مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان از پیشرفت فیزیکی ۹۲ درصدی تصفیه‌خانه سد سرابی تویسرکان با مشارکت بخش خصوصی خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان- منصور ستوده  افزود: این سد با حجم مخزن ۸/۲ میلیون مترمکعب با هزینه اعتباری حدود ۶۰ میلیارد تومان ساخته شده و حجم کنونی سد برابر ۲/۷ میلیون متر مکعب است.

 قرار است که از این سد سالانه ۷ میلیون متر مکعب آب آشامیدنی شهرستان و ۲/۵ تا ۳ میلیون متر مکعب حق‌آبه کشاورزی اراضی پایین‌دست تامین شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: طول خط انتقال آب از سد سرابی تا محل تصفیه‌خانه و شهر تویسرکان را برابر ۱۵ کیلومتر است که شامل خط انتقال آب خام از سد تا تصفیه‌خانه و خط انتقال آب پاک یا تصفیه شده از تصفیه‌خانه به مخازن داخل شهر تویسرکان است.

منصور ستوده می گوید: طرح تصفیه‌خانه سد سرابی به روش BOT اجرا شده است و برای این طرح ۲۸ میلیارد تومان بوده که به قیمت امروز طبق نظر سرمایه‌گذار حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در طرح تصفیه‌خانه سرمایه‌گذاری شده است.

قرارداد‌های بی او تی (BOT) در زبان ساده به قرارداد‌های ساخت، بهره برداری، انتقال و واگذاری گفته می‌شود. در این نوع از قرارداد‌ها شرکت و یا مجموعه‌ای از شرکت‌ها پس از اخذ امتیاز، پروژه‌های سنگین مالی را اجرا خواهند کرد. اینگونه شرکت‌ها پس از طی شدن بازه زمانی محدودی از طرح های اجرا شده نفع خواهند برد و سپس طرح را به طوری که امکان فعالیت کامل بر روی آن وجود داشته باشد به صورت بلاعوض آن را به طرف دیگر واگذار می‌کنند که اغلب طرف دیگر دولت و یا شرکت‌های خصوصی وابسته به دولت است. آنچه گفته شد یک تعریف کلی و کامل از قرارداد‌های بی او تی (BOT) است.

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.