درخواست لیتوانی از اتحادیه اروپا برای ایستادگی در برابر چین

وزیر خارجه لیتوانی مدعی نقض قوانین تجارت بین الملل از سوی پکن شد و از اتحادیه اروپا خواست در برابر اقدامات چین بایستد.

باشگاه خبرنگاران جوان - «گابریلیوس لندسبرگیس» وزیر خارجه لیتوانی ضمن «غیرقانونی» دانستن فشار چین بر لیتوانی، خواستار فشار اروپا بر پکن شد و هشدار داد در صورتی که با اقدامات چین مقابله نشود به سیستم تجارت بین‌الملل آسیب وارد خواهد شد.

به گزارش فایننشال تایمز، وزیر امور خارجه لیتوانی مدعی شد که چین درگیری خود را بر سر روابط لیتوانی با تایوان تشدید کرده و شرکت‌هایی را که از قطعات ساخته شده در بالتیک استفاده می‌کنند، هدف قرار می‌دهد.

لندسبرگیس گفت: «اکنون باید یک پاسخ بسیار روشن از سوی اروپا وجود داشته باشد. اروپا باید بگوید که این راهی برای رفتار با بازار واحد نیست. این آزمونی برای نظم تجارت بین المللی مبتنی بر قوانین است. اروپا باید مقابل اقدامات پکن بایستد.»

طی ماه‌های گذشته لیتوانی سفارت تایوان را در «ویلنیوس» پایتخت خود افتتاح کرد و همین امر باعث افزایش تنش‌ها میان لیتوانی و چین شد. پکن به این اقدام لیتوانی واکنش نشان داد و سفیر خود را فراخواند. چین با کاهش روابط با لیتوانی، کالا‌های لیتوانیایی را در مرز‌های خود متوقف کرد و به شرکت‌های اروپایی از جمله یک شرکت قطعه‌سازی آلمانی هشدار داد که از قطعات لیتوانی استفاده نکند.

تایوان برای پاسخ به این تصمیم پکن، حمایت خود از لیتوانی را اعلام کرد و با ایجاد یک صندوق سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیون دلاری در این کشور سعی کرد فشار دیپلماتیک و تجاری چین بر حوزه بالتیک را کاهش دهد.

استفاده از عبارت «دفتر نمایندگی تایوان» از سوی لیتوانی یک شکاف دیپلماتیک مهم است که سیاست چین واحد را در مقابل این جزیره خودگردان در صحنه بین المللی به چالش می‌کشد. چین بار‌ها تاکید کرده که تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و با اسقلال آن مخالف است. در جهان، تنها ۱۵ کشور تایوان را به رسمیت می‌شناسند و با آن روابط دیپلماتیک دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار