صالحی امیری: مداخله در فرایند انتخابات کمیته ملی المپیک غیر قانونی است

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: هر نوع دخالت در فرایند انتخابات کمیته ملی المپیک غیر قانونی تلقی می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان-سید رضا صالحی امیری در حاشیه همایش  آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک درباره اینکه  تا کنون از طرف دولت با او  برای عدم حضور در انتخابات کمیته ملی المپیک صحبت شده است یا خیر گفت: تا امروز هیچ کس با من در مورد مجمع انتخابات صحبت نکرده است. طبیعی است که چنین صحبتی نباشد، چون کمیته  ملی المپیک نهاد مستقل و تابع منشور المپیک است. انتخابات توسط مجمع و  با رای مستقیم ۶۰ نفر از اعضا برگزار و هر نوع مداخله در فرایند انتخابات کمیته ملی المپیک غیر قانونی تلقی می‌شود.

 انتخابات کمیته ملی المپیک چه زمانی برگزار می‌شود؟  

 طبق برنامه انتخابات کمیته ملی المپیک در ۱۷ اسفند در آکادمی سلمان فارسی برگزار خواهد شد. ما ستاد برگزاری انتخابات را تشکیل دادیم و انشاالله در موعد مقرر این مراسم برگزار می‌شود.

آیا بودجه وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک ادغام می‌شود؟  

 آنچه در بحث بودجه اتفاق افتاد حوزه تخصصی است و در آن ورود نداریم. در مورد ادغام بودجه کمیته و وزارت ورزش طی مکاتبه با دولت و مجلس دلایل و نواقص آن را اعلام کردیم. مهم‌ترین نکته اینکه با نهاد بین المللی ای مواجهیم که نسبت به دخالت دولت حساسیت دارند. دولت حمایت کرده و ما همیشه قدردان هستیم. ما نهاد عمومی غیر دولتی  هستیم و وقتی در قانون از ما به عنوان نهاد غیر دولتی نام برده شده است، ادغام بودجه یک نهاد غیر دولتی با نهادی دولتی وجه تخصصی ندارد. به علاوه انگیزه هر دستگاه برای پیگیری بودجه خودش بیشتر  از دستگاه دیگر است.   همچنین مبلغ ۴ میلیون دلار ارز برای ۳ رویداد در سال آینده لازم داریم تا در هانگژو، قونیه و چین پاسخگوی نیاز‌های ۳ کاروان بزرگ باشیم.  اگر دستگاه مادر بگوید امکان تامین و پرداخت نیست حضور در رویداد لغو می‌شود. آسیب‌های این تصمیم را اعلام می‌کنیم، اما هر تصمیم که مجلس بگیرد تابع آن هستیم. مجلس مرکز پژوهش‌ها را دارد و این نهاد اجرایی  در جهت منافع ملی تصمیم می‌گیرد. ما نامه دادیم و گفت و گو کردیم. هفته گذشته با نمایندگان کمیسیون فرهنگی جلسه داشتیم. در نهایت تصمیم با مجلس است و همه نهاد‌ها از جمله ما موظف به تبعیت از تصمیمات مجلس هستیم.

درباره نتیجه جلسه ستاد عالی بازی‌ها بگویید؟  

 طی چند ماه گذشته جلساتی در مورد بازی‌های آسیایی داشتیم. در مجموع جلسات با حضور سرپرست کاروان، مشاور عالی، معاون قهرمانی و مدیر کل مربوطه در وزارت ورزش انجام شد. مجموعه فدراسیون‌هایی که اعزام می‌شوند دعوت شدند و در جلسات ستاد کمیته تصمیماتی گرفته شد. همچنین طی ۲ جلسه اخیر در ستاد عالی بازی‌ها با ریاست وزیر ورزش  تصمیمات طرح و با چارچوب برنامه‌های مصوب موافقت شد. این سیاست  بین کمیته و وزارت ورزش در چهار سال برقرار بوده که سه ضلع کمیته، وزارت و فدراسیون‌ها همواره پاسخگو باشند. 

درباره برنامه‌های آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک بگویید؟  

فعالیت اول این کمیته، ارائه خدمات به تمام تیم‌های ملی است. ما در برخی از روز‌ها تا ۴۰۰ نفر در اینجا پذیرش داریم. این خدمات ۲۴ ساعته و هتل آزادی و خوابگاه نصرت در خدمت ورزشکاران خواهد بود.  تشکیل پرونده برای تیم‌های ملی دومین کار ما است که اکنون تصویب شد.   همچنین مرکز سنجش حداقل ۲ تست برای قهرمانانی که به مسابقات اعزام می‌شوند می‌گیرد.   آن‌ها چالش‌ها و مشکلات را به هر فرد بازگو می‌کنند تا ورزشکار بتواند برای حضور در رویداد هانگژو آمادگی داشته باشد. فعالیت علمی به طور دائم ادامه دارد و دوره‌های آموزشی برای ورزشکاران، تربیت مربیان و مدیریت پیشرفته صورت می‌گیرد.  برخی از این افراد به خارج از کشور اعزام می‌شوند و تحت حمایت مالی کمیته ملی المپیک قرار می‌گیرند.

کمیته ملی المپیک پیگیر وضعیت جسمانی  نصیری قهرمان کشورمان است؟  

بله،  من به همراه دکتر نورزوی رئیس فدراسیون پزشکی و ورزشی  روز جمعه به عیادت نصیری رفتیم. خوشبختانه وضع عمومی اش رضایت بخش بود. همچنین با مدیریت و مسئولان بیمارستان صحبت و به آن‌ها  اعلام کردیم که برای درمان این عزیز همه نوع حمایت‌هایی خواهیم کرد. صندوق حمایت از ورزشکاران و کمیته ملی المپیک از نصیری حمایت می‌کنند. برای حمایت این قهرمان هیچ محدودیتی نداریم. همچنین  روحیه نصیری  خوب بود و انشاالله با انجام  اقدامات پزشکی شاهد سلامت و شفای قهرمان نامدار ایران خواهیم بود.

درباره زمان انتخابات فدراسیون ژیمناستیک بگویید؟  

 آنچه که در خصوص رشته ورزشی  ژیمناستیک اتفاق افتاد، یک مسیر قانونی  و منطبق با اساسنامه فدارسیون است. سرپرست برای فدراسیون  تعیین شده و او مقدمات انتخابات را فراهم خواهد کرد. انشاالله در چارچوب اساسنامه فدراسیون ژیمناستیک  این انتخابات برگزار می‌شود.

آیا نخبه‌های ورزشی برای انتخابات کمیته ملی المپیک تعیین شدند؟

درباره  مسائل فرعی هنوز به تصمیم نهایی نرسیدیم. انشا الله در زمان خودش تصمیم خواهیم گرفت. ما درباره هیچ فردی صحبتی نداشتیم و تصمیم نگرفتیم.

آیا انتخابات کمیته ملی المپیک هم به تعویق می افتد؟ 

آنچه به عنوان کمیته ملی المپیک  انجام می‌دهیم، برگزاری مجمع انتخاباتی است. اگر روز مجمع تعداد اعضا به اکثریت لازم نرسد مجمع متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرد. ما نمی‌توانیم در مورد ۱۷ اسفند پیش‌بینی کنیم.

نظرتان درباره حضور تیم ملی فوتبال بانوان در جام ملت‌های آسیا چیست؟  

حضور بانوان در رویداد‌های بین المللی علاوه بر داشتن افتخارات ورزشی و قهرمانی باعث افزایش اعتبار برای جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. تفکر حاکم بر رسانه غربی تبعیض جنسیتی را مطرح می‌کنند اما ما  از همه فدراسیون‌ها برای حضور بانوان در رویداد‌های بین المللی حمایت می‌کنیم.

آیا رئیس فدراسیون جودو می‌تواند در مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک شرکت کند؟  

این مسائل باید از کمیته بین المللی المپیک استعلام و بر اساس آن تصمیم‌گیری شود. هنوز در این مورد تصمیم گیری نشده است.  

نظرتان درباره دریافت ۵۰ درصد بودجه مصوب از سوی فدراسیون جودو چیست؟  

  در مورد بودجه همه فدراسیون‌ها به جزء یک مورد پرداخت‌ها انجام شده است. در مورد جودو باید بگویم بعد از گزارش خزانه دارپیش آمد که در نامه‌ای آین موضوع را از فدراسیون سوال کردیم و انشالله جواب مستند به ما ارائه می‌دهند، ما بر اساس پاسخ مستندی که دریافت می‌کنیم بودجه آن‌ها را پرداخت خواهیم کرد.

نظرتان درباره  اجازه نداشتن سرپرست  فدراسیون‌ها برای حضور در هیئت رئیسه مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک چیست؟  

ابهامات زیادی مطرح است. ستاد برگزاری انتخابات این ابهامات را از کمیته بین المللی المپیک استعلام کتبی می‌گیرد و بر اساس پاسخ رسمی IOC  تصمیم خواهیم گرفت.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار