آب‌های ساحل بوشهر میزبان پرندگانی است که زمستان را اینجا سپری می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر-  تماشای همین منظره پرواز پرندگان، انگیزه‌ای است که شهروندان را بر آن می‌دارد تا تنها در یک ساعت آن هم در بخشی از ساحل، بیش از ۱۰ کیلو گرم ضایعات مرغ را به آن‌ها عرضه کنند.

اما کارشناسان این گونه غذا دادن به پرندگان که در ساحل بوشهر بسیار هم دیده می‌شود را از چند منظر غیر اصولی و آسیب‌زا می‌دانند؛ تا جایی که حتی می‌تواند به قیمت جان مرغان مهاجر تمام شود.

چند دلیل برای پرهیز از تغذیه دستی مرغان مهاجر

آنطور که محمدکاظم اسماعیلی  می‌گوید: تغذیه دستی پرندگان در سواحل هم از نظر شیوه غذا دهی، هم نوع و کیفیت غذا اشتباه است.

دامپزشک اداره کل حفاظت از محیط زیست استان بوشهرگفته مرغان مهاجر بر اساس شرایط زیستی و هماهنگ با امکان دسترسی به غذا کوچ می‌کنند و در فصلی به بوشهر می‌آیند که می‌توانند نیاز غذایی خود را از دریا تامین کنند.

به گفته او تغذیه دستی پرندگان مهاجر در عادات و روند مهاجرت آن‌ها اثری مخرب دارد و توصیه نمی‌شود.

بر اساس توضیح دامپزشک اداره کل حفاظت از محیط زیست استان بوشهر کیفیت غذایی که به این پرنده‌ها عرضه می‌شود نیز مناسب نیست تا جایی که گاه می‌تواند جان آن‌ها را به مخاطره اندازد.

این دامپزشک می گوید: هر یک از گونه‌های مرغان آبزی و کنار آبزی تغذیه متفاوتی از سخت پوستان دریایی یا ماهی‌ها دارند و نباید در تغذیه آن‌ها دخالت کنیم.

جای خالی آگاه‌سازی مردم در سواحل شهر

 آگاه‌سازی مردم از نتیجه ناخواسته عمل‌شان و اطلاع‌رسانی در این باره عنصر غایب سواحل بوشهر است که مغفول مانده است.

به اعتقاد محمد مهدی طیاری مسئول باشگاه پرنده‌نگری «چکاوک»، کمبود آگاهی عامل رواج غذا دهی غیر اصولی در بوشهر است که در طولانی مدت اثری مخرب بر اکوسیستم خواهد داشت.

او پیشنهاد می‌کند تابلو‌هایی با انرژی خورشیدی در ساحل نصب کنند و در این زمینه اطلاع‌رسانی مناسب به مردم صورت گیرد.

مرغان مهاجر

راهی نو باید جست

به اعتقاد محمد مهدی طیاری اداره کل حفاظت از محیط زیست باید به صورت جدی این مساله را دنبال کند و آن را سامان بخشد، دست کم غذای استاندارد پرندگان در ساحل عرضه شود، با همکاری شهرداری اطلاع‌رسانی صورت گیرد و بر غذا دهی نظارت شود.

او می‌گوید: در بسیاری از کشور‌ها همچون استرالیا غذا دهی به حیوانات در قالب انجمن‌های زیست محیطی انجام می‌شود و علاقمندان با عضویت در آن و خریداری میزان غذای مشخص و استاندارد، تغذیه پرندگان را تجربه می‌کنند.

طیاری می گوید: صنعت پرنده‌نگری پس از فوتبال پرطرفدارترین است بنابراین به عنوان جایگزین تجربه غذا دادن به پرندگان، می‌توان با همکاری حفاظت از محیط زیست، شهرداری و میراث فرهنگی و گردشگری دوربین‌های پرنده نگری را در خط ساحلی شهر مستقر کرد و در ضمن اطلاعات مناسبی از این پرنده‌ها در اختیار علاقمندان قرار دارد.

آگاه سازی از پایه برای نجات مرغان مهاجر

دخالت نکردن در زیست پرندگان مهاجر و پرهیز از تغذیه دستی آن‌ها نقطه اشتراک کارشناسان و مسئولان محیط زیست بوشهر است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز می‌گوید: رفتار ما نیز باید متناسب سیستم بیولوژیکی آن‌ها باشد، آن‌ها خود می‌توانند نیاز تغذیه‌ای خود را تامین کنند و دخالت در این امر، برای آن‌ها مشکل زا است.

او در توضیح اقدامات انجام شده برای آگاه‌سازی بوشهری‌ها از پیامد‌های ناگوار این وعده‌های غذایی نابجا می‌گوید: یکی از سرفصل‌های طرح "یک ساعت با محیط بان" که در مدارس استان اجرا شده و ادامه دارد رفتار صحیح با این حیات وحش از جمله همین پرندگان است.

با اینکه کارشناسان، فعالان و مسئولان محیط زیست استان بوشهر بر لزوم برچیدن این دانه‌های نابجا از پیش روی مرغان مهاجر اتفاق نظر دارند، اما اقدامات انجام شده هنوز در خم همان کوچه یکم به انتظار مانده است و نیازمند سرعتی بیش از این‌ها است.

پیش تر رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز گفته بود که در کنار اقدام‌های ترویجی، لزوم حفظ امنیت زیستگاهی پرندگان مهاجر، کاهش استفاده از مواد پلاستیکی، خودداری از بروز آلودگی‌های زیست محیطی در تالاب‌ها و مناطق تجمع این پرندگان مهم است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.