کارشناس مسائل منطقه گفت: آل سعود فقط با ایران مشکل ندارد، بلکه رفتار مخربی علیه همه همسایگان در منطقه داشته است.

محمدپارسا نجفی کارشناس مسائل منطقه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: مسیر منطقی بهبود روابط تهران و ریاض ابتدا مستلزم تغییر رفتار مخرب ریاض، کاهش تنش و سپس گسترش روابط است، حتی اگر ده‌ها دور مذاکره برگزار شود در نهایت به تغییری منجر نمی‌شود.

وی گفت:تا زمانی که شاهد تغییر رفتار عربستان نباشیم حتی با باز شدن سفارت خانه‌ها نیز تحول خاصی در روابط تهران و ریاض صورت نخواهد گرفت.البته باز شدن سفارتخانه‌ها امر مهمی نیست، چراکه کشور‌های همسایه مجبور هستند با یکدیگر روابط حداقلی داشته باشند.

به گفته نجفی، آل سعود فقط با ایران مشکل ندارد، بلکه رفتار مخربی علیه همه همسایگان در منطقه داشته است و تا زمانی که این رفتار را تغییر ندهد نمی‌تواند رابطه حسنه‌ای با کشور‌های دیگر از جمله ایران داشته باشد. در هفت سال گذشته روابط عربستان با بسیاری از کشور‌های همسایه از جمله قطر، ترکیه و مغرب دچار چالش‌های بزرگی شده و هر چالشی که در غرب آسیا اتفاق می‌افتد، یک پای ثابت آن عربستان است.

جلیل رحیمی جهان آبادی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشته بود که روابط‬⁩ دو کشور مهم ⁧‫ایران‬⁩ و ⁧‫عربستان‬⁩ در حال احیا و ⁧‫سفارتخانه‬⁩‌ها در حال آماده شدن برای بازگشایی است، این امر آثار مهمی در کاهش تنش‌های منطقه‌ای و افزایش انسجام جهان ⁧‫اسلام‬⁩ دارد، نهاد‌های امنیتی و رسانه‌ها مراقب رذالت ⁧‫صهیونیستها‬⁩ و حماقت ⁧‫افراطیون‬⁩ باشند.

اخیرا حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه هم در گفت‌وگو با الجزیره گفت: ما چهار دور مذاکره مثبت و سازنده با مقامات ذی ربط عربستان سعودی در کشور عراق داشتیم. به دلیل برگزاری انتخابات پارلمانی در کشور عراق و اینکه هیئت حاکمه عراق و رؤسای سه قوه همه درگیر آن هستند که در آینده بتوانند دولت جدید را شکل دهند، طبعاً نقشی که عراقی‌ها ایفا می‌کردند تحت تاثیر فضای انتخاباتی قرار گرفت. آن چه که ما به عنوان موضع رسمی خودمان اعلام کردیم این است که هر زمان که طرف سعودی مایل باشد روابط دو کشور به حالت طبیعی بازگردد، ما آمادگی داریم و از بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری هایمان استقبال می‌کنیم.

به زودی هم دیپلمات‌های ما در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی در جده مستقر می‌شوند. فکر می‌کنم هفته آینده دیپلمات‌های ما مستقر خواهند شد که این یک نشانه مثبت و خوب است. ما در موضوع اعزام زائران خود برای حج تمتع نیز چنانچه شرایط کرونایی اجازه بدهد، در حال برنامه‌ریزی هستیم و باز در صورتی که شرایط اجازه بدهد حتی برای حج عمره. سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران هم دستورالعمل‌های لازم خود را برای این موضوع دارد. من شخصا فکر می‌کنم که طرف سعودی هنوز نیاز به زمان بیشتری دارد برای اینکه بتواند به یک جمع‌بندی و تصمیم برسد. ما آمادگی خودمان را برای دور جدید گفتگو‌ها در بغداد اعلام کرده ایم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۶ ۲۸ دی ۱۴۰۰
احسنت استاد نجفی، یاد رفتارش با سعد حریری افتادم که به نزدیکترین نوکر خودش هم رحم نکرد و زندانی اش کرد

رژیم منحوس آل سعود زاییده یهوده، کتاب خاطرات همفر تولد این رژیم نکبت رو به تصویر کشیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۲۷ دی ۱۴۰۰
عربستان چون یک نظام متزلزل دارد و با توجه به اختلافات درون خاندانی آل سعود هیچ وقت نتوانست به یک وحدت درست و تصمیمی درست برسد و نخواهد رسید. عمده ترین دلیلی که می توان از آن برای باج دادن به غربی ها و استکبار نام برد همین مسئله است. رژیمی پادشاهی که از ترس نماندن در راس قدرت حاضر است تن به هر خفت و خواری بدهد. ال سعود به خاطر حرص قدرت و مقام همیشه خود را در کنار قدرتهای غربی میخواهد فرص کند علت این موضوع ناکارآمدی شاه و پیران خاندان سعودی است.
خودبرتربینی نسبت به همسایگان ان هم به دلیل مکه و مدینه باعث شده تا در توهم برتری جهان اسلام غرق شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۲۷ دی ۱۴۰۰
نظر درستیه
Iran (Islamic Republic of)
حاج احمد
۱۳:۵۹ ۲۷ دی ۱۴۰۰
به امید هر جه بیشتر ضعیف شدن استکبار و شیاطین
و پیروزی جبهه حق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس۹
۲۳:۲۴ ۲۶ دی ۱۴۰۰
یه تیتر از خودمون هم بزنید !که با کجا مشکل نداریم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۲۷ دی ۱۴۰۰
شما که نظر میدی کمی فکرکن ما با ظالمین جهان مشکل داریم که در راس آن آمریکا وسگ زنجیریش رژیم صهیونیستی که به دنیا حتی ابر قدرتهای دیگر هم زور میگن لاتهای بین‌المللی که فقط زبان زور را لایق هستند اگر ایرانی هستی حداقل رگ ایرانی داشته باش وبر علیه کشور خود حرف نزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۲۸ دی ۱۴۰۰
ما با ظالمان و سرسپردگانشان مشکل داریم و خواهیم داشت ، چرا ما با چین و روسیه امروز و سوریه و عراق و یمن و ونزوئلا و حتی با آفریقای جنوبی فعلی که روزی آپارتاید بر آن حاکم بود و ما با او مشکل داشتیم امروز مشکل نداریم و خیلی از کشورهای دیگر که در مقام ظلم و استثمار دیگران نیستند ما مشکل نداریم مشکل اصلی ما با آمریکاست و کشورهایی که از سیاست استعماری آمریکا پیروی می کنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۲۶ دی ۱۴۰۰
کاملا" درسته بالاخره عربستان یک روزی باید از ایران یاد بگیره که با منطقه و غیر منطقه و بقیه دنیا هیچ مشکلی نداشته باشه، تازه در عوض مردم ایران رفاه و آسایش و حرمت هم دارند ولی مردم عربستان توی زباله ها دنبال غذا می گردند و شبها توی اتوبوس می خوابند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۲۷ دی ۱۴۰۰
دوست عزیز من در آخرین حج قبل از کرونا در مراسم حج بودم و بهتر از شما می دانم که در عربستان وضعیت چگونه است این کشور با داشتن کمتر از نصف جمعیت ایران بیش از 12 میلیون بشکه نفت صادر می کند بنا به نقل قول ها تقریباً در همین حدود از مراسم حج در آمد دارد و بنا به گفته ها به اندازۀ نفت صادرات خرما دارد نه جنگ 8 ساله را دیده و نه تحریم های بی سابقه را دارد ، با این حساب با داشتن بیش از 30 برابر در آمد ایران ، از خادمان مسجد الحرام گرفته تا رانندگان اتوبوس و گدایان کوه نور که مردم برای زیارت غار حرا می روند با سماجت گدایی می کنند ، از نظر امکانات بهداشتی و درمانی که فقط باید رفت و دید ، متأسفم از اینکه مرغ همسایه برای امثال شما غازه !!!!
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۲۲:۰۴ ۲۶ دی ۱۴۰۰
بعید نیست کشور متجاوز و تروریست پرور عربستان سعودی و زادگاه و خواستگاه القاعده و داعش ،دست از شرارت و آشوب در همسایگان بردارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۷ دی ۱۴۰۰
این کشور وابسته چاره ای ندارد باید خوش خدمتی کند مگر شاه ایران ژاندارم منطقه نبود مگر سرباز ایرانی را به جنگ در ظفار ویا ویتنام گسیل نمی کرد نوکران غیر از این نمی‌توانند عمل کنند تابع دستورند واز اول انقلاب این کشور بر علیه مردم ایران ومسلمانانی که با ظالمین جهان قیام کردند علنآ و یا مخفیانه عمل کرده است نمونه ها که فراموش نشده کمک به صدام درجنگ مالی وامنیتی . نفوذ در شورای همکاری خلیج فارس و تصمیمات القایی در مورد جزایر سه گانه درخواست از آمریکا برای فشار حداکثری در رابطه با هسته ای خوشحالی و حکام آل سقوط در فتنه 78 و88 حمایت از منافقین و ساختن داعش برای نا امنی مرزهای ایران کشتار حاجیان ما در دو مرحله سالهای مختلف وهتک حرمت به دو نوجوان ایرانی و همچنان ادامه دارد این رژیم از اساس با ایران مخالف است و هرگز دوستی واقعی با ما نخواهد داشت زیرا از خود اراده ای ندارد و ایران تا کنون بنا به سه دلیل عمده در برابر عربستان کوتاه آمده ومماشات کرده است
۱-جلوگیری از تفرقه بین مسلمانان وجنگ و برادر کشی که قبلاً توسط صدام اجرا شد که خواست رژیم صهیونیستی و کشورهای سلاح فروش است
۲- جلوگیری از ضعیف شدن قدرت مسلمانان در برابر زورگویان عالم که ضد مسلمانانند
۳- دشمن شناسی و اینکه دشمن اسلام وحتی بشریت صهیونیسم بین‌الملل که حتی بر کشور آمریکا هم مسلط شده است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۲۶ دی ۱۴۰۰
ولی ابران با همه همسایه هاش مثل آذربایجان،ترکمنستان،افغانستان،امارات،بحرین و عربسنان داداشیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۲۶ دی ۱۴۰۰
خخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۲۶ دی ۱۴۰۰
نه که ما با همه گل و بلبل هستیم
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۱:۲۹ ۲۶ دی ۱۴۰۰
اینا باخودشون هم مشکل دارن
چه اسراری هست که رابطه برقرار کنیم نمیدونم...!!!
Iran (Islamic Republic of)
a.n
۰۰:۲۱ ۲۷ دی ۱۴۰۰
دوست عزیز، مسآله اینه که هر چه در منطقه تنش باشه ، این به ضرر ایران و منطقه ی ماست و به سود آمریکا و اسرائیل و انگلیس است که از طراحان تنش و ایجاد ناامنی و ایجاد جنگ های نیابتی در منطقه ما و کل دنیا هستند، و فعلا باید با این جاهلان و جانیان آل سعود با سیاست و استراتژی مقابل نقشه‌های غرب عمل کرد،و البته آل سعود اواخر حکومتش است و نشانه‌های نابودی اش مثل اربابش آمریکا آشکار شده، انشاالله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۸ ۲۶ دی ۱۴۰۰
مشکلات منطقه همه از عربستان و ترکیه بلند میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۲۶ دی ۱۴۰۰
به ما چه خب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۲۶ دی ۱۴۰۰
جدیدا با حرکت صفحات زمین ترکیه و مغرب به همسایگی عربستان رسیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۲۷ دی ۱۴۰۰
ترکیه و مغرب و اردن هم متحدان عربستان بودند بعد با ریاض دچار مشکل شدندو حتی مغرب سفارتخانه اش را در ریاض تعطیل کرد
منظور کارشناس کشورهای منطقه است نه آنها که مرز زمینی دارند
حتی امارات و قطر هم با ریاض مشکلات جدی دارند و تحت فشار عربستان قرار می گیرند
عربستان عامل کودتا در سودان ترکیه مصر و اردن هم بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۲۷ دی ۱۴۰۰
عزیزان حکام عربستان یه نوکرند وباید نوکری ومباشر بودن خود رو ثابت کنند عربستان مأمور ه ومعذور وبه نوکری خود افتخار میکنه لطفاً بزرگش نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۲۶ دی ۱۴۰۰
مشکل اساسی این است که عربستان تمام سیاست های منطقه ای و جهانی خود را باید با آمریکا هماهنگی کند به نوعی مجوز بگیرد خوب معلومه که مذاکره و تعامل با چنین حکومتی بسیار مشکل خواهد بود آن هم برای نظامی مثل نظام جمهوری اسلامی ایران که کاملاً مستقل است و آمریکا استقلال آن را بر نمی تابد.
Canada
ناشناس
۲۰:۴۲ ۲۶ دی ۱۴۰۰
حج بطور کلی بسته بشه
چونکه فقط درامدی برای انان هست و بس
Canada
ناشناس
۲۰:۳۹ ۲۶ دی ۱۴۰۰
ال سقوط باید کلا سیاست های خارجی اش تعییر دهد
چونکه مداخله و نابودی همسایه ها یش شده
باید روز و شب توبه کنند تا
شاید خدا از سر تقصرشان بگذرند
Iran (Islamic Republic of)
برانکو
۲۰:۳۶ ۲۶ دی ۱۴۰۰
ماهم با هیچکس مشکل نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۷ دی ۱۴۰۰
ما با کسی واقعاً مشکلی نداشته ونداریم ولی مسلمانیم و پیرو قرآن پدر قرآن می‌فرماید اگر مظلومی تحت ظلم قرار گرفت اورا حمایت کنیم واگر کسی بخواهد به خود ماظلم کند که دیگر مشخصه باید چه کنیم پدری ازش در می آوریم که دیگر جرأت نگاه چپ به ما نکند تاریخ ما معلوم است سردارهای زیادی داشته ایم که مایه افتخارما ایرانیان مسلمان است از کاوه آهنگر و آریو برزن و سلمان فارسی وکیان ....رییس علی دلواری ویتارا خان وباقر خان و سردار جنگل ودر نهایت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی ها که نه تنها مایه افتخار ما هستند بلکه تمامی مسلمانان و آزاد مردان جهانند
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۲۰:۲۲ ۲۶ دی ۱۴۰۰
تکلیف اون دو مامور عربستانی که به دو نوجوان ایرانی تجاوز کردند چه میشود؟؟؟؟؟؟ به همین سادگی رفع شد؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۲۶ دی ۱۴۰۰
جناب نجفی دریته اما اونا فکر مردمشون هستند مثل ما که نیستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۲۷ دی ۱۴۰۰
از زندان و شکنجه مردم عربستان فهمیدید به فکر مردمشون هستن؟
آخرین اخبار