مدیر عامل آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت:دستکم ۲۰ هزار حلقه چاه غیر مجاز در استان وجود دارد که از این میزان حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ حلقه متروکه و بدون آبدهی است.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان-  حسن ساسانی امروز در دومین جلسه شورای اسلامی استان در استانداری اصفهان گفت:سالانه نزدیک به ۳۸۰ میلیون متر مکعب آب از چاه‌های غیر مجاز در استان برداشت می‌شود.

بیش از هشت هزار و ۳۰۰ حلقه چاه غیر مجاز از سال ۹۲ تا کنون در استان پر شده است که کار بسیار سختی بوده است.

تنها از طریق روش اصلاح حریم چاه‌ها در استان ۸۱۴ میلیون متر مکعب صرفه جویی شده است.

او می‌گوید آبخوان اصفهان بزرگ و برخوار تحت تاثیر مستقیم رودخانه زاینده رود است و ورودی این آبخوان از طریق رودخانه تامین می‌شود و در زمان خشکی رودخانه، برداشت‌های سالانه در دشت برخوار به بالای ۴۵۰ میلیون متر مکعب از منابع آب‌های زیر زمینی برداشت می‌رسد و پدیده فرونشست را در استان به‌دنبال دارد.

ساسانی گفت: بیشترین افت سطح آب‌های زیر زمینی در کل دشت‌های استان اصفهان در دشت نجف آباد، شامل بخشی از فلاورجان، نجف آباد و خمینی شهر اتفاق افتاده است.

هدر رفت آب در حوضه زاینده رود وجود ندارد، اما در زمان بازگشایی آب حد فاصل چم آسمان تا نکوآباد در بعضی مواقع ۱۲ متر مکعب بر ثانیه آب ناپدید می‌شود که میزان بالایی است و که همه این آب‌ها در دشت نجف آباد هدایت می‌شود.

ساسانی گفت: به‌دلیل نبود آب در رودخانه زاینده رود حفاری چاه‌های غیر مجاز افزایش پیدا کرده است.

ضریب تعدیل توسط آب منطقه‌ای مشخص نمی‌شود و بر اساس مطالعاتی که توسط وزارتخانه انجام شده و بر اساس ضخامت آبخوان‌ها و افت شدید آبخوان در هر دشتی ضریبی را اعلام کرده است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت:میزان ذخیره سد زاینده رود به‌عنوان منبع اصلی تامین آب استان اصفهان با کاهش چشمگیری روبروست و در حال حاضر ذخیره مخزن این سد به ۱۶۳ میلیون مترمکعب رسیده است.

از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر سال ۱۴۰۰ تا کنون) در چلگرد به‌عنوان منبع تامین آب زاینده رود ۳۸۵ میلی متر بارش گزارش شده است.

سال گذشته در چنین روزی ۴۱۶ میلیمتر بارندگی داشتیم درحالی که میزان بارش متوسط بلند مدت در کوهرنگ ۵۵۳ میلیمتر است.

ساسانی گفت: بارش‌ها نسبت به سال گذشته هفت درصد و نسبت به متوسط بلند مدت ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده در حالیکه میزان ذخیره آب سد زاینده رود در متوسط بلند مدت ۶۱۵ میلیون متر مکعب است.

به گفته مدیر عامل آب منطقه‌ای استان اصفهان در حال حاضر با کاهش چشمگیر بارش و حجم مخزن سد زاینده رود مواجه هستیم که نبود توازن بین منابع و مصارف مشکل اساسی حوضه زاینده رود است در دهه‌های اخیر بارگذاری بیش از حد روی منابع آب‌های سطحی و آب‌های زیر زمینی انجام شده است.

جلسه شورای اسلامی استان اصفهان با حضور ۲۴ نفر از نمایندگان شهرستان‌های استان در این شورا برگزار شد؛ در این جلسه مدیرکل آب منطقه‌ای استان اصفهان نیز برای پاسخ به سووالات اعضای شورای اسلامی استان حضور داشت.
بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر در استان اصفهان عضو شورا‌های شهر هستند.


انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.