مرحله چهارم تعمیر و مرمت بافت روستای" یاسه چای"، تنها روستای بدون کوچه ایران پایان یافت.

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد - کوروش بابائیان معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به پایان مرحله چهارم مرمت این روستا گفت: تا کنون ۳۰ درصد مرمت بافت تاریخی روستای یاسه چای انجام شده است.

او افزود: در این مرحله حدود ۷۰۰ متر مربع از بافت تاریخی نماسازی شد و مراحل بعدی بستگی به تامین اعتبار دارد.

در طرح تعمیر و مرمت بافت تاریخی روستای یاسه چای، جداره سازی، کاهگل دیواره ها، پشت بام و نماسازی انجام می‌شود.

طاق‌های ضربی و چشمه ای، دالان‌های تاریکی اصلی و فرعی، فضای کالبدی و معماری خاص منازل به عنوان ویژگی منحصر به فرد در «یاسه چای» خودنمایی می‌کند.

تیرماه امسال برای اجرای چهارمین مرحله از عملیات اجرایی تعمیر و مرمت بافت تاریخی روستای یاسه‌چای ۹۰۰ میلیون ریال اعتبار ملی اختصاص پیدا کرد؛ مسئولان می‌گویند تاکنون در این زمینه ۴ میلیارد هزینه شده است.

خانه‌های بافت تاریخی روستای هدف گردشگری یاسه‌چای شهرستان سامان به‌عنوان تنها روستای دالانی ایران به‌صورت مشارکتی با مالکان تعمیر و مرمت می‌شود.

۲۴ خانه در بافت تاریخی روستای یاسه‌چای وجود دارد که از این تعداد قرارداد مشارکت با مالکان ۱۰ واحد مسکونی امضا شده است.

در این طرح تا ۵۰ درصد هزینه‌های تعمیر و مرمت خانه‌های بافت تاریخی یاسه‌چای را اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان پرداخت می‌کند و بقیه از سوی مالکان تامین می‌شود.


بیشتر بخوانید


استحکام دیوار‌ها و بنا‌های قدیمی روستا، اندود کاهگل دیوار دالان‌ها از مهم‌ترین اقدام‌های انجام شده در روستای یاسه چای است.

محدوده تاریخی روستای یاسه چای سه و چهار دهم هکتار با گونه مسکونی و معابر سرپوشیده خشتی وسعت دارد.

انتهای پیام/ ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.