فارن پالیسی بررسی کرد

بایدن دیگر نمی‌تواند روابط رو به رشد ایران و چین را نادیده بگیرد

فارن پالیسی با اشاره به سفر وزیر خارجه ایران به چین، به بررسی جوانب افزایش همکاری تهران و پکن پرداخت.

باشگاه خبرنگاران جوان حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران امروز جمعه برای تعمیق سند "مشارکت راهبردی جامع" بین ایران و چین که سال گذشته به امضا رسید، وارد چین شد. وزیر خارجه کشورمان در بدو ورود به فرودگاه ووشی، هدف از سفر خود به چین را گفتگو با مقامات چین در خصوص روابط دو جانبه و همچنین نحوه اجرایی شدن توافق‌های جمهوری اسلامی ایران و چین در خصوص همکاری‌های اقتصادی اعلام کرد. امیرعبداللهیان قرار است عصر امروز به وقت محلی با وانگ یی همتای چینی خود، موضوعات دوجانبه و بین المللی از جمله سند جامع همکاری‌های ۲۵ ساله دو کشور و اقدامات حوزه صنعت نفت و گاز را مورد بررسی قرار دهد.

مجله فارن پالیسی با اشاره به سفر امیرعبداللهیان به چین نسبت به افزایش همکاری امنیتی چین و ایران هشدار داد و آن را تهدیدی جدی برای منافع امنیتی آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشور‌های عرب خلیج فارس دانست و دولت بایدن را به اقدام در برابر آن موظف کرد.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه‌شنبه سفر امیرعبداللهیان به چین را تایید و اعلام کرد: چین آماده همکاری با ایران برای تعمیق بیشتر مشارکت راهبردی همه جانبه پکن و تهران است.

«سند جامع همکاری‌های ۲۵ ساله» که پکن و تهران در مارس ۲۰۲۱ (۷ فروردین ۱۴۰۰) امضا کردند، مزایای بزرگی را برای آن‌ها که در مخالفت با آمریکا متحد شده اند، ارائه می‌دهد. چین با ایجاد روابط با ایران، جای پای خود را در خاورمیانه تقویت می‌کند؛ آمریکا را تضعیف می‌کند و دسترسی به نفت و سایر کالا‌های مهم ایران را تضمین می‌کند. به نوبه خود، ایران میلیارد‌ها دلار سرمایه گذاری چین در انرژی و زیرساخت‌ها را دریافت خواهد کرد که اثربخشی تحریم‌های واشنگتن علیه تهران را کاهش می‌دهد.

بیشتر همکاری پکن و تهران بر روابط اقتصادی و دیپلماتیک متمرکز است. در واقع، سازمان همکاری شانگ‌های به ریاست چین و روسیه در سپتامبر گذشته به اتفاق آرا تصمیم گرفت ایران را به عضویت کامل برساند.

سند همکاری ایران و چین، شکست سیاست های تحریمی آمریکا

فارن پالیسی در بخش دیگری از گزارش خود نادیده گرفتن پیامد‌های امنیتی روابط چین و ایران از سوی آمریکا را اشتباه قلمداد می‌کند. این مجله در گزارش خود دلیل این اشتباه را اینگونه توجیه می‌کند که چین با خرید انرژی از ایران و تمایل به سرمایه گذاری در این کشور اثرات منفی امنیتی برای آمریکا بر جا می‌گذارد. سرمایه گذاری چین محرک اقتصادی و درآمدی برای ایران خواهد بود ولی فارن  پالیسی مدعی است تهران بخش قابل توجهی از این درآمد را برای ارتقای زرادخانه موشکی و پهپاد‌های خود استفاده خواهد کرد.

به طور گسترده تر، سرمایه گذاری اضافی چین به طور فزاینده‌ای اثربخشی تحریم‌های آمریکا علیه ایران را کاهش می‌دهد. فارن پالیسی در این گزارش ادعا می‌کند این امر باعث تشدید مخالفت‌های ایران در هر گونه مذاکره در مورد برنامه هسته‌ای این کشور خواهد شد و حمایت چین شکست اقدام نظامی احتمالی آمریکا و یا رژیم صهیونیستی علیه ایران را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، در حالی که مفاد نهایی «سند جامع همکاری‌های ۲۵ ساله» محرمانه باقی مانده است، ادعا شده یک نسخه فاش شده از توافق همکاری چین و ایران را در زمینه آموزش نظامی، تمرینات، توسعه تسلیحات و به اشتراک گذاری اطلاعات ترکیبی برجسته می‌کند. فارن پالیسی معتقد است این امر باید هشداری برای آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی باشد.


بیشتر بخوانید:

سند همکاری ایران و چین، ضربه‌ای محکم به فشار‌های دولت آمریکا وارد می‌کند


افزایش همکاری نظامی چین و ایران می‌تواند در طول زمان به طور قابل توجهی توانایی نظامی ایران را ارتقا بخشد. ایران، چین و روسیه در دسامبر ۲۰۱۹ مانور‌های نظامی ترکیبی را در اقیانوس هند و در سپتامبر ۲۰۲۰ در روسیه انجام دادند. بنا بر گزارش ها، رزمایش نظامی ترکیبی دیگری با حضور نیرو‌های ایرانی و چینی در خلیج فارس برنامه ریزی شده است.

شایان ذکر است، کمیسیون بازنگری اقتصادی و امنیتی آمریکا و چین ادعا می‌کند حداقل یکی از موشک‌های بالستیک ایران که در حمله سال ۲۰۲۰ به نیرو‌های آمریکایی در پایگاه هوایی عین الاسد در عراق استفاده کرده، «به احتمال زیاد با فناوری موشک‌های بالستیک چینی توسعه یافته اند.

«سند جامع همکاری‌های ۲۵ ساله» چین و ایران، الحاق ایران به سازمان همکاری شانگ‌های و سفر وزیر امور خارجه ایران به چین سه چیز را نشان می‌دهد: همسویی رو به رشد بین پکن و تهران، نفوذ رو به رشد پکن در خاورمیانه، و ... واقعیت این است که رقابت واشنگتن و پکن تنها در اقیانوس هند و آرام رخ نخواهد داد. واشنگتن ممکن است از خاورمیانه خسته شده باشد، اما پکن تازه شروع کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۲۳:۲۱ ۲۵ دی ۱۴۰۰
چین از نظر رفاه و درآمد سرانه جزء ۷۰ کشور اول دنیا هم نیست.هنوزم تانک و هواپیما و کشتی و تجهیزات سنگینش رو وارد میکنه.هنوزم برابر استانداردهای سازمان ملل ۴۰ درصد جمعیتش در فقر زندگی میکنن کدوم ابرقدرت؟مقایسه چین با غرب و آمریکا توهین به شعور آدماس.۷۰۰ میلیون نفر از مردم چین با درامد روزانه ۲ دلار زندگی میکنن و روزی ۱۸ ساعت مثه برده کار میکنن چین الان بزرگترین برده شرکتهای بزرگ غربی و اروپاییه.ساخت یه سوزن تو ایران ۱۰ هزار تومن خرج داره تو چین هزار تومن.چون کارگراش مجبورن از ۵ صبح تا ۱۱ شب کار کنن و آخرشم برن تو خونه های ۲۵ متری فاقد توالت.اخه کدوم عاقلی به چین لقب پیشرفته میده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۲۵ دی ۱۴۰۰
والاماکه هروزفقیرترمیشیم این کجاش روبه رشده؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۳:۴۷ ۲۵ دی ۱۴۰۰
چین هم آش دهن سوزی نیست که سنگش رو به سینه میزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۲۵ دی ۱۴۰۰
کی سنگ چین رو به سینه زد؟ چین بر خلاف آمریکا که در بست به فکر رژیم صهیونیستیه به فکر منافع خودشه برای همین بر خلاف آمریکا حاضر به روابط اقتصادی با ایرانه. توقع داری چون آمریکا هیچجور حاضر نیست با ایران کنار بیاد قید روابط با همه دنیا رو بزنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۷ ۲۵ دی ۱۴۰۰
خخخخخخ نه شرقی نه غربی برو بچه های اصول گرا بگیرن تحویل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۱ ۲۵ دی ۱۴۰۰
نه شرقی نه غربی یعنی نه نظام کمونیستی نه کاپیتالیستی رو تو ایران پیاده می‌کنیم و به این معنی نیست که با کل دنیا چون نظام ایرانی اسلامی ندارند قطع رابطه کنیم. آمریکا هم اگه حاضر بود روابط عادلانه داشته باشه و استقلال ایران رو به رسمیت بشناسه مشکلی باهاش نداشتیم. مشکل ما فقط با رژیم جعلی صهیونیسته که روی زمینهای دزدی و با نسل کشی بنا شده و قصد گسترش به قیمت نابودی کشورهای منطقه از جمله ایران رو داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۲۴ دی ۱۴۰۰
باید کمک کنیم کشور مون روی پای خودش بایستد این وظیفه ی ملی ومیهنی همه ی ما است چه نظامی . چه اقتصادی ،چه فرهنگی ما ۴۲ سال فشار وسختی ها را تحمل کردیم وباید عقب نشينی نکنیم تا پیروزی
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۹:۰۴ ۲۴ دی ۱۴۰۰
بدین خشم بمیرن قاتلان ودشمنان دین وناموس وملت وذخائر مملکت ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۲۴ دی ۱۴۰۰
همه تحریم‌های ایران زیر سر غرب است آنهایی که سر خود را زیر برف کردند بدانند که همه جهان و قبله آرزوهایشان تنها غرب نیست.
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۷:۲۸ ۲۴ دی ۱۴۰۰
روابطی که هیچ تاثیری تو زندگی و معیشت مردم نداشته باشه چه ارزشی داره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۲۵ دی ۱۴۰۰
وقتی عمده تولید ایران نفت و گازه اگه با کشوری مثل چین رابطه نداشتیم الان وضع صد پله بدتر بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۲۴ دی ۱۴۰۰
مردم هم مثل امریکا نگران این ارتباط مسئولان با چین هستند. اما منافع مسئولان باعث شده مثل همیشه توجهی به نگرانی مردم نداشته باشند. البته چاره ای هم ندارند کسی با ایران ارتباطی نداره ومسئولان ایران از سر ناچاری مشتاق ترن به این ارتباط. انشالله که به خیر ملت باشه.
Iran (Islamic Republic of)
نیلو
۱۷:۰۶ ۲۴ دی ۱۴۰۰
چشم حسود کور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۲۴ دی ۱۴۰۰
مگه تا حالا نادیده گرفته بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۲۴ دی ۱۴۰۰
خدمه چین شدیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۲۴ دی ۱۴۰۰
تا حالا که خدمه غرب بودی ، مشکلی نبود ؟ اصلا تا حالا غرب غیر از فساد و نابودی و تحقیر و تهدید و تحریم چی داشته برات ؟
کلا ما تا حالا راه را اشتباهی رفتیم ، پیامبر فرمودند علم را فرا بگیرید اگر در چین هم باشد و نه فرمود اگر در غرب باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۲۴ دی ۱۴۰۰
می خواهی خدمه همان غرب باشید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۲۴ دی ۱۴۰۰
اگه این روابط فایده داشت اینقدر بدبخت، گشنه، فقیر، محتاج، کم درامد، بی درامد ، گرانی نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۲۴ دی ۱۴۰۰
روابطی که تا حالا بوده نتیجه اش همان ها بوده که گفتی ، از این به بعد باید دید چی می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۲۴ دی ۱۴۰۰
انشالله که خوب است .زیاد به خودتون فشار نیارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۲۴ دی ۱۴۰۰
همین حالا چین در تمام زمینه ها و مخصوصا در زمینه ارتباطات و الکترونیک،هوافضا و تولید خودرو و بسیاری صنایع راهبردی از ابرقدرتها هم سرتر و برتر است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۲۴ دی ۱۴۰۰
بتوچه،به ماچه، پیشرفت هایش برای کشور و مردمش است غارت منابع برای ما.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۴:۴۶ ۲۴ دی ۱۴۰۰
بیشتر دشمنی آمریکا و فتنه در تایوان و هنگ کنگ و استان سین چوان مسلمان ،مقابله با رشد سریع چین است .
ترس آمریکا از چین بزرگ و متحد، یک ترس واقعی است و به خوبی و روشنی میدانند که چین همه اقتصادهای بزرگ را هم شخم میزند و یقینا همکاری فناورانه و نوآورانه با چین به نفع کشورهای باهوش است.
جمعیت بزرگ چین برای هر کشوری هم میتواند یک مزیت صادراتی باشد.
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۱۴:۴۰ ۲۴ دی ۱۴۰۰
چین ابرقدرت قرن نوین ،بدون هیچگونه شک و تردیدی است .
چین یک و نیم ملیاردی در تمام زمینه ها رشد خیره کننده ای داشته ،بطوریکه در هوافضا به فتح مریخ نزدیک میشود و دارای ایستگاه و پایگاههای مستقل فضایی و در این قرن حتما چین جهان را با رشد و پیشرفت شتاب گونه و جهش بالایش در فناوری و نوآوری ،شگفت زده تر خواهد کرد .
همکاری با کشوری بزرگ و میلیاردی و وسیع چین یقینا به نفع هر کشوری است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۲۴ دی ۱۴۰۰
چین که یک کشور روستایی و بسیار ضعیف و از هم پاشیده بود که با سرمایه گذاری میلیاردرهای غربی که اکثرا یهودی آمریکایی بودن و هستن به اینجا رسید چین بدون اجاره امریکا کاری نمیکنه جنگ آمریکا و چین باور نکنید ببینید چقدر این حقیقت روشن هست که تحلیلگران خودمون گفتن چین با چراغ سبز آمریکا داره عربستان به دومین قدرت موشکی منطقه تبدیل میکنه برای موازنه قدرت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۲۴ دی ۱۴۰۰
جنگ آمریکا با چین ؟!!! همان آمریکا که بعد از 20 سال از دست طالبان فرار کرد ؟ شوخی خوبی بود. چین مانند هر کسی دنبال منافع مالی خود است حال ایران باشد یا عربستان و فعلا کسب قدرت خود است نه جنگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۲۴ دی ۱۴۰۰
نکنه میخواید موش به خوردمون بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۲۴ دی ۱۴۰۰
شما از چین همین را می دانید ؟ به چین نروید تا موش نخورید به غرب بروید تا خوک و گراز بخورید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۴ دی ۱۴۰۰
سلام.از سازمان بازرسی کل کشور،شورای نگهبان،دولت،مجلس می‌خواهیم دستور واردات خودروی معمولی باکیفیت و بدون تعرفه گمرکی را صادر بفرمایند و فروش آن به مردم بدون خودرو، تا انحصار،احتکار و گرانی دههابرابری خودرو شکسته شود،مردم بعد برجام که خودرو ده برابر گران شد توان خرید ندارند و از طرفی خودروهای داخلی هزاران برابر ویروس کرونا در شش ماه گذشته کشته و تلفات داده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۲۴ دی ۱۴۰۰
باشه میگم بهشون
United States of America
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۶ دی ۱۴۰۰
همین الان میگم ب بچه هاشون نیارن برای شما معمولی بیارن عزیز جان دنا پلاس جاده تصادف کرده ایربگ باز نشده چی میگی دل خوشی داری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۲۴ دی ۱۴۰۰
خدا لعنت کند ترامپ و بایدن را که ایران را در دام چین انداختند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۲۴ دی ۱۴۰۰
گر خدا خواهد دشمن شود سبب خیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۲۴ دی ۱۴۰۰
ما خودمان برای دشمنی با غرب دست به دامن شرق شدیم، ربطی به کارتر و ریگان و بوش و اوباما و ترامپ و بایدن ندارد
Iran (Islamic Republic of)
mamad
۱۳:۳۸ ۲۴ دی ۱۴۰۰
تاریخ مصرفت رو به اتمامه امریکایی احمق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۲۴ دی ۱۴۰۰
آمریکا حیلی راحت زمین بازی را عوض میکنه. یادتان هست که چبن یکی از کشورهائی بود که قطعنامه های فلج کننده شورای امنیت علیه ایران را امضاء میکرد و آن زمانی بود که تبادل تجاری اش با آمریکا 700 میلیارد دلار بود. اگرچه الان مدتیه که روابطش با آمریکا شکرآب شده ولی مسلما تبادل تجاری 700 میلیارد دلاری را با 30 میلیارد دلار عوض نخواهد کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۲۴ دی ۱۴۰۰
خدا را چه دیدید 200 کشور جهان ، هر کدام ده میلیارد ، می دانید چقدر می شود ؟ آمریکا را هم حفظ خواهد کرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۲۴ دی ۱۴۰۰
چی فایده فرجام بشه سند همکاری دیگه ازش اسم میمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۲۴ دی ۱۴۰۰
منظورتون استثمار رو به رشد ایران اوسط چینه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۲۴ دی ۱۴۰۰
روابط رو به رشد ما با چین ؟ این جوک تازه است !!؟؟؟
منظور شما این چینی ها نیست که با دشمن ایران پیمان بستن برای ساخت موشک که ایران هدف بگیره !!! یا منظورتون این چین که با عربها پیمان بسته تو خلیج فارس منطق تجاری راه بندازه و کل اقاصاد رو ببلعه !!!! منظورتون این چین که نفت ایران بدذون اینکه پولی بده با کالاهای بنجل خودش عئض م یکنه !!!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۲۴ دی ۱۴۰۰
شما از کدام سیاره عقب افتاده آمدید که خودتان هم نمی دانید چی نوشته اید؟ کمی دقت بد نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۲۵ دی ۱۴۰۰
خخخخخخخ
این چه متنی هست؟؟
املا رو چند میشدی؟؟؟؟
خخخخخخ
United States of America
ناشناس
۰۹:۵۸ ۲۶ دی ۱۴۰۰
شما درست گفتین بعضی ها مجبورن برای حقوق و بیمه ای که دارن و شب عید برنج و مرغ عیدی که میگیرن و... بیان و بگن همه چی عالی هست ولی نمیدونن چین بیاد فقط چند هزار کارگر میاره برای همین سفارت دوم در بندرعباس زد یعنی بیکاری قشر ضعیف و..
آخرین اخبار