روح الله بابایی یکی از نقاشان و مجسمه سازان برجسته لرستان، در حال ساخت مجسمه شهید حاج قاسم سلیمانی است و معتقد است که عشق به سردار باعث شد سختی‌های ساخت این مجسمه را به جان بخرد.

باشگاه خبرنگاران جوان -روح الله بابایی که در خانواده‌ای اهل ذوق و هنر تربیت شده معتقد است: بسیاری از هنرمندان حوزه هنر‌های تجسمی در جایگاه اصلی خود قرار ندارند، این در حالی است که یک هنرمند باید بداند که چه می‌خواهد و به دنبال چیست.

او می‌گوید: یک مجسمه ساز باید به این نکته برسد که مخاطب برایش مهم باشد و در آثارش به شادی مردم توجه داشته باشد.

این هنرمند دلفانی که ۳۸ سال سن دارد سبک رئالیست را هم در نقاشی و هم مجسمه سازی دنبال کرده است، رویکرد او در مجسمه سازی بیشتر پرداختن به شخصیت‌های دینی و مذهبی است.

آثار این هنرمند دلفانی در جشنواره‌های سراسری و استانی موفق به دریافت جوایز ارزنده‌ی شده، کسب رتبه اول مجسمه سازان غرب کشور یکی از موفقیت‌های او است، همچنین مجسمه فردوسی بابایی از بین ۱۰۷ اثر دنیا به عنوان دومین اثر برگزیده شد.

مجسمه فردوسی، تندیس ذوالجناح، مجسمه پیام عاشورا و پرواز دلفین‌ها از جمله آثار این هنرمند موفق دلفانی است، وی که هم اکنون در حال ساخت مجسمه سردار سلیمانی است، روایتی جالب و شنیدنی از ساخت مجسمه سردار سلیمانی دارد و به همین بهانه با وی گپ و گفتی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

ماجرای خوابی که سرآغاز ساخت مجسمه «حاج قاسم» شد

ورود به عرصه هنر‌های تجسمی

وی از ورودش به عرصه مجسمه سازی می‌گوید: به واسطه یک اتفاق ساده، سال ۷۸ برادرم نقش برجسته‌ای روی دیوار کار کرد خیلی برایم شیرین بود همان جرقه ایی شد که من به این عرصه ورود کنم، شروع کردم به ساخت مجسمه با ابزار ابتدایی و گچ ادامه دادم تا سال ۸۴ که اولین نمایشگاه را برگزار کردم.

او ادامه می‌دهد: رویکرد من در عرصه هنر‌های تجسمی پردازش شخصیت‌های دینی و مذهبی و تاریخی است، زیرا این خلا را در فضا‌های شهری احساس کردم.

این هنرمند در باره انتخاب مجسمه فردوسی به عنوان دومین اثر از بین ۱۰۷ اثر دنیا می‌گوید: من در ساخت مجسمه فردوسی به دنبال تحول بودم به همین دلیل چکیده‌ای از شاهنامه را در مجسمه پیاده کردم، در واقع آمده بودم که انقلابی ایجاد کنم و نتیجه را هم دیدم. ساخت این مجسمه حدود هشت ماه طول کشیدو در این زمینه تلاش کردم انقلابی ایجاد کنم و نتیجه را دیدم، مردم شهر از پیر و جوان تا زن و مرد با این المان ارتباط برقرار کردند.

تندیس ذوالجناح و نزدیک شدن حضرت زینب (س) نیز از دیگر آثاری است که باعث شد مردم درک بهتری از واقعه عاشورا داشته باشند.

وی معتقد است: هنر‌های تجسمی در صورت درک هنرمند می‌تواند تاثیرگذاری بیشتری در جامعه به دنبال داشته باشد، در واقع مجسمه سازی به درک بیشتر مسائل کمک می‌کند.

ماجرای خوابی که سرآغاز ساخت مجسمه «حاج قاسم» شد

نقش هنر‌های تجسمی در آگاه کردن مردم

او با اشاره به نقش هنر‌های تجسمی در آگاه کردن مردم می‌گوید: باید افراد تخصصی و پخته به این عرصه ورود کند، از طرفی باید از فیلتر‌های خاصی عبور کنند، زیرا این حق مردم است.

نمی‌شود هر مجسمه را هر کجا نصب کرد یعنی موقعیت و جایگاه مجسمه در فضا‌های شهری باید مورد توجه قرار بگیرد.

به عنوان نمونه یک مجسمه در میدان شهدا نورآباد نصب شده یک کار مدرن است، اما مردم با آن ارتباطی قرار نمی‌کنند، ما باید اثری را بسازیم که مردم از دیدنش لذت ببرند و در واقع یک حس خوب انتقال داده شود از طرفی قابل درک باشد، نباید المان‌هایی را نصب کرد که مردم شناختی از آن ندارند.

او از حس و حال خود هنگام ساخت مجسمه می‌گوید: تا زمانی که مجسمه در کارگاه است برای دل خودت کار می‌کنی، یعنی متعلق به خودت است، اما از یک جایی به بعد باید به مخاطب و فضای شهری فکر کرد، باید به تاثیر آن در اجتماع و نقشی که در شادی مردم ایفا می‌کند هم اندیشید.

نباید مجسمه تنها اثری باشد برای اشغال کردن فضا بلکه باید پیام خود را به مردم برساند، زیرا هنرمند رنجی به خود داده تا برای مردم اثری شادی بخش را بسازد.

او که دوره پیکرتراشی سنگ را نزد پروفسور فخیمی از برجسته‌ترین مجسمه پ‌سازان آسیا گذرانده می‌گوید: برای ساخت مجسمه خیام که اکنون در دانشگاه اوکلاهامای آمریکا است این دوره را گذرانده ام.

ماجرای خوابی که سرآغاز ساخت مجسمه «حاج قاسم» شد

رویایی که رنگ حقیقت گرفت

این هنرمند در ادامه صحبت‌هایش به ساخت مجسمه سردار سلیمانی نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: چند روز پس از شهادت سردار، خواب دیدم که در یک سالن که به نظر محوطه‌ی ناحیه سپاه نورآباد بود، هستم، گویا منتظر بودم که پروژه‌ای را به من بدهند، شهید همت، شهید احمد کاظمی و سردار سلیمانی حضور داشتند. من را به اتاق کوچکی هدایت کردند، یک نفر هم همراه من بود که نمی‌شناختمش.

داخل اتاق روی یک موکت نشسته بودیم که شهید احمد کاظمی گفت مجسمه را به روح الله بابایی بدهید، شهید همت هم همین را گفت، سردار سلیمانی هم خندید. در همان شرایط از خوشحالی فقط گریه می‌کردم و وقتی بیدار شدم از دیدن این خواب بسیهر خشنود بودم و آن را افتخار بزرگی می‌دانستم.

ماجرای خوابی که سرآغاز ساخت مجسمه «حاج قاسم» شد

پیشنهاد ساخت مجسمه سردار سلیمانی

صبح وقتی از خواب بیدار شدم متوجه چند تماس شدم، معمولا تماس‌های ناشناس را پاسخ نمی‌دادم، اما وقتی خوابم را به یاد آوردم، کنجکاوانه سریع تماس گرفتم که طرف پشت گوشی گفت از شهرداری هشتگرد تماس گرفته است. بعد از صحبت اولیه از من خواستند که مجسمه سردار را برایشان بسازم. البته قبلا هم برایشان کار کرده بودم.

نهایتا هفتاد روز زمان برد تا پیش ساخت مجسمه انجام شود و تقریبا الان کار تکمیل شده است. چون قرار است هنگام رونمایی خانواده سردار حضور داشته باشند منتظر زمان مناسب هستیم. به نظر می‌رسد ۲۲ بهمن انجام می‌شود.

ماجرای خوابی که سرآغاز ساخت مجسمه «حاج قاسم» شد

ساخت مجسمه شخصیتی، چون سردار سلیمانی به من شوق و غرور می‌دهد، می‌دانستم که چه کسی را می‌سازم حساس‌ترین اثر من بود، از طرفی سختی‌ها خودش را هم داشت باید اثری تولید می‌کردم که سختی عملیات و ماموریت‌ها را روی آن پیاده کنم.

در مجموع سختی و حساسیت زیادی داشت ارتفاع چهار متر بود، کار کردن روی چهره زمان برد، زیرا باید با چهره سردار بیشترین شباهت را می‌داشت.

از جان و دل مایه گذاشتیم و، چون ارادت خاصی به شهید سلیمانی داشتم، شور و انرژی من چندین برابر شده بود. در واقع عشق به سردار باعث شد پای کار بمانم.

او در پایان صحبت‌های خود می‌گوید: مجسمه سازی روح و جسم است برای من، بار‌ها در این راه سختی دیده‌ام، خیلی‌ها به من گفتند کار را رها کن، اما رها کردن برای من مصداق این جمله است که به ماهی بگو آب را دوست نداشته باش.

منبع: فارس

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه عابدزاده
۰۵:۴۶ ۱۰ اسفند ۱۴۰۰
خدا قوت ؛ اجرتان با پروردگار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۲۵ دی ۱۴۰۰
سلام برشما وقتی نوشتی که گفته بودی ازسردارآنقدرخوشحال شدم که یک لحظه فکرکردم من شماهستم درود بی پایان برشما مرد بزرگ مخصوصا ازخطه لرباشی خدا قوت دلاور
Iran (Islamic Republic of)
ه. عباسی فیروزجاه
۲۱:۳۵ ۲۵ دی ۱۴۰۰
سلام و درود بر شما هنرمند متعهد که با این کار شورانگیز به خادمان ایران اسلامی قوت بیشتر می بخشید.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
فرهاد
۲۰:۵۶ ۲۵ دی ۱۴۰۰
خوشبحالت جوونمرد
Iran (Islamic Republic of)
رضازارع
۲۰:۵۶ ۲۵ دی ۱۴۰۰
سلام برروح پاک ومطهرسردارحاج آقاقاسم سلیمانی وهمراهان شهیدش روحشان شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۲۵ دی ۱۴۰۰
روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۲۳ دی ۱۴۰۰
سلام؛ اجرتان با خدا...
Canada
ناشناس
۱۷:۵۳ ۲۳ دی ۱۴۰۰
درود بر شما مجسمه ساز که مجسمه ماندگار سردار دلها را دارید میسازید به شما هنر مند عاشق سلام و درود میفرستم و خدا قوت انشااله شما الگوی باشید برای دیگر هنرمندان که بیشتر از این از سردار دلها آثار هنری خود را ارائه بدهند به عاشقان سردار دلها.
Iran (Islamic Republic of)
مندیغ
۱۷:۲۴ ۲۳ دی ۱۴۰۰
درود بر شما جوان خوش ذوق و سلیقه.....
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۵:۴۰ ۲۳ دی ۱۴۰۰
سلام و خداقوت
دمت گرم استاد
انشاالله از حاج قاسم عزیز عوض بگیری.
ما ارادت داریم به عاشقان سردار دلها..
United Arab Emirates
ناشناس
۱۲:۱۶ ۲۳ دی ۱۴۰۰
با سلام و درود خسته نباشید خدمت شما هنر مند گرامی آفرین برشما هنرمند باشخصیت و گرامی که با دستان پر مهر و محبت شما مجسمه سرداری را می کشید که دنیا برایش احترام ویژای قاءل هستند من ادور ‌دستان شما را می فشارم و می گویم دستت مریذاد خسته نباشید هنرمند ؛افتخار میکنم دوست عزیز که تو دوست هم استانی و همشهری هستیم (دوستت دارم ارادتمند عباس قهرمانی)
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۱۳ ۲۳ دی ۱۴۰۰
دمت گرم ودست مریزاد
لعنت خدا بر قاتلین سردار
Iran (Islamic Republic of)
اصغر
۰۹:۰۸ ۲۳ دی ۱۴۰۰
موفق باشندوسلامت علی یارت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۳ ۲۳ دی ۱۴۰۰
.مگه میشه همچین چیزی...امکاااااان نداره...
Iran (Islamic Republic of)
جانباز
۰۰:۵۸ ۲۳ دی ۱۴۰۰
سلام دورد به شما هنرمند عزیز خدا حفظتون کنه انشالله خوش به سعادت شما هر کسی لیاقت این کارو نداره
Switzerland
ناشناس
۱۰:۴۹ ۲۲ دی ۱۴۰۰
خدا قوت هنرمند
Iran (Islamic Republic of)
سید حبیب
۰۹:۱۳ ۲۲ دی ۱۴۰۰
درود خدا بر شما
خوشا به سعادتت
شک ندارم فردای قیامت سردار قدردان زحماتت خواهد بود و کارت گیر باشه حتما کمکت خواهد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۴ ۲۲ دی ۱۴۰۰
دسمریزا برار.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۲۱ دی ۱۴۰۰
به جای این همه تندیس و سردیس و... برای شادی روح ایشان و تمام شهدای عزیزمان ،

کلامشان را خوب بشنویم
راهشان را خوب بشناسیم
و برای سعادت همه بشریت
من ، شما و همه و همه
دست در دست هم
از ، رهروان ایشان در راه خدمت و انسانیت باشیم .. ان شاء الله

یا حق
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۵:۴۶ ۲۳ دی ۱۴۰۰
سلام و عرض ادب
عزیز دل ، هم حرف شما درسته و قابل احترام و هم عملکرد استاد قابل تقدیره.
در کل هر کسی طبق هنر و تخصص خودش داره به سردار دلها ابراز ارادت میکنه. یکی فرهنگی ، یکی هنری ، یکی با سخنرانی ، یکی با شعر ، یکی با کمکهای مومنانه ، یکی در عرصه نظامی ، یکی در عرصه علم و...
مهم اینه که همه سردارگونه رفتار کنن و اون موقع همه چی حل میشه انشالله...

چاکریم
Iran (Islamic Republic of)
ساسان ‌پا‌ک مهر
۱۸:۱۷ ۲۱ دی ۱۴۰۰
عالی ‌خیلی خوب‌شد‌.خداقوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۲۱ دی ۱۴۰۰
احسنت زنده باشی هنرمند افتخار ما لرستانی هاهستی دست مریزاد شما این همه هنر را نمی بینید دنبال ایراد میگردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۲۱ دی ۱۴۰۰
با سلام ایشون یا دروغ میگه یا خوابی که دیده خواب ساختگی توسط ابلیس بوده آقا مجسمه حرامه روایتی هم داریم که زمان حضرت نوح سه نفر از سرداران جنگی بودند که مردم خیلی دوستشون داشتند و برای اینکه فراموش نشوند مجسمه آنها را ساختند بعد از طوفان حضرت نوح ابلیس به صورت انسانی درآمد و در محلی که آن مجسمه ها بود به مردم آنجا گفت اینها قبلا خدای این منطقه بودند و پرستش میشدند و بت پرستی آغاز شد (ترجمه تفسیر البرهان فی تفسیر القرآن ج۹ ص۵۹۱)
Iran (Islamic Republic of)
سید حبیب
۰۹:۱۶ ۲۲ دی ۱۴۰۰
آسمان به ریسمان نباف دوست من
ما مرجع تقلید داریم که خیلی بهتر از شما دین رو می شناسند اگر مشکل داشت قطعا میگفتند
Iran (Islamic Republic of)
غلامرضا علی پور
۲۳:۵۸ ۲۲ دی ۱۴۰۰
سلام دوست عزیز حتما خودت دروغگویی.
فکر می کنی همه دروغ میگن. اگر امثال سردار سلیمانی
سلیمانی ها نبودند ناموس تان از خانه‌های داعش سر در می آوردند. کمی به خودتان بیایید
Iran (Islamic Republic of)
اصغر
۰۹:۱۲ ۲۳ دی ۱۴۰۰
الان مردم شعوردارندکه مجسمه خدانمیشه ونیست خودش نیازمنده
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۲:۰۳ ۲۳ دی ۱۴۰۰
داداش من،مجسمه سردار سلیمانی،تجسم غیرت،شجاعت،ناموس پرستی،انسانیت،و دلاوری ایران وایرانی هستش،نمادی از پهلوانان دلاوران ایران زمین هستش،کل جهان عکس اسطوره هاشون رو روی پولشون چاپ میکنن،
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۵:۵۰ ۲۳ دی ۱۴۰۰
کافر همه را به کیش خود پندارد...
عالم تر از شما نبود در مورد شرعیات ، اظهار فضل کنه.
متخصصین دینی هستن ، شما در حیطه تخصصی خودتون نظر بدین.
هزاران تندیس از بزرگان ساخته شده و در ملاء عام هستش . کدوم رو بجای خدا پرستیدیم.
ما عاشق سرداریم و چاکرِ ارادتمندان سرداریم. سردار رو چون بنده پاکِ خدا بود دوست داریم ، نه بجای خدا...
Iran (Islamic Republic of)
سید مهدی
۱۶:۲۸ ۲۱ دی ۱۴۰۰
یاشاسین دینی گارداشیمز الله قوات ویرسین❤️
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۲۱ دی ۱۴۰۰
اینم لره آفرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۲۱ دی ۱۴۰۰
درود بر دستان هنرمند و ذهن روشن شما
داری عبادت میکنی جای شما باشم بدون وضو کار نمیکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۲۱ دی ۱۴۰۰
مگر مجسمه سازی حرام نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۲۱ دی ۱۴۰۰
ما که سردار سلیمانی هیچ وقت دست در جیب ندیدیم بنده خدا همیشه دست به کمر مشغول خدمت بود..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۲۱ دی ۱۴۰۰
مجسمه را از روی یک عکس ساخته...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۲۱ دی ۱۴۰۰
شاید تو خوابش سردارو اینطوری دید و الهام گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۱ دی ۱۴۰۰
ساخت مجسمه و خرید و فروش آن از نظر شرعی جایز نیست.حتی میتونید به رساله مراجع فرمایید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۲۱ دی ۱۴۰۰
تا مرجع تقلید شما چه کسی باشه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۲۱ دی ۱۴۰۰
شهیدان زنده اند....
حاجی هنوزم زنده ست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۲۱ دی ۱۴۰۰
درود بر تو هم استانی عزیز،انشاءالله سردار دلها شفاعتت کنه،تو با اینکار دل یه ملت و همبنطور خانواده عزیز و محترم سردار رو خوشال میکنی
Iran (Islamic Republic of)
امیرخسروشاهی
۱۰:۴۲ ۲۱ دی ۱۴۰۰
سلام و درود به استادان چهره پرداز لطفا در ساخت چهره های قهرمانهای معاصر ما بیشتر دقت کنید تا جلوی هنر مندان خارجی کارهای شما زیر سوال نرود
Iran (Islamic Republic of)
saeid
۱۰:۴۱ ۲۱ دی ۱۴۰۰
ممنون خدا قوت پهلوان
آخرین اخبار