مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: ۸۵ درصد محصولات کشاورزی صادراتی ایران به کشور‌های اوراسیا از طریق مرز‌های آستارا صادر می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان رشت - محمد ابراهیم محمدی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان در بازدید از پست قرنطینه نباتی اداره کل گمرک آستارا گفت: در گیلان دو پست قرنطینه نباتی در مرز آستارا و شهرستان انزلی فعال است و بیشتر محصولاتی که از کشور روسیه وارد ایران می‌شود چوب و غلات است و عمده محصولاتی که ایران به خارج از کشور از طریق مرز آستارا صادر میکند سبزی، صیفی جات و انواع میوه در فصل‌های مختلف است.

او افزود: در حال حاضر ما صادرات کیوی داریم و در همین فصل کاهو، فلفل دلمه، محصولات گلخانه‌ای و بادمجان از استان‌های مختلف کشور وارد آستارا شده و از این مرز به کشور‌های اوراسیا صادر می‌شود.

به گفته مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، محصولات کشاورزی گیلان و بسیاری از استان‌های کشور از مرز آستارا صادر می‌شود و صدور گواهی بهداشتی باید بر اساس شیوه نامه‌های ابلاغی باشد.

در روز‌های گذشته مشکلاتی در رابطه با محصولات صادراتی ایران به اوراسیا پیش آمد و گواهی سلامت محصول و باقی مانده سموم، فلزات سنگین، آفت کش‌ها و نیترات مدنظر کشور‌های مقصد از جمله دلایل برگشت محصولات به شمار می‌رود.

دلیل اصلی مشکلات به وجود آمده این است که وقتی یک سم و آفت کش محصول کشاورزی در یک کشوری ثبت نشود از نظر آن کشور دچار مشکل است.

 


انتهای پیام/م.‌ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.