
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۲۷ دی ۱۴۰۰
عجب
تمام 180 کشور در دنیا، به دبنال قوی ترین تسلیحات هستند
اون وقت ما سکوت کنیم؟
ساکت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۲۸ دی ۱۴۰۰
شما درست مثل اونایی هستی که زمان شروع اپیدمی کرونا وقتی که روزی۶۰۰تا کشته داشتیم داشتن روی عوض کردن نام پروتکل به شیوه نامه بودن ! برادر یا خواهذ من اصل موضوع رو بچسب ما فهمیدیم شما با سواد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۳ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
اشتباه مثبت زدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۷ دی ۱۴۰۰
ایران باید بمب هیدروژنی داشته باشد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۳۱ ۲۷ دی ۱۴۰۰
در مورد اژدر حوت
اولا اصلا ایرانی نیست و تکنولوژی اون مال روسیه است که ایران اون رو خریده و از روش این اژدر رو ساخته
دوما این اژدر بخاطر سر جنگی حباب سازش که همین باعث سرعت زیادش میشه، قابلیت کنترل بعد از شلیک رو نداره
سوما رنج پوششی این موشک بسار پایینه و باید وسیله شلیک کننده به مقدار بسیار زیادی نزدیک هدف بشه که عملا غیر ممکنه.
چهارما تکنولوژی است جوری نیست که بقیه کشور ها نتونن بسازن.. چون بدرد نمیخوره نمیسازن
تنها مزیتی که این اژدر داره اینکه برای تنگه هرمز اون هم بعلت کوچیکی محدوده خوبه و الا کاربرد دیگه ای نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۲۷ دی ۱۴۰۰
شیش . به زودی ابر قدرت جهان میشیم تا ۲۰ ساله دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۲۷ دی ۱۴۰۰
برو تحقیق کن ببین بقیه چی دارن چی می خوان بسازن بعد حرف بزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۲۷ دی ۱۴۰۰
همش اولدوروم بولدوروم .اینقدر قمپز در نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۷ دی ۱۴۰۰
حالا که موشکهاتون رو زدند شیر شدید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۲۷ دی ۱۴۰۰
چرت نگو .
Poland
کاربر
۱۲:۱۰ ۲۷ دی ۱۴۰۰
بجای جنگ با دنیا به فکر سازش باشین
عربستان داره ال کلاشیکو برگزار میکنه
ما هنوز درگیر کارت نان هستیم
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۱۸:۳۶ ۲۸ دی ۱۴۰۰
چقدر این صحبت شما منو یاد اون مرحوم مغروق میندازه که گفت:« دنیای فردا دنیای موشک نیست.» راست میگفت. دنیای فرداش دنیای موشک مافوق صوت بود
Iran (Islamic Republic of)
صلاح
۲۱:۴۱ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
در دوره ای که کشورهایی مثل آمریکا و انگلیس و فرانسه ، مثل گرگ به جون کشورهای ضعیف میفتن، باید قدرتمند بشی ، و الا تو رو می درند.
شما دنبال همون فوتبال باش. تو چیزی که ازش سر درنمیاری دخالت نکن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۲۷ دی ۱۴۰۰
به نظر شما ناو هواپیمابر وایمیسه نگاه میکنه که بهش اژدر بیاد برخورد کنه ؟؟
اونیکه این ناو رو ساخته قطعا فکره این جاهاشو کرده ، پس بهتره ایده ای پیاده سازی بشه که فکره سازنده ناو رو خنثی کته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۷ دی ۱۴۰۰
فکر نکن یه ناو چی هس . اره راحت با یه اژدر غرق میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۲۷ دی ۱۴۰۰
سلام.نصرمن الله و فتح القریب.گرانی و بی کیفیتی خودرو و کالاهای اساسی و مصرفی در دولت آقای روحانی پایه گذاری شد با دادن وام و خالی کردن خزانه بانک مرکزی جهت خرید خودرو به مردم و کمک به خودروسازان بی کیفیت و همچنین تعطیلی و واگذاری چند کارخانه خودروسازی به خارجی ها که آنها نیز طبق معمول شانه خالی کرده و رفتند،تعداد کارکنان خودروسازی را دو برابر کردند ولی تولیدات خود را به نصف کاهش دادند تا با کاهش عرضه گرانی درست کنند،از سازمان بازرسی کل کشور،شورای نگهبان،دولت،مجلس،رهبر معظم انقلاب می‌خواهیم دستور واردات خودروی معمولی باکیفیت و بدون تعرفه گمرکی را صادر بفرمایند و فروش آن به مردم بدون خودرو،تا انحصار،احتکار و گرانی دههابرابری خودرو شکسته شود،مردم بعد برجام که خودرو ده برابر گران شد توان خرید ندارند و از طرفی خودروهای داخلی هزاران برابر ویروس کرونا در شش ماه گذشته کشته و تلفات داده.با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۲۷ دی ۱۴۰۰
حالا فعلا انتقام حاج قاسم رو‌بگیرین ناو امریکایی پیش کش
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۱:۲۰ ۲۷ دی ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
درود و خداقوت بر دانشمندان قدرت افزای نظامی ایران اسلامی عزیزمان ولی اما باید به این نکته بسیار بسیار بسیار مهم هم توجه کنید که دانشمندان آمریکایی که ناوهای بسیار بزرگ هواپیمابر پیشرفته گرانقیمت را ساختند با متریالهای معمولی نساختند که هر اژدر و موشکی و هر راکتی بتواند بهش نزدیک شود و برخورد کند و سوراخش کند و منهدم و منفجرش کند هر کدام از این ناوهای هواپیمابر فوق پیشرفته میلیاردها دلار برایشان هزینه شده و مجهز به پیشرفته ترین تکنولوژیهای و متریالهای مهندسی شده دفاعی از خود هستند و تهاجمی هستند اون ناوها مجهز به تکنولوژیهای مختلفی هستند مثلا به نیروی دفاعی فراکنسی امواجی رادیویی صوتی نوری حرارتی راداری فوق پیشرفته مختلف مجهز هستند که می توانند موشکها و اژدرهایی که به طرفشان شلیک می شود را خنثی و منهدم و از مدار هدف منحرف و خارجشان کنند اگر هم به ناو برخورد کند باید اون موشک و اژدر قدرت اتمی لیزری بسیار قوی داشته باشد که بتواند بدنه ناو هواپیمابر را سوراخ و منفجر و منهدم کند در ضمن این ناوها لایه لایه لایه هندسی ساخته شده است و غرق کردن و منهدم کردن این ناوهای هواپیمابر آمریکایی به این سادگیها نیست که شما با ماکتهای مناوریتون اون را منهدم و منفجر کردیت آمریکایها تمامی این آزمایشهای موشکی راکتی بمبی و اژدری مختلف را قبلا روی ناوهای هواپیمابر بسیار گرانقیمت پیشرفتشون امتحان کردند و با اطمینان و اعتماد 100% درصدی با این ناوهای هواپیمابرشان وارد خلیج فارس شدند بهتر است در این امور بیشتر تحقیق و برسی کنید و این اطلاعات دقیق را می توانید از شرکای نظامیتون روسیه و چین دریافت کنید تا به سلاحهایی دست یابید که واقعا بتواند ناوهای هواپیمابر پیشرفته دشمنان ایران اسلامی عزیزمان را منهدم و منفجر و غرقشان کنید در غیر این صورت دلخوش به این اژدرها و موشکها نباشید که در روز عملیات در جنگ واقعی جلوی دشمنان کم نیارید باید به علوم ساختاری و تکنولوژی ناوهای هواپیمابر دشمنان ایران اسلامی پی برید و بعد بر اساس علم دانش ساختاری و تکنولوژیهای ساختاری دفاعی آن ناوها اژدر و موشک و راکت و بمب تولید کنید که بدانید 100% درصد وقتی به هدف خورد هدف را ممنهدم و منفجر و نابود می کند . و من الله توفیق . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۲۷ دی ۱۴۰۰
چرا شر سرائیدی؟
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۷:۵۷ ۲۸ دی ۱۴۰۰
پاسخ ناشناس : اینها رو که بنده حقیر متذکر شدیم اولا شعر نه شر ثانیا سرارئیدن شعر نیست این مطالب واقعیت امر است برای اینکه دشمنان ایران اسلامی را هرگز دست کم نگیرید دشمنان هم می توانند به ایران اسلامی ضربات جبران ناپذیر بسیاری وارد کنند اساسا و اصولا جنگ ویرانگر کننده برای هر دو طرف است جنگ خسارات مالی و جانی فراوان جبران ناپذیری به هر دوطرف وارد می کند حالا حسابش رو بکنید که جنگ نابرابر هم باشد یعنی طرفی که باهاش می جنگید قدرتهای بسیار پیشرفته و فوق پیشرفته زیادی داشته باشد از هر لحاظ بنابراین اول باید با علم دانش و شناخت کامل از همه جزئیات دشمن و با توازن قدرت همسان شدن قدرت یا بالاتر از قدرت دشمن بود بعد به جنگ سخت با دشمن رفت هر چند دشمنان ایران اسلامی آن زمان که متوجه شوند ایران اسلامی آنقدر قدرتمند شده که به تمامی جزئیات علوم و قدرتشان پی برده و خود را بسیار قوی کرده اند آنها خودشان جرات ندارند دیگر ناوهای هواپیمابر و زیردریایهای قول پیکر فوق پیشرفتشون رو وارد خلیج فارس کنند و کلا پایگاهای نظامیشون رو در منطقه خلیج فارس جمع می کنند و می روند چرا که به خوبی می دانند که شکستهای مفتضحانه ایی خواهند خورد تذکر دادن و نصیحت دلسوزانه سازنده برادرانه کردن هرگز عیب نیست ولی اما حماقت کردن جاهلانه توهم زدگی مغرورانه عیب است که ضرر و زیانش را همه ملت ایران اسلامی باید متحمل شوند . افتااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد . والسلام و صلوات التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۱۸:۴۰ ۲۸ دی ۱۴۰۰
خب شاهد این هستیم که یک کارشناس مسائل نظامی اینجا هستند.
برادر من فکرکردی سپاه اینو نمیدونه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۷ دی ۱۴۰۰
خواهشمند است به یکی از ناوهای آمریکایی شلیک کنید و نابودش کنید آروزی مردم ایران بعد از آن محقق خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۲۷ دی ۱۴۰۰
اگه منظورت از مردم ایران اون دسته اقلیت هم فکر شما هستن بله اما اکثریت مردم از جنگ و تحریم و فساد جونشون به لب رسیده ارزویی بجز دوستی با دنیا نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۲۷ دی ۱۴۰۰
منظورش از مردم ایران اونایی نیستن که دنیا رو فقط آمریکا میبینن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۲۷ دی ۱۴۰۰
آقای 12.51
باید بگم که آمریکا حاضر نیست با شما دوست شه . پس خودتو نکش.
Iran (Islamic Republic of)
بهبهان
۱۱:۰۳ ۲۷ دی ۱۴۰۰
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۲۷ دی ۱۴۰۰
این اژدر ها پیشرفته و فوق العاده هستند
ولی بمب اتم هم برای حفظ کشور واجب هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۲۷ دی ۱۴۰۰
صداقت شرط مسلمانی است
قاتل ناو هواپیمابر = بمب اتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۲۷ دی ۱۴۰۰
عزیز من بمب اتم اول از همه خودتو نابود میکنی اخه ترقه که نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۲۷ دی ۱۴۰۰
تو 35 سال زندگیم چیزی که تو مسلمان جماعت ندیدم همین صداقت هستش
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا صالح
۱۴:۴۰ ۲۷ دی ۱۴۰۰
نه بابا حتما یه چیزی هست که این طور به وحشت افتادید
اصلا شما مزدور های کافر یهودی تو این سایت چه غلطی میکنید؟
بمب اتم برای یهودی ها حلاله (اونم صد تا صد تا) که هر لحظه ممکنه یک مسلمان کشی عظیم به راه بندازن
اون وقت برای دفاع ایران حرامه؟
گمشید باو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
بمب اتم رو میشه روی هوا زد
ولی اژدر که داخل دریاست رو نمیشه زد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۲۷ دی ۱۴۰۰
خواهشا یه مطلب هم از لایه های دفاعی هوایی و دریایی ناو هواپیما بر بگذارید
United States of America
ناشناس
۱۰:۴۱ ۲۷ دی ۱۴۰۰
چه خبر از صداهای رعد برق کیلومتری غرب کشور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۲۷ دی ۱۴۰۰
کار اسرائیل هست شک نکن
Iran (Islamic Republic of)
خرزو
۱۲:۴۲ ۲۷ دی ۱۴۰۰
حال کردم اومدن زدن و رفتن الان مثل دروغ میگن رعدو برق بود.کسی که به مردم‌خودش ظلم می‌کنه حقشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
تست سامانه موشکی جدید ایران بود یکی سامانه باور 375 یکی دیگر هم اسمش رو یادم رفت میتونید دربارش تحقیق کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
تست سامانه موشکی باور 375 بود هر چرندیاتی که از امپراطوری دروغ (BBC و رادیو فردا) میشنوید تکرار نکنید
اگر رژیم صهیونیستی جرعت جنگ با ایران رو داشت تاسیسات اتمی ایران رو میزد و این همه مثل سگ هار واق واق نمی‌کرد
Iran (Islamic Republic of)
امیر حسین
۱۰:۱۳ ۲۷ دی ۱۴۰۰
عالیه لذت بردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۲۷ دی ۱۴۰۰
ننگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۲۷ دی ۱۴۰۰
ی فکری هم به اقتصاد کنید
Iran (Islamic Republic of)
صلاح
۲۱:۴۶ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
اومدی نانوایی ، گوشت میخوای؟
برای اقتصاد ، یقهء مسئول مربوطه اش را بگیر.
از مسئولین ارتش باید امنیت بخوای ، نه اقتصاد.
هنوز نمی تونید موارد رو از هم تفکیک کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
اقتصاد ربطی به نیرو های مسلح داره؟! برو تو صفحه اقتصاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۲۷ دی ۱۴۰۰
اوه اوووووو ایول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۲۷ دی ۱۴۰۰
عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۲۷ دی ۱۴۰۰
افرین احسنت برنیروهای جان برکف انتظامی بسیج -سپاه قدرتمندومتخصصان دلسوزکشورمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۰ ۲۷ دی ۱۴۰۰
شرکت ال جی به عنوان یک پیمانکار نظامی دارای تنوع بسیار زبادی در تولید موشک و ... دارد که نباید از آن غافل شد امارات هم با سرمایه گذاری در بخش نظامی و خرید انواع موشک حتی ار کره جنوبی وارد بازی میشوند امروز امریکا جنگ سرد در خیج فارس را با واگذاری و رقابت در تولید تسلیحات را با کشورهای مثل کره ، امارات اسرائیل و ‌... پبش میبرد باید مراقب بود تا در دام انها گرفتار نشویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
کره جنوبی اگر 4 تا موشک هم ساخته باشه هیچ سلاحی رو به خاورمیانه نخواهد فروخت
چون دشمن خودش (کره شمالی) هر لحظه ممکنه بهش حمله کنه و این سلاح ها رو برای دفاع نیاز داره
آخرین اخبار