میزان مصرف سموم در بخش کشاورزی استان کرمانشاه بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ تن در طول سال است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه -فرهاد شریفی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: میزان مصرف سم در اراضی استان کرمانشاه کمتر از یک کیلوگرم و حداکثر ۷۰۰ سی سی در هر هکتار است که غالب سموم مصرفی هم در مزارع گندم و جو مصرف شده که علف کش، حشره کش و آفت کش هستند.

میزان مصرف سم در اراضی استان کمتر از حد استاندارد است و کمتر از آمریکا و کشور‌های اروپایی سم مصرف می‌کنیم.

استفاده از سموم در مبارزه با آفات بخش کشاورزی گریزناپذیر می باشد و  نمی‌توانیم مصرف سموم را در بخش کشاورزی کنار بگذاریم، چراکه در این صورت عملکرد مزارع به شدت افت کرده و گاه حتی عملکرد برخی مزارع به طور کامل از دست خواهد رفت.

نباید از مصرف سم در بخش کشاورزی بترسیم، چون مصرف سم در بخش کشاورزی همانقدر لازم است که بیمار باید دارو مصرف کند، اما باید در مصرف سموم دقت کرده و استاندارد‌ها رعایت شوند.

سازمان حفظ نباتات در سال‌های اخیر استفاده از بیش از ۱۰۰ قلم سم پرخطر را در بخش کشاورزی ممنوع کرده و به سمت مصرف سموم کم خطر با دوره کارنس (ماندگاری) کمتر از چند روز روی آورده است

برگشت خوردن محصولات کشاورزی از کشور‌هایی مثل روسیه، ازبکستان، هندوستان و امارات به اذعان خود این کشور‌ها هیچ یک به دلیل وجود بقایای سم و کود در محصولات کشاورزی نبوده، بلکه این محصولات به دلایلی مثل تغییر شیوه نامه های صادراتی کشور هدف یا بالا بودن میزان خاک موجود در محصولات صادراتی برگشت خورده اند.

سالانه بین ۴.۵ تا پنج میلیون تن صادرات تره بار از داخل کشور به دیگر کشور‌ها داریم که سهم مرز‌های استان کرمانشاه از این میزان صادرات یک میلیون تن است و بی انصافی است بخاطر برگشت خوردن چند کامیون محصول آن هم نه به دلیل بی کیفیتی محصول و یا استفاده غیراصولی از سموم، بلکه به دلایل دیگر به اعلام کشور‌های هدف صادراتی جنجال به پا کنیم.

محصولات کشاورزی تولیدی در داخل کشور سالم بوده و به هیچ عنوان بی کیفیت نیستند، لذا مردم نگرانی برای مصرف محصولات کشاورزی نداشته باشند.

برگشت خوردن محصولات کشاورزی تلنگری برای صادرکنندگان است و این موضوع نشان داد تجار باید رعایت شیوه نامه های صادراتی را جدی بگیرند.

شیوه نامه های صادراتی کشور‌های مختلف متفاوت است و از این پس کشاورزان و تجار اگر بخواهند به کشور‌های اوراسیا مثل روسیه، ازبکستان، بلاروس، قرقیزستان و ... صادراتی داشته باشند باید قبل از اقدام به صادرات به مراکز مدیریت حفظ نباتات در جهاد کشاورزی مراجعه کرده و لیست سموم مجاز مصرف در کشور هدف را اخذ کرده و سپس بر اساس استاندارد‌های کشور هدف اقدام به صادرات محصولات کشاورزی کنند.

انتهای پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.