جلسه برنامه ریزی بزرگداشت نظامی، شاعر قرن ششم در تفرش با حضور نماینده یونسکو برگزار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان، اراک - جلسه برنامه ریزی برای بزرگداشت نظامی گنجوی با حضور مسئولان شهرستان تفرش و حضور تصویری نمانیده یونسکو در فرمانداری شهرستان تفرش برگزار و در این جلسه پیرامون ثبت مشاهیر شهرستان تفرش ویژه نظامی گنجوی تبادل نظر شد.

حکیم نظامی گنجوی شاعر و حماسه سرای قرن ششم از بزرگان شعر فارسی به شمار می‌رود که در سده ششم هجری در روستای طاد شهرستان تفرش چشم به جهان گشوده است.

برگزاری یک جلسه در شهرستان تفرش برای هماهنگی‌های لازم جهت مراسم بزرگداشت نظامی گنجوی، برگزاری نمایشگاه خوشنویسی از اشعار حکیم نظامی، حضور اساتید ادبی و هنری از داخل کشور و همچنین حضور اساتید فارسی زبان از سایر کشور‌ها در این مراسم از مواردی بود که در این جلسه مصوب شد.

حضور اساتید خوشنویسی، موسیقی و تئاتر و بازیگران بنام کشور مخصوصا هنرمندان با اصالت تفرشی دارند، دعوت و حضور خبرنگاران بین المللی جهت پوشش این رویداد از مهمترین مصوبات این جلسه بود

در این جلسه که نظرات مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان، مدیر کل میراث فرهنگی استان، قائم مقام صدا و سیمای استان مرکزی حضور داشتند مقرر شد زمان مراسم بزرگداشت بعد از هماهنگی با وزارت بهداشت تعیین شود.

دکتر ایوبی نماینده یونسکو که بصورت مجازی در ارتباط تصویری با این جلسه ضمن تشکر از مسئولین جهت پیگیر این موضوع حفظ هویت مشاهیر را از کار‌های ماندگار برای کشور دانست.

اخیرا هم هیاتی از کمیسیون ملی یونسکو در سفر به تفرش از منزل حکیم نظامی در تفرش دیدن کردند و برگزاری مراسم بزرگداشت حکیم نظامی در این شهرستان را مورد بررسی قرار دادند.

حکیم نظامی که از بزرگان شعر فارسی به شمار می‌رود، در سده ششم هجری در روستای طاد تفرش چشم به جهان گشود و مثنوی‌های عاشقانه‌ای، چون خسرو و شیرین، لیلی و مجنون و هفت‌پیکر، آثارِ این حکیم بزرگ است که سبک و زبانش الگو و نمونه سرایش داستان‌های منظوم عاشقانه است.

با اینکه این حکیم بزرگ در روستای طاد تفرش چشم به جهان گشوده است، اما بسیاری از مردم استان مرکزی از موقعیت و مقام حکیم نظامی در شعر فارسی درک چندانی ندارند. ‏

علاوه بر این فخرالدین عراقی شاعر بزرگ قرن هفتم هم اهل خطه کمیجان استان مرکزی است.

طبق آمار ۲۵ درصد مشاهیر علمی، فرهنگی و هنری تاریخ ایران زمین متعلق به استان مرکزی هستند و این وظیفه مسئولان استان را در زمینه ثبت معنوی و مادی آثار این مفاخر سنگین‌تر می‌کند.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.