اعلام کف قیمت برای عرضه بلیت هواپیما با واکنش‌های مختلف نهاد‌های رسمی کشور مواجه شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان  - چند وقتی است که زمزمه‌هایی مبنی بر اعلام کف قیمت برای عرضه بلیت‌های هواپیمایی از سوی برخی شرکت‌های هواپیمایی اعلام شده که موضوع با واکنش‌های مختلفی از سوی مسئولان امر مواجه شده است.

میراکبر رضوی گفت: سازمان هواپیمایی کشور با نرخ گذاری کف قیمت ۶۰۰ هزار تومانی برای بلیت هواپیما موافق نیست و به عنوان مرجع نظارتی بخش هوانوردی، به موضوع رقابت ناسالم در صنعت هوایی ورود خواهیم کرد.

به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور بر اساس مصوبه ۲۴ آبان ۹۹ شورای عالی هواپیمایی کشوری شرکت‌های هواپیمایی مجاز شدند تا نرخ بلیت پرواز‌های داخلی نسبت به جدول نرخی را ۱۰ درصد افزایش بدهند.

به استناد ماده ۵ قانون هواپیمایی کشوری وظیفه برخورد با مخاطرات هواپیمایی ایمنی پرواز‌ها و رقابت مضر با سازمان هواپیمایی کشور است.

گذاشتن کف قیمت برای بلیت هواپیما اقدامی خودسرانه است

در پی این اقدام عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم شورای اسلامی به عصر ایران گفته بود که باید با این نوع استراتژی که برروی قیمت‌های بلیت پیاده شده توسط کمیسیون عمران بررسی و با مرتکبان آن برخورد شود.

عادل نجف زاده گفت: با توجه به شرایط جدید و با انجام واکسیناسیون فراگیر و فروکش شدن ویروس کرونا و افزایش تعداد تقاضای پروازها، حجم مسافرت‌ها برای تمام ایرلاین‌های کشور افزایش پیدا کرده است.

کدام سازمان متولی اعلام کف قیمت برای عرضه بلیت هواپیما است؟

به گفته عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نوسان افزایش یا کاهش قیمت، تابع عرضه و تقاضا و اتفاقات ملی و بین المللی است و تا این لحظه هم غیر از شرایط کرونایی که منجر به کاهش تعداد مسافر شد، تغییرات جدی در حوزه زیرساخت‌های انرژی نداریم که بگوییم یارانه‌های انرژی تغییر پیدا کرده و می‌خواهد اتفاق جدیدی بیفتد.

به گفته نماینده مجلس یازدهم نظارت مجلس بر روی قیمت بلیت هواپیما‌ها آغاز شده و کمیته‌های اقتصادی جلسه‌ایی را در این باره تشکیل داده است؛ لذا عزم جدی مجلس بر این است که در این زمینه ورود کند و به عنوان یک قوه ناظر در شیوه عملکرد ایرلاین‌ها و حوزه هوایی کشور نظارت کند.

نجف زاده گفت: در شرایط اقتصادی و معیشتی فعلی و با توجه به اینکه سامانه هوایی سریع‌ترین سامانه حمل و نقل کشور است، می‌تواند نقش موثری در بخش صادرات و واردات و مسائل مرتبط با آرامش سرمایه گذاران و واحد‌های تولیدی و صاحبان صنایع ما داشته باشد که در همین راستا با ایجاد شرایط ناپایداری و نوسانی قیمت برای بازار فعلی توجیهی ندارد.

عدم گزارش گرانفروشی بلیت هواپیما به تعزیرات

سازمان تعزیرات حکومتی یکی از سازمان‌های ناظر بر بررسی تخلف‌های مختلف گرانفروشی در بازار است و درباره اعلام کف قیمت بلیت هواپیما نیز واکنش نشان داد.

مهدی کمال نیا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بنا بر اعلام وزیر راه و شهرسازی تعیین کف قیمت بلیت هواپیما مجاز نیست.

به گفته معاون اجرایی تعزیرات حکومتی استان تهران اگر کسی از این اقدام تمکین نکرد، سازمان هواپیمایی کشور باید با متخلفان برخورد کند و سازمان‌های متولی اعم از سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان می‌توانند گزارش متخلفان را به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع دهند تا موارد بررسی و با متخلفان برخورد شود، لذا پرونده‌ای با موضوع تخلف گران فروشی به سازمان تعزیرات ارجاع نشده تشکیل نشده است.

از نظر سازمان تعزیرات اعلام کف قیمت برای بلیت‌های پروازی اقدام درستی نیست؛ چرا که باید بین ایرلاین‌های مختلف فعال در کشور رقابت سالم ایجاد شود.

کدام سازمان متولی اعلام کف قیمت برای عرضه بلیت هواپیما است؟

براساس ماده ۱۸ آیین نامه سازمان تعزیرات حکومتی پرونده‌های اجرایی به این سازمان یا باید شاکی خصوصی داشته باشند یا اینکه دستگاه نظارتی گزارش‌هایی را به آن‌ها ارجاع دهند.

پیش‌تر با وجود انتشار ویروس کرونا مسئولان سازمان‌های حمل نقل عمومی اقدام به فراهم کردن بستری برای آسایش و رفاه حال مشتریان کرده اند و یکی از این سازمان‌ها، سازمان هواپیمایی کشور است، بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مسئولان این سازمان موظف به رعایت فاصله گذاری اجتماعی مسافران حین انجام سفر‌های هوایی در داخل هواپیما‌ها شدند.

در روز‌های نخستین این مصوبه به خوبی اجرا می‌شد، اما رفته رفته و به مرور زمان برخی از دفاتر هواپیمایی این مورد را به باد فراموشی سپرده و برای کسب منفعت و سود بیشتر اقدام به فروش بلیت برای همه ظرفیت‌های موجود هواپیما‌ها کرده و اکنون هیچ فاصله‌ای در داخل پرنده‌های آهنی رعایت نمی‌شود.

تاکنون هیچ سازمانی مسئولیت اعلام کف قیمت برای عرضه بلیت هواپیما را برعهده نگرفته و این موضوع که به زعم دستگاه های مسئول مربوطه تخلف و اقدامی خودسرانه محسوب می شود، توسط شرکت های هواپیمایی بر روی قیمت بلیت ها اعمال می شود.


بیشتر بخوانید

غیرقانونی بودن افزایش قیمت بلیت هواپیما


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۲۶ دی ۱۴۰۰
یعنی چی؟ دولت باید نظار گران فروش داشته باشد به شما چه کی چقدر پایین می‌فروشد؟رقابت چه می‌شود. در مالیات از مردم دارید آی شلوغ ها بچه شیطون ها....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۲۶ دی ۱۴۰۰
دارن از مردم خوب سوء استفاده میکنند هنوز به ایام نوروز نرسیدیم دارن حسابی افزایش میدهند کسی هم نیست برخوردی کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۲۶ دی ۱۴۰۰
سلام.گرانی و بی کیفیتی خودرو و کالاهای اساسی و مصرفی در دولت آقای روحانی پایه گذاری شد با دادن وام و خالی کردن خزانه بانک مرکزی جهت خرید خودرو به مردم و کمک به خودروسازان بی کیفیت و همچنین تعطیلی و واگذاری چند کارخانه خودروسازی به خارجی ها که آنها نیز طبق معمول شانه خالی کرده و رفتند،تعداد کارکنان خودروسازی را دو برابر کردند ولی تولیدات خود را به نصف کاهش دادند تا با کاهش عرضه گرانی درست کنند،از سازمان بازرسی کل کشور،شورای نگهبان،دولت،مجلس،رهبر معظم انقلاب می‌خواهیم دستور واردات خودروی معمولی باکیفیت و بدون تعرفه گمرکی را صادر بفرمایند و فروش آن به مردم بدون خودرو،تا انحصار،احتکار و گرانی دههابرابری خودرو شکسته شود،مردم بعد برجام که خودرو ده برابر گران شد توان خرید ندارند و از طرفی خودروهای داخلی هزاران برابر ویروس کرونا در شش ماه گذشته کشته و تلفات داده.با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۲۶ دی ۱۴۰۰
اخراجش کنید، همانطور که فردوسی پور را اخراج کردید.
Iran (Islamic Republic of)
M
۱۸:۰۹ ۲۶ دی ۱۴۰۰
ظرف مدت یکماه گذشته هزینه بلیط هواپیما ۳۰٪ گران شده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۲۶ دی ۱۴۰۰
می بخشید میشه بگید کف کدوم قیمت متولی داره؟ خودرو، مسکن، مایحتاج عمومی مثل مرغ و برنج و شکر و ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۲۶ دی ۱۴۰۰
سلام
متاسفانه بخاطر کرونا و کاهش تعداد مسافران در پرواز، هزینه بلیط افزایش دادند ولی الان مثل روال قبل مسافر سوار می‌کنند و همه صندلی ها پر می‌کنند ولی هزینه ها رو کم نکردند کسی هم چیزی نمیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۲۶ دی ۱۴۰۰
این کار صددرصد با چراغ سبز وزیر و نهادهای نظارتی بوده . چون تجربه و سابقه نشان داده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۲۶ دی ۱۴۰۰
لعنت بر ناتوانی و بی عرضگی
United States of America
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۶ دی ۱۴۰۰
تخلف اشکار ولی هیچ کس رسیدگی نمیکنه

سازمان هواپیمایی کشور دقیقا داره چه .... میکنه؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۲۶ دی ۱۴۰۰
اون نقطه چین ، منظورت « غلطی» بود؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۲۶ دی ۱۴۰۰
این موضوع نشان می دهد عده ای اصلا نمی خواهند در کشور ایران ارزانی کالاها و خدمات ایجاد شود حتی اگر فروشنده کالا و یا خدمت بخواهد کالا و یا خدمات خودش را ارزان ارائه کند عده ای هستند با دلایل واهی با ارزانفروشان برخورد قهری می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۲۶ دی ۱۴۰۰
چه معنی داره رعیت جماعت خوش باشن هان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۲۶ دی ۱۴۰۰
تعیین کف قیمت دخالت در امور ایرلاینهاست و ایرلاینها خودشان منافع خودشان را بهتر می دانند لذا بجای آدرس اشتباه دادن برید اصل موضوع که تاخیرهای غیر قابل تحمل پروازها رو پیگیری و گزارش کنید.
شنبه 25 دی پرواز ساعت 11شب از فرودگاه یزد ساعت 6 صبح یکشنبه انجام شده مردم در هوای سرد و بارانی حیران وخسته در انتظار پرواز تازه بیان تهران برای انجام کارهای شخصی
مثلا فکر کنید پزشک جراحی که قرار بوده بااین پرواز بیاد تهران تا ساعت 4 یا5 صبح در اتاق عمل باشد یا استاد دانشگاهی که قرار بوده شب در تهران استراحت کند تا فردا به کلاس درس برود بااین تاخیر وخستگی چطور می تواند وظیفه اش رو انجام دهد جالبه که پول بلیط هم همان مبلغ اولیه محاسبه میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۲۶ دی ۱۴۰۰
نه تنها هواپیمایی....بلکه این بقال سر کوچه .نه نانوایی .نه سوپری و بالاخره همه خود مختار شده اند . قانون چیه .. خریدار کیه .. این مال که میبینید بر اساس
اصل عرصه و تقاصا و با نرخی که بابام میگه یا عیال میگه که 50 تا 50 تا سوار هم میشن و اربگ چیه اگر هم دارد ..
گفتیم افش کنید (خاموشش) کنید .. جون میخواهید چکار بیمه دارید ... دکترا هم معحزه میکنن .... بی پول بود سخت صدم دیدی کاری نمیشه کرد ...اگر پول داشتی قلب ... خوک .... داریم درست میشه به هم میخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۴ ۲۶ دی ۱۴۰۰
کاش تکنولوژی کشورمون اینقدر پیشرفت کنه که هر کسی بتونه با پهبادش ، بدون هزینه بلیط هواپیما ، هر جا خواست بپره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۲۶ دی ۱۴۰۰
هچین ارزوئی. نکنید... عملی نیست خیلی هر کی به هر کی میشه