تاکنون در سطح ۳۰۰ هزار هکتار از گون زار‌های استان چهارمحال و بختیاری، نمونه‌هایی از خشکیدگی گونه‌های مختلف گون مشاهده شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد - محمدرضا محمدی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: درصد خشکیدگی‌های مشاهده شده در محدوده هر یک از گون‌زار‌های استان متفاوت است و تاکنون در سطح ۳۰۰ هزار هکتار از گون زارها، نمونه‌هایی از خشکیدگی گونه‌های مختلف گون مشاهده شده است.

در استان حدود ۸۰ نوع گونه گون وجود دارد که به طور تقریبی تمامی آن‌ها در معرض خشکیدگی قرار دارند، اما خشکیدگی گونه‌های بوته‌ای و درختچه‌ای بیشتر از دیگر نمونه‌هاست.


بیشتر بخوانید


در اوایل دهه ۹۰ در چند گونه از گون‌ها، خشکیدگی‌هایی مشاهده شد که با بهبود بارش‌ها در سال‌های ۹۲ و ۹۳ این میزان خشکیدگی کاهش یافت، اما در چند سال اخیر، برای بار دوم وسعت بیشتری از گون‌زار‌ها دچار خشکیدگی شدند با این تفاوت که این بار، تعداد بیشتری از گونه‌های گون موجود در مراتع استان درگیر این تنش هستند.

در برخی مناطق حفاظت شده همچون منطقه تنگ صیاد فشار دام و دخالت‌های انسانی به مراتب کمتر است، اما مشاهده بوته‌های خشک شده گون در این منطقه نشان می‌دهد که باید نسبت به بروز این تنش حساس شد و علت آن را پیگیری کرد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار