وزارت صحت عامه می‌گوید در نتیجه بررسی ‌های این وزارت از1607 مرکز صحی در کابل نشان می‌دهد که 318 مرکز بدون جواز و بگونه غیرمعیاری فعالیت دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان - عبدالباری عمر، معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه، امروز در نشستی نتایج برنامه ارزیابی کارکردهای مراکز صحی خصوصی و دولتی را که چندی پیش در کابل و ولایات راه اندازی کرده بود، اعلام نمود.

وی گفت کمیته ای اخیراً به منظور نظارت و ارزیابی از مراکز صحی تشکیل شده است، در مجموع به تعداد 1607 مرکز صحی را در کابل نظارت و بررسی کرده است.

وی مراکز صحی را شامل درملتون، لابراتوار، شفاخانه‌، شرکت تورید ادویه و … خواند و گفت که در این ارزیابی شماری از مراکز صحی به دلیل معیاری نمره  70 گرفتند و شماری دیگر به دلیل معیاری نبودن، صفر گرفته اند.

موصوف گفت در نتیجه این ارزیابی، 116 معاینه خانه، سه شفاخانه خصوصی، 57 لابراتور و شش مرکز تشخیصیه در کابل  بدون جواز فعالیت داشته وخدمات غیرمعیاری را عرضه می‌کردند.

او گفت که 75 شرکت توریدی،34 کلینیک سراپا، 96 درملتون، سه عمده فروشی ادویه، 10 کلینیک اکسری و سه شرکت توریدی ادویه جواز ندارند.

معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه می‌گوید نظارت و ارزیابی از مراکز صحی هنوزهم جریان دارد و نتایج آن بعداً اعلام می‌شود.

وی، با انتقاد از گران‌فروشی ادویه در برخی درملتون‌ها گفت، دوایی که یک‌هزار افغانی می‌شود؛ اما برخی‌ها چندین هزار افغانی به فروش می‌رسانند.

عمر، با اشاره به جلوگیری از فساد، برخورد سلیقه‌ی، ناامنی و اختطاف از داکتران افغان در بیرون از کشور خواست به افغانستان بیایند و مصدر خدمت به مردم خود شوند.

محمد حسین غیاثی، معین پلان و پالیسی وزارت صحت عامه، با اشاره به مشکلات موجود در سکتور صحت گفت در حکومت گذشته تبلیغات وجود داشت که در بخش صحت کار زیاد صورت گرفته اما قسمی‌که دیده می‌شود هنوزهم مشکلات موجود است و ضرورت اصلاح دارد.

او گفت مشکلات فراوان در بخش صحت موجود است و تلاش‌های جدی برای از بین بردن آن در 34 ولایت کشور آغاز شده است.

انتهای پیام/ ر  

برچسب ها: وزارت صحه ، کابل ، ارزیابی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.