ایرادات و ابهاماتی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ وجود دارد که محدودیت‌های زیادی را برای شهرداری‌ها ایجاد می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - سید علی میرنجاتی امروز در هفتادمین نشست کمیسیون مالی و اقتصاد شهری مجمع شهرداران کلان‌شهر‌های ایران که به میزبانی شهرداری مشهد برگزار شد، گفت: لایحه بودجه همواره برای ما فرصت و تهدید بوده است و در حال حاضر ایرادات و ابهاماتی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ وجود دارد که متاسفانه برخی پیش‌بینی‌های سال ۱۴۰۰ در آن حذف شده و دولت بودجه را انقباضی دیده که همین موضوع محدودیت‌های زیادی را ایجاد می‌کند.

مشاور عالی مجمع شهرداران کلان‌شهر‌ها گفت: با اجرای قانون جدید، نظام درآمدی شهرداری‌ها اصلاح و بهبود خواهد یافت.

اهمیت موضوع حقوق شهروندی در شهرداری‌ها

محمدرضا مومنی معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد نیز در این نشست گفت: در حال حاضر مهمترین موضوع مطرح در شهرداری‌ها لایحه بودجه ۱۴۰۱ و قانون مالیات بر ارزش افزوده است که انشاءالله در این جلسه با هم اندیشی یکدیگر به وظیفه ذاتی خود که حقوق شهروندی است، عمل کنیم.

ظرفیت تسویه دیون شهرداری‌ها با حواله را داریم

مهدی احمدی مدیرعامل بانک شهر نیز گفت: تنها بدهکاران عمده بانک شهر شهرداری‌ها هستند، اما باید این موضوع نیز اعلام شود که تسهیلات دریافتی از بانک برای اجرای پروژه و خدمت‌رسانی به مردم دریافت شده است و اگر قرار باشد بابت این تسهیلات مدیران بانک شهر دچار مشکل شوند، درست نیست.

وی گفت: بانک شهر اکنون با هشت چالش عمده برای خدمات‌رسانی به شهرداری‌ها مواجه است که یکی از آن‌ها تاکید بانک مرکزی بر لزوم افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی از سوی سهامداران است.

احمدی گفت: باید در بلندمدت همت کنیم و سقف سرمایه پایه بانک شهر را افزایش داده و یک مجمع عادی فوق‌العاده برگزار کنیم و در کوتاه مدت نیز با رایزنی با دولت بتوانیم باز هم مجوز عاملیت انتشار اوراق مشارکت را برای شهرداری‌ها اخذ کنیم.

مدیرعامل بانک شهر گفت: شهرداری‌ها برای تسهیلات از شورا‌های شهر مصوبه دریافت کرده‌اند و شورای شهر نیز یک دولت محلی تلقی می‌شود که مصوبات آن را فرماندار تایید می‌کند. ما باید شهرداری‌ها را مانند شرکت‌های دولتی ببینیم، برای شرکت‌های دولتی ضریب ذخیره‌گیری صفر درصد است، اما برای شهرداری‌ها ضریب را ۱۰۰ درصد در نظر گرفته اند. همین امر بانک شهر را دچار مشکل کرده است.

احمدی می‌گوید: این چالشی است که باید برای آن با همفکری و همکاری شهرداری‌ها چاره‌ای اساسی اندیشید.

به گفته وی سال گذشته با همدلی‌ که بین شهرداری‌ها و بانک شهر وجود داشت، صورت‌جلسه‌ای با حضور معاون اول وقت رئیس جمهور با بانک مرکزی امضاء شد که طی آن با مجوز انتشار اوراق مشارکت با عاملیت بانک شهر برای شهرداری‌ها موافقت شد که اثرات آن را در شهرداری‌ها می‌بینیم.

اکنون کمیسیون تلفیق مجلس شکل گرفته و وقت آن است تا با رایزنی شهرداران با نمایندگان مجلس برای تسویه دیون شهرداری‌ها در سال ۱۴۰۰ برای بانک شهر ردیف مجزا با مبلغی حدود ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شود.



انتهای پیام//س.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.