کارشناس زمین‌شناسی با اشاره به وقوع زمین‌لرزه ۲.۵ ریشتری در مهیار شهرضا گفت: رخداد این زلزله می‌تواند زنگ خطری باشد برای مسئولان که نگاه جدی‌تر به مسئله فرونشست زمین، داشته باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان - محسن رفیعی گفت: طبق اعلام مرکز لرزه‌نگاری کشور ساعت ۱۳ امروز ۲۱ دی، زلزله‌ای با بزرگی ۲.۵ ریشتر در عمق ۸ کیلومتری زمین در منطقه مهیار شهرستان شهرضا رخ داده است. وقوع زمین لرزه‌هایی با این بزرگی، به طور معمول، اهمیت چندانی نداشته اما آنچه اهمیت رخداد چنین لرزه‌ای را از سایر زلزله‌های با بزرگی مشابه متمایز کرده، محل وقوع آن است.

به گفته او وقوع خرده لرزه‌هایی با بزرگی مشابه زلزله مهیار می‌تواند منجر به افزایش نرخ فرونشست زمین شده و بر اهمیت این زلزله بیفزاید، رخداد این زلزله می‌تواند زنگ خطری باشد برای مسئولان، که ضمن نگاه جدی‌تر به مسأله فرونشست زمین، برداشت بیش از حد از آبخوان‌ها را کنترل و متوقف کنند.

اُفت سطح آب زیرزمینی با میانگین سالانه حدود ۸۰ سانتی‌متر در سال باعث ایجاد درز و شکاف‌های متعدد در این دشت و همچنین ثبت جا به جایی عمودی با نرخ بیش از ۱۰ سانتی‌متر در سال شده است.

به گفته مدیرکل سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور بیشترین افت تجمعی آبخوان‌های استان اصفهان که در طول سال‌ها رخ داده مربوط دشت مهیار شمالی است.

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار