میرکاظمی گفت: علیرغم ثابت نگه داشتن قیمت سوخت تورم بیش از ۵۰ درصد رشد داشته که ریشه آن استقراض دولت در بانک مرکزی است.

باشگاه خبرنگاران جوان  - مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: علی رغم ثابت نگه داشتن قیمت سوخت تورم بیش از ۵۰ درصد رشد داشته که ریشه آن استقراض دولت در بانک مرکزی است

رئیس سازمان برنامه و بودجه برای دفاع از لایحه بودجه ۱۴۰۱ در مجلس حضور یافته بود  گفت که استقراض و خلق پول خط قرمز ما است و اجازه خلق پول از سوی دولت سیزدهم را ندادیم.

به گفته میرکاظمی در چند ساله گذشته کمبود ارز داشتیم و ارز از بازار آزاد خریداری شده و به قیمت ۴۲۰۰ به عنوان ارز ترجیحی پرداخت شده که باعث افزایش پایه پول شده است. ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و باید برای ارز تصمیمی عاقلانه بگیریم.

با حذف ارز ۴۲۰۰ می‌خواهیم بار را از دوش فقرا برداریم و درآمد نفتی ۲۶ هزار میلیاردی داریم که ۶۰ درصد آن را می‌توانیم هزینه کنیم و ۴۰ درصد دیگر آن با صندوق توسعه ملی می‌رود. این جمله را میرکاظمی می گوید و ادامه می دهد ۶۵۰ هزار میلیارد حقوق پرداختی ما در سال آینده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه توضیح داد که با در نظر گرفتن سهم های دیگر از درآمد نفتی، ۱۶ میلیارد دلار باید به هزینه های جاری و عمرانی در خزانه و همچنین ارز ترجیحی اختصاص داده شود، آیا میتوان با این اعتبار هر دو موضوع را دنبال کرد؟

میرکاظمی گفت که بانک مرکزی مجبور شده برای تامین ارز، آن را از بازار بخرد و به قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان بفروشد و باعث افزایش پایه پولی شود. دولت در سال آینده باید ۶۵۰ هزار میلیارد تومان حقوق پرداخت کند و ۱۷۰ هزار میلیارد تومان سررسید اوراق محاسبه شده است. همچنین ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بازپرداخت اوراق و بدهی هاست.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت که صندوق ها می‌گویند تا حدود ۷ درصد می توانند حقوق پرداخت کنند و دولت مجبور شده این پرداخت ها را تامین کند. پایه های مالیاتی که پیشتر دریافت نمی‌شد، در بودجه سال آینده قرار داده شده و همچنین ۲ میلیون نفر مؤدی مالیاتی جدید شناسایی شده است.

به گفته میرکاظمی اگر ارز ترجیحی را پرداخت کنیم بازار به همین روند ادامه پیدا خواهد کرد و اگر به خزانه واریز شود دیگر نمی‌توان ارز ترجیحی را پرداخت کرد، اما در چند سال گذشته به دلیل اینکه ارز نبوده بانک مرکزی به قیمت ۲۴ تا ۲۳ هزار تومان خریده و ۴۲۰۰ پرداخت کرده یعنی پایه پولی و هزینه‌ها را بالا برده است، اما نمی‌توان این شرایط را ادامه داد، لذا باید به یک تعادلی رسید. چگونه می‌توانیم هزینه ۳۰ میلیارد دلاری برای کشور بتراشیم در حالی که ۱۶ میلیارد دلار داریم؛ لذا باید عاقلانه تصمیم گرفت.

این سوال را مجددا مطرح می‌کنم؛ در ۲ سال گذشته قیمت سوخت و ارز ترجیحی تغییر نکرده، اما چرا تورم ۵۰ درصد است؟ این سوالی بود که رئیس سازمان برنامه و بودجه مطرح کرد و گفت برای اینکه ارز را اینجا داده و جایی که باید کنترل می‌کردیم پایه پولی را بالا برده، خلق نقدینگی کرده و استقراض کرده ایم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه نباید بار را به دوش محرومین انداخت، تاکید کرد ما می‌خواهیم باری که به دوش محرومین افتاده را برداریم، ضمن آنکه درآمد نفتی ما ۲۶ میلیارد دلار است که صرفا ۶۲.۵ درصد آن را می‌توانیم تبدیل و استفاده کنیم. (با فرض اینکه ۲۰ درصد به صندوق توسعه ملی دهیم) و اینکه تمام درآمد مالیاتی ما حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان است، اما فقط ۶۵۰ هزار میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت سیزدهم گفته که دولت باید منابع مصوباتی مانند همسان سازی که پیش از این تصویب شده است را تامین کند، در حال حاضر صندوق‌ها ۶ الی ۷ درصد را پرداخت و مطرح می‌کنند که نمی‌توانند پرداخت کنند، بنابراین دولت آن را پرداخت می‌کند. تمام مالیات پیش بینی شده حدود ۴۵۰ همت است.

برخی مطرح می‌کنند که علت رشد این میزان مالیات چیست؟ باید به این نکته توجه کنیم که ۲۷۰ همت برای مالیات در سال جاری مصوب شد که عملکرد امسال بین ۳۱۰ تا ۳۲۰ همت خواهد بود، در واقع براساس این عملکرد منابع مالیاتی را افزایش دادیم و نه براساس مصوبه. این بخشی از صحبت‌های میرکاظمی بود.

متوسط رشد مالیات به گفته‌ میرکاظمی ۴۰ تا ۴۴ درصد است، فرار مالیاتی به صورت جدی در حال پیگیری است. ۲ میلیون نفر مودی جدید از تراکنش‌های بانکی شناسایی شده، افرادی که کار اقتصادی می‌کنند، اما هیچگونه پرونده مالیاتی ندارند، این در حالی است که مالیات از حقوق کارمندان دریافت می‌شود.

مالیات تولید در سال آینده ۵ درصد کاهش خواهد یافت، ۵ درصد مالیات اصناف و واحد‌هایی که از کرونا آسیب دیده اند کاهش یافته، اما مالیات افرادی که فرار مالیاتی دارند، باید افزایش یابد، خط قرمز ما پایه پولی است، حدود صد هزار میلیارد تومان برای کمک به صندوق توسعه ملی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده است، به دنبال افزایش فشار‌ها به مردم نیستیم، تأکید ما بر نظارت واقعی مجلس در زندگی مردم است، میر کاظمی بر این نکات نیز تاکید کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۲۱ دی ۱۴۰۰
پس قانون شفافیت چی شد؟
Germany
ناشناس
۱۱:۰۱ ۲۰ دی ۱۴۰۰
کلا شما منافع ملت تو هر کاری حساب می کنید
Germany
ناشناس
۱۱:۰۱ ۲۰ دی ۱۴۰۰
کلا شما منافع ملت تو هر کاری حساب می کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۱۹ دی ۱۴۰۰
آروم فقط فشار را بردار که یکباره درش نپره پیچیه شیرش یا گازی
Iran (Islamic Republic of)
عباس گودرزی
۲۲:۰۰ ۱۹ دی ۱۴۰۰
سلام زمانی می توانیم عدالت را بر قرار کنیم که برکلیه اموال منقول و غیر منقول تسلط پیدا کنیم و زمانی می توانیم که حذف نقدینگی ( اعم از : ریال ، ارز ، سکه ، طلای گرمی و جواهرات مازاد بر نیاز خانواده ) را طبق طرح و ایده اینحانب ، نه دست و پا شکسته در دستور کار قرار دهیم و با ارتباط الکترونیکی ثبت اسناد و املاک و بانک با یک نرم افزار با توجه به قیمت املاک مازاد بر نیاز خانواده ها و خودرو های لوکس و همچنین مازاد بر در آمد مورد نیاز بستگی به تعریف بصورت پلکانی الکترونیک از 1000 ریال مازاد تا n مبلغ مالیات پلکانی کسر و به خزانه منتقل گردد .البته این طرح فواید بسیاری از جمله : حذف رانت ، اختلاس ، قاچاق ، احتکار و... دارد و سرمایه ها را براحتی به سمت تولید و اشتغال و بورس هدایت خواهد کرد و دیگر بورس ضرر ده نخواهیم داشت چون تنها فایده در تولید و توسعه تولید خواهد بود . البته اگر دولتمردان دلال احازه بدهند . بنده مختصر طرح را در سفر رئیس جمهور محترم ارسال کردم . ولی متاسفانه برای آنهایی هم که درختکاری کوچه را طلب کرده بودند تماس مکرر گرفتند و کد رهگیری دادند با بنده یک بار تماس ناموفق و تمام . در صورتیکه درخواست کرده بودم نامه بدست رئیس جمهور محترم برسد . بخوان از این دفتر ، حکایت همچنان باقیست . مهندس گودرزی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۲۰ دی ۱۴۰۰
یدفعه بگو کشور بصورت کمونیستی اداره کنن امثال تو هستن ایده میدن ملت رو بدبخت می کنید که آدم به این نتیجه می رسه از ایران جمع کنه بره مهندس جون کشور مشکلش مدیریت بعدش نیروها ی نیابتی ایران تو خاورمیانه مثل عراق و لبنان سوریه و یمن پول میخوان خرج دارن بجنگن مسئله اصلی اینه دیگه با رسیدگی به این ها پول نمی مونه
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۹:۱۰ ۱۹ دی ۱۴۰۰
40 در صد افزایش مالیات در بودجه 1401 بنده یه دونگ خرده مغازه تو خیابان فرعی در محله مجیدیه دارم با 3 تا شریک که اجاره دادیم قبل خرداد ماه اظهار نامه مالیاتی سال 98 پرینت گرفتم معاف شده بودم دیروز پیامک از اداره مالیات بنده فقط بابت سهم یک دانگ خرده ایم باید پنج میلیون و هفتصد تومان بدم در حالی که طبق قرداد رسمی اجاره نامه دارای کد رهگیری بنده سال 98 کل مبلغ دریافتی سهم در آمدی از اجاره مغازه 9 میلیون خرده رفتم اداره مالیات پیش مسئول ممیزی میگم بنده معاف شده بودم این پیامکی اومده چیه ؟! میگه این قانون جدید باید اجرایی بشه میگم کل اجاره که بنده تو سهم یه دونگ خرده ای که گرفتم سال 98 حدود 9 میلیون خرده ای با کدوم فرمول محاسبه کردین میگه همین که هست میخوای بخواه میخای نخواه بنده کلی مستندات هم دارم که حاضرم ارائه بدم به اون فیلسوفی که طرح چنین مالیاتی وضع کرده والا تو اروپا آمریکا اینجوری مالیات نمی گیرن شما بریدین اگه 40 در صد افزایش مالیات دادین برای سال 1401بهتر همین الان در شو ببندیم فاقد فعالیت کنیم یعنی بنده برای سال 99 باید 10 میلیون بدم یعنی روی کل اجاره بها سال 99 رو یه چیزی بزارم رو بدم به دولت پس در نتیجه بهتر اصلا بهتر اجاره ندیم در شو ببندیم یا بفروشیم بره بقرآن قسم دیگه ظلم دارین می کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۱۹ دی ۱۴۰۰
زمان خاتمی من ولنجک مستاجر بودم وقتی احمدی نژاد رئیس حمهور شد بخاطر افزایش قیمت خونه واجاره مسکن از ولنجک اومدم صادقیه وقتی روحانی رئیس جمهور شد دوباره قیمتهای مسکن واجاره مسکن نجومی شد نتوانستم درصادقیه ازپس اجاره مسکن بربیایم اومدم تهرانسر خونه اجاره کردم وقتی رئیسی مردمی منصوب شد از تهرانسر اومد احم اباد مستوفی یک واحد مسکونی80متری رهن واجاره کردم بنظر شمامردم من سال اینده باید برم صالح اباد اسلامشهر یا باید بروم روستای خودم درامل؟ما نباید بگذاریم فقیران فقیر تر وثروتمندان ثروتمند تر شوند بنظرتان من ثروتمند شدم؟
Iran (Islamic Republic of)
ه
۱۹:۵۸ ۲۰ دی ۱۴۰۰
با این طرح روستاتم راهت نمیدن.خیالت راحت دادا
آخرین اخبار