به گفته رئیس فرماندهی پلیس آلماتی در قزاقستان، تنها در این شهر نزدیک به دوهزار نفر دستگیر شده و تعداد زیادی اسلحه و مهمات کشف شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان – منابع خبری اعلام کردند تا کنون هزار افسر پلیس در ناآرامی‌های قزاقستان زخمی شده اند.

به گزارش اسپوتنیک، طی ۲۴ ساعت گذشته، تنها در آلماتی، هزار و ۹۰۰ نفر از معترضانی که در ناآرامی‌ها مشارکت داشته اند، دستگیر شده اند. رئیس مرکز فرماندهی آلماتی اعلام کرد مجموعا هزار و ۹۲۵ نفر از شرکت کنندگان در «تجمعات غیرقانونی» و افرادی که در «حملات و سایر جنایات» نقش داشته اند دستگیر شده اند. همچنین به گفته وی، نیرو‌های امنیتی تعداد زیادی سلاح و مهمات از این افراد جمع‌آوری کرده اند.

از سوی دیگر، تعداد افرادی که در شهر «چیمکنت» قزاقستان در ارتباط با ناآرامی‌ها بازداشت شده اند، به سه هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است. هرچند، رئیس دفتر فرماندهی این شهر اعلام کرده است که اکنون وضعیت در شهر نسبتا به ثبات رسیده است.

این در حالی است که اعلام شده در جریان اعتراضات در سراسر قزاقستان ۱۰ هزار نفر دستگیر شده و ۱۶۴ نفر از جمله یک کودک جان خود را از دست داده اند.

اعتراضات گسترده در قزاقستان از یکشنبه هفته گذشته با افزایش قیمت سوخت آغاز شد. ساکنان شهر‌های غربی این کشور با افزایش دو برابری قیمت گاز مایع مخالفت کردند. کمی بعدتر، اعتراضات به شهر‌های دیگر از جمله آلماتی، بزرگ‌ترین شهر قزاقستان گسترش یافت.

با به خشونت کشیده شدن اعتراضات، افراد اقدام به آتش زدن ساختمان‌های دولتی کرده و مقامات تا ۱۹ ژانویه در کشور وضعیت اضطراری اعلام کردند. به گزارش وزارت کشور قزاقستان، ۱۸ تن از مقامات امنیتی این کشور نیز تا کنون کشته شده اند.
وزارت کشور ۱۱ ژانویه اعلام کرد که نیرو‌های امنیتی ۹۹۰۰ نفر را در ارتباط با ناآرامی‌های مرگبار بازداشت کرده اند.

بازگشت قزاقستان به شرایط عادی

امروز (پنجشنبه) اولین پرواز مسافربری پس از ۱۰ روز ناآرامی در قزاقستان در فرودگاه بین المللی شهر آلماتی به زمین نشست.
به گزارش آسوشیتد پرس، این هواپیما از شهر نورسلطان، پایتخت قزاقستان به آلماتی پرواز کرده بود. کار فرودگاه‌های آلماتی، پر جمعیت‌ترین شهر قزاقستان امروز (پنجشنبه) از سر گرفته شده و پرواز‌های داخلی و خارجی طبق برنامه از ساعت ۸ الی ۲۱ انجام می‌شود.

از دو روز گذشته، رفتگران مشغول پاکسازی خیابان‌ها و جمع‌آوری بقایای وسایلی هستند که توسط معترضان به آتش کشیده شده بود.

در نتیجه اعتراضات و ناآرامی‌ها قاسم جومارت توقایف، رئیس جمهور قزاقستان نخست وزیر جدیدی منصوب کرد و تا کنون ۱۶ وزیر از پارلمان قزاقستان رای اعتماد گرفته اند.

نیرو‌های حافظ صلح نیز که از کشور‌های روسیه و ارمنستان اعزام شده بودند، امروز از قزاقستان خارج خواهند شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار