رییس کمیسیون بهداشت و درمان و نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: سیستان و بلوچستان دارای نیرو‌های توانمندی است که می‌توان از این ظرفیت و توان در وزارت آموزش و پرورش بهره گرفت.

 باشگاه خبرنگاران جوان زاهدان - حسینعلی شهریاری  در نشست شورای آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: همچنین با توجه به افزایش جمعیت و مساحت شهر زاهدان ایجاد ناحیه سه آموزش و پرورش برای ارائه خدمات بهتر و بیشتر ضروری است.

او  بر جذب نیرو‌های خدماتی در مدارس سیستان و بلوچستان تاکید کرد و گفت: باید شرایط از سوی وزارت آموزش و پرورش فراهم شود تا به جای قرارداد سراسری با شرکت‌های بیمه، استان‌ها با شرایط بهتری با شرکت‌های بیمه تکمیلی مدنظر قرارداد ببندند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی به اهمیت هنرستان‌ها در زمینه مهارت آموزی اشاره کرد و گفت: نحوه آموزش و تجهیزات هنرستان‌ها باید به گونه‌ای باشد که دانش آموزان بعد از فارغ التحصیل شدن توانایی کارکردن در صنایع مختلف را داشته باشند.

ساخت اردوگاه فرهنگی و تربیتی در چابهار، برنامه ریزی ویژه برای بازماندگان از تحصیل و راه اندازی مجتمع‌های ورزشی از دیگر درخواست‌های رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در شورای آموزش و پرورش استان بود.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: نرخ پراکندگی جمعیت دانش آموزی در استان ۳/۸۵ در هر کیلومتر مربع است که توزیع منابع و تجهیزات آموزشی را با سختی مواجه می‌کند.

حسنعلی میرعبدی می گوید: از طرفی رشد فزاینده جمعیت دانش آموزی یکی دیگر از موضوعاتی است که بر شاخص‌های مختلف مانند فضای آموزشی و نیروی انسانی تاثیر می‌گذارد.

به گفته او  پیش‌بینی انجام شده براساس نرخ موالید در پنج سال گذشته نشان می‌دهد که تا سال ۱۴۰۵ حداقل یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر دانش آموز در استان خواهیم داشت.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان  گفت: در سال تحصیلی جاری ۸۶۳ هزار و ۸۱۷ دانش آموز در مدارس استان در حال تحصیل هستند.

او گفت: هم اکنون ۳۲ هزار و ۷۷۹ نفر نیروی انسانی در سراسر استان در حال خدمت هستند و با کمبود ۱۲ هزار و ۴۲۳ معلم در این استان روبرو هستیم.

میرعبدی  گفت:جذب نیرو در آموزش و پرورش از ۲ طریق دانشگاه فرهنگیان و آزمون استخدامی ماده ۲۸ انجام می‌شود.

او می گوید: تا کنون ۶۲ درصد سهمیه استخدامی ماده ۲۸ و ۴۹ درصد سهمیه دانشگاه فرهنگیان در استان جذب شده است که برای افزایش میزان جذب می‌بایست حق انتخاب بیش از یک کد رشته و کد مکان در آزمون استخدامی به داوطلبان داده شود.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان موضوع بازماندگان از تحصیل را یکی دیگر از معضلات استان عنوان کرد و گفت: در کل کشور ۹۸۰ هزار و ۸۷۱ بازمانده از تحصیل شناسایی شده اند که ۱۵ درصد این جمعیت با رقم ۱۴۷ هزار و ۲۸۴ نفر در این استان هستند.

میرعبدی گفت: فقر ناشی از پایین بودن سرانه درآمد در خانوار‌های استان، پراکندگی جمعیت و نبود فضای آموزشی در روستا‌های دوردست، کمبود سرویس روستا مرکزی، ازدواج زود هنگام و فرصت‌های کاذب اشتغال در مرز از مهمترین دلایل ترک تحصیل در سیستان و بلوچستان است.

او به راهکار‌های کوتاه مدت برای جلوگیری از افزایش آمار بازماندگان از تحصیل اشاره کرد و گفت: ورود ائمه جمعه برای اقناع جوامع محلی و فرهنگ سازی در این زمینه و استفاده از ظرفیت رسانه و کسانی که صاحب نفوذ هستند می‌تواند در این زمینه تاثیر گذار باشد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار